Reklama
Rozwiń

Reklamację do banku czy zakładu ubezpieczeń będzie można zawsze złożyć elektronicznie. Jest projekt

Klient banku, zakładu ubezpieczeń czy funduszu inwestycyjnego będzie mógł wnieść reklamację nie tylko na piśmie czy ustnie, ale także elektronicznie – bez dodatkowych warunków. Nowy projekt to kolejna część akcji deregulacyjnej.

Publikacja: 18.06.2025 16:56

Reklamację do banku czy zakładu ubezpieczeń będzie można zawsze złożyć elektronicznie. Jest projekt

Foto: Adobe Stock

Tak wynika z przygotowanego przez Ministerstwo Finansów projektu nowelizacji ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego. To część akcji deregulacyjnej, zmiana ma zwiększyć dostępność drogi elektronicznej i usprawnić komunikację.

Jak złożyć reklamację?

W czym problem? Otóż z ustawy o rozpatrywaniu reklamacji wynika, że można je składać na piśmie, ustnie, a także w postaci elektronicznej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Ostatni wariant jest jednak z zastrzeżeniem - o ile takie środki zostały do tego celu wskazane przez podmiot rynku finansowego. Ten warunek daje zbyt dużą dowolność – stwierdziło Ministerstwo Finansów. I proponuje jego usunięcie. „W efekcie zaproponowanych zmian podmioty rynku finansowego zostają zobowiązane do umożliwienia składania reklamacji w formie elektronicznej, co zapewni klientom gwarancję możliwości złożenia reklamacji online” – podkreśla resort.

Czytaj więcej

Kiedy i na jakich warunkach można zwrócić towar? Zakupy stacjonarne i przez internet

W jakiej formie dostaniemy odpowiedź na reklamację?

Druga zmiana dotyczy odpowiedzi na reklamację. Teraz przepis stanowi, że podmiot rynku finansowego udziela jej na piśmie. Może ją też dostarczyć pocztą elektroniczną, ale wyłącznie na wniosek klienta. Co ma się zmienić? Jeśli klient złoży reklamację za pomocą środków komunikacji elektronicznej, odpowiedź będzie udzielana w tej samej formie. Nie trzeba do tego odrębnego wniosku. A jeśli klient chce jednak odpowiedź na piśmie? Może tego zażądać. „Zmiana wpisuje się w kierunek cyfryzacji usług i ułatwia prowadzenie spraw reklamacyjnych w sposób nowoczesny i efektywny” – zachwala Ministerstwo Finansów.

Nowelizacja ma wejść po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. Do reklamacji złożonych i nierozpatrzonych przed wejściem w życie nowych przepisów będą stosowane dotychczasowe.

Reklama
Reklama

Tak wynika z przygotowanego przez Ministerstwo Finansów projektu nowelizacji ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego. To część akcji deregulacyjnej, zmiana ma zwiększyć dostępność drogi elektronicznej i usprawnić komunikację.

Jak złożyć reklamację?

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama