Turystom będzie trudno składać reklamacje

Już teraz klienci biur podróży mają kłopoty z egzekwowaniem swoich praw. Projekt Ministerstwa Sportu i Turystyki jeszcze bardziej pogorszy ich sytuację

Aktualizacja: 19.06.2008 22:33 Publikacja: 19.06.2008 09:20

Wakacje w Chorwacji

Wakacje w Chorwacji

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Trwają prace przygotowawcze nad nowelizacją ustawy o usługach turystycznych (DzU z 2004 r. nr 223, poz. 2268 ze zm.). Na razie powstały założenia do projektu. Wracającym z wyjazdów wakacyjnych turystom będzie trudniej dochodzić swoich roszczeń od biur podróży. Ministerstwo chce bowiem skreślić przepis, który nakazywał biurom w ciągu 30 dni rozpatrywać reklamacje klientów, a w dodatku przyjmował domniemanie, że jeśli w tym czasie biuro nie odpowiedziało na skargę klienta, to uznawało ją za uzasadnioną. Tak wynika z art. 20 ust. 6 ustawy o usługach turystycznych.

– Sądy i tak ignorują ten przepis i chcą same rozpatrywać sprawę merytorycznie – tłumaczy likwidację tego przepisu Sławomir Skrzydlewski, główny specjalista ds. legislacji w Departamencie Turystyki MSiT.

Problemy klientów z reklamacjami w biurach podróży potwierdza raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urzędnicy zbadali umowy, jakie klienci podpisują, w 137 biurach z ok. 3 tys. obecnie działających w Polsce. Tylko do umów pięciu biur UOKiK nie miał zastrzeżeń. Niezgodne z prawem klauzule umowne UOKiK znalazł nie tylko we wzorcach małych biur, ale także u potentatów rynkowych, m.in. Rainbow Tours, Oasis Tours, Logostour i Almatur-Polska. Rainbow Tours zresztą już się wycofał z wadliwych zapisów, przeciwko Oasis Tours, Almaturowi i Logostourowi toczą się zaś postępowania administracyjne.

Jednym z większych problemów opisywanych w raporcie są właśnie procedury reklamacyjne. We wzorcach umów są one uregulowane niejasno, zawierają uciążliwe warunki, krótkie terminy na ich złożenie, wyłączenie odpowiedzialności organizatora w wielu sytuacjach. Niektóre biura zastrzegają sobie możliwość wydłużenia terminu rozpatrzenia reklamacji poza ustawowe ramy. Duża część wymaga też, aby do pisemnej reklamacji składanej po powrocie dołączać kopię pisemnej skargi złożonej w miejscu pobytu. Almatur-Polska zastrzega np., że reklamacje można składać tylko w ciągu 14 dni od przyjazdu z wakacji.

Co z firmami, które nie zmienią niezgodnych z prawem klauzul w umowach? – Biura muszą się liczyć z tym, że będziemy stosować drastyczne kary – mówi prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Kary mogą sięgnąć nawet 10 proc. przychodu biura z poprzedniego roku (niezależnie od osiągniętych zysków).

Ministerstwo w zamian chce uprościć postępowanie reklamacyjne.

– Wiele uchybień można załatwić już podczas wyjazdu – mówi Skrzydlewski. Łatwiej będzie też wnosić pozwy przeciw biurom.

Są i inne niekorzystne dla turystów zmiany. Teraz przepisy wymagają, aby w wielu sytuacjach konsument wyraźnie zaakceptował zmiany w umowie itp. Resort chce to zmienić, aby istniało domniemanie zgody klienta, gdy będzie milczał.

Projekt, który powstaje w MSiT, ma pod koniec roku trafić pod obrady rządu. Wcześniej czekają go konsultacje społeczne i ocena ekspertów, w tym UOKiK. Prezes Krasnodębska-Tomkiel nie chciała wczoraj deklarować, jakie będzie stanowisko UOKiK wobec niekorzystnych dla konsumentów zmian w prawie turystycznym.

Zabronione klauzule umowne stosują także renomowane biura podróży.

Rainbow Tours to jedno z największych biur podróży. W 2007 r. sprzedało wycieczki 92 tys. klientom za 164 mln zł.

Almatur to lider rynku obozów młodzieżowych. Jego sprzedaż w ubiegłym roku to 76 mln zł, a liczba klientów 55 tys.

Oasis Tours co roku wysyła na wczasy, głównie do Tunezji i Egiptu, kilkadziesiąt tysięcy osób. Wyników finansowych nie podaje. Jest częścią grupy Thalassa należącej do siedmiu hoteli tunezyjskich.

Logostour to biuro Związku Nauczycielstwa Polskiego. Specjalizuje się w organizacji egzotycznych wycieczek objazdowych.

Obecnie na rynku działa 2919 podmiotów. Wszystkie można znaleźć w Centralnym Rejestrze Zezwoleń:

turystyka.crz.mg.gov.pl

.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów