Reklamację do banku czy zakładu ubezpieczeń będzie można zawsze złożyć elektronicznie. Jest projekt

Klient banku, zakładu ubezpieczeń czy funduszu inwestycyjnego będzie mógł wnieść reklamację nie tylko na piśmie czy ustnie, ale także elektronicznie – bez dodatkowych warunków. Nowy projekt to kolejna część akcji deregulacyjnej.

Publikacja: 18.06.2025 16:56

Reklamację do banku czy zakładu ubezpieczeń będzie można zawsze złożyć elektronicznie. Jest projekt

Foto: Adobe Stock

Tak wynika z przygotowanego przez Ministerstwo Finansów projektu nowelizacji ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego. To część akcji deregulacyjnej, zmiana ma zwiększyć dostępność drogi elektronicznej i usprawnić komunikację.

Jak złożyć reklamację?

W czym problem? Otóż z ustawy o rozpatrywaniu reklamacji wynika, że można je składać na piśmie, ustnie, a także w postaci elektronicznej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Ostatni wariant jest jednak z zastrzeżeniem - o ile takie środki zostały do tego celu wskazane przez podmiot rynku finansowego. Ten warunek daje zbyt dużą dowolność – stwierdziło Ministerstwo Finansów. I proponuje jego usunięcie. „W efekcie zaproponowanych zmian podmioty rynku finansowego zostają zobowiązane do umożliwienia składania reklamacji w formie elektronicznej, co zapewni klientom gwarancję możliwości złożenia reklamacji online” – podkreśla resort.

Czytaj więcej

Kiedy i na jakich warunkach można zwrócić towar? Zakupy stacjonarne i przez internet

W jakiej formie dostaniemy odpowiedź na reklamację?

Druga zmiana dotyczy odpowiedzi na reklamację. Teraz przepis stanowi, że podmiot rynku finansowego udziela jej na piśmie. Może ją też dostarczyć pocztą elektroniczną, ale wyłącznie na wniosek klienta. Co ma się zmienić? Jeśli klient złoży reklamację za pomocą środków komunikacji elektronicznej, odpowiedź będzie udzielana w tej samej formie. Nie trzeba do tego odrębnego wniosku. A jeśli klient chce jednak odpowiedź na piśmie? Może tego zażądać. „Zmiana wpisuje się w kierunek cyfryzacji usług i ułatwia prowadzenie spraw reklamacyjnych w sposób nowoczesny i efektywny” – zachwala Ministerstwo Finansów.

Nowelizacja ma wejść po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. Do reklamacji złożonych i nierozpatrzonych przed wejściem w życie nowych przepisów będą stosowane dotychczasowe.

Tak wynika z przygotowanego przez Ministerstwo Finansów projektu nowelizacji ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego. To część akcji deregulacyjnej, zmiana ma zwiększyć dostępność drogi elektronicznej i usprawnić komunikację.

Jak złożyć reklamację?

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo w Polsce
Wolny piątek po Bożym Ciele? Nikłe szanse na realizację petycji
Prawo drogowe
Nowy znak drogowy i zmiany w oznakowaniu przejść dla pieszych. Co muszą wiedzieć kierowcy?
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w terminach wypłat emerytur w czerwcu 2025. Nowy harmonogram
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w zasadach przyznawania i wypłaty zasiłku pogrzebowego