Chodzi o firmę kosmetyczną Soraya. Na wiosnę w kilku tytułach kobiecych (m.in. „Gali” i „Claudii”) umieściła reklamy, w których chwaliła się, że jako jedyna polska marka otrzymała pozytywną ocenę Federacji Konsumentów (FK) w badaniach jakościowych produktów do opalania.
[srodtytul]Wprowadzili w błąd[/srodtytul]
FK podkreśla, że testy rzeczywiście się odbyły, ale ponad rok temu, badano w nich tylko jeden produkt firmy Soraya, a ponadto przeprowadziło je Polskie Towarzystwo Ekonomiki Gospodarstwa Domowego.
– Te reklamy wprowadzały w błąd i naruszały dobre obyczaje, bezpodstawnie podpierały się też autorytetem Federacji – mówi Olesia Frączek, działaczka FK. Podkreśla, że nieścisła jest informacja, iż Soraya jako jedyna polska marka otrzymała pozytywną ocenę, bo kosmetyki wielu innych polskich firm w ogóle nie były badane.
Wczoraj nie udało się nam uzyskać komentarza od przedstawicieli firmy. To jedna z pierwszych spraw opierających się na [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=238605]ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206 ze zm.)[/link]. Ustawa obowiązuje od 21 grudnia 2007 r. Podstawą prawną pozwu są art. 5 ust. 2 pkt 1 i art. 4 ust. 2 ustawy, czyli m.in. zarzut rozpowszechniania nieprawdziwych informacji.