W pewnych sytuacjach roszczenia konsumenta będą ograniczone i uzależnione od decyzji sprzedawcy. Dotyczy to wyboru w zakresie naprawy towaru bądź jego wymiany na nowy, wolny od wad.
Problem leży w interpretacji art. 8 ust. 1 zdanie pierwsze[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F6511FAA54D8D250AA0C22612428E8DB?id=166809] ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU nr 141, poz. 1176 z późn. zm. – dalej: ustawa)[/link]. Przepis ten stanowi, że jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przepis, na pozór jasny, jest jednak błędnie rozumiany. Większość osób wypowiadająca się o uprawnieniach konsumenta stwierdza bowiem, że jego wybór sposobu realizacji roszczenia względem sprzedawcy jest nieograniczony. Dlatego też, zdaniem tych komentatorów, klient, który zgłasza wadę sprzedanego produktu, opierając swoje roszczenie na przepisach ustawy, jednocześnie oświadcza sprzedawcy, czy towar ma być naprawiony, czy też wymieniony na nowy, a sprzedawca nie ma tutaj żadnych uprawnień – powinien więc bez żadnego „ale” uczynić zadość żądaniu klienta.
[srodtytul]Trzeba czytać cały przepis[/srodtytul]
Powyższy sposób rozumowania byłby usprawiedliwiony, gdyby cytowany przepis został zdecydowanie skrócony do wersji: „Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy”. W takiej sytuacji klient rzeczywiście miałby nieograniczony wybór – to on decydowałby, czy towar będzie naprawiony, czy też wymieniony. Przepis art. 8 ust. 1 zdanie pierwsze ma jednak swój dalszy ciąg będący rzeczywistą przyczyną nieporozumień i błędnej interpretacji. Niewiele osób zauważa, iż druga część normy prawnej odnosi się wyłącznie do sprzedawcy i pozwala mu na podjęcie jednostronnej decyzji w związku z żądaniem kupującego.
[ramka][b]Przykład 1[/b]