Potwierdzeniem zawarcia umowy może być zwykły e-mail

Coraz więcej polis można kupić przez Internet i telefon. Tak jest dużo szybciej i wygodniej

Publikacja: 18.03.2010 03:40

Potwierdzeniem zawarcia umowy może być zwykły e-mail

Foto: Flickr

W krajach, w których konsumenci bardzo chętnie wykorzystują telefon i Internet do załatwiania różnych spraw, zdalna sprzedaż polis (czyli w formie direct) sięga nawet 40 – 50 proc. W Polsce ta forma sprzedaży również staje się coraz popularniejsza, a oferta coraz bogatsza.

Niektóre towarzystwa oferują polisy zarówno przy użyciu systemu direct, jak i kanałów tradycyjnych, inne zaś wyłącznie przez Internet i telefon. Coraz częściej pojawiają się też propozycje skierowane do wybranych odbiorców. Na przykład platforma ubezpieczeniowa Ergo Hestii You Can Drive skierowana jest do młodych. Z kolei Aviva umożliwia klientom korzystającym z Internetu przez komórkę łączenie się z konsultantem poprzez kliknięcie na reklamę prowadzącą do serwisu; w ten sposób można kupić polisę.

Najczęściej w systemie direct oferowane są ubezpieczenia komunikacyjne. Nowoczesne kanały świetnie się sprawdzają przy sprzedaży prostych polis, np. turystycznych. Klienci przez Internet kupują wycieczkę, bilet lotniczy i rezerwują hotel. Naturalne jest więc, że tą drogą kupią również polisę.

Przez Internet i telefon można też ubezpieczyć mieszkanie, życie, zapewnić sobie ochronę zdrowotną lub prawną.

Zdalne kupowanie polis ma wiele zalet. Można spokojnie porównać ceny i zakres ubezpieczenia, sprawdzić różne warianty i wybrać najkorzystniejszy dla siebie. Oferta dostępna jest przez całą dobę. Jeżeli wieczorem przypomni się nam, że od następnego dnia rano potrzebujemy polisy, np. turystycznej, możemy kupić ją bez problemu. Ochrona ubezpieczeniowa rozpoczyna się w momencie wskazanym przez ubezpieczyciela. Zazwyczaj jest to następny dzień (północ), ale czasem ochronę zyskujemy bezpośrednio po zakupie.

Często (choć nie zawsze) polisy kupowane poprzez kanały direct są tańsze niż nabywane za pośrednictwem agenta. Wynika to z tego, że sprzedaż taka wiąże się z niższymi kosztami w porównaniu z systemem tradycyjnym (niższe koszty zatrudnienia, wynajmu powierzchni biurowej, brak prowizji dla agentów). Sprzedaż direct pozwala też ubezpieczycielom na stosowanie elastyczniejszych taryf i szybsze dopasowanie oferty do sytuacji na rynku oraz potrzeb klienta.

[srodtytul]Jak zawrzeć umowę[/srodtytul]

Jeżeli chcemy kupić ubezpieczenie przez telefon, dzwonimy pod wskazany przez towarzystwo numer i składamy wniosek. Na jego podstawie zakład wystawia polisę i wysyła ją do klienta. Składkę opłacamy kartą kredytową albo przy odbiorze polisy.

Zawierając umowę przez Internet, postępujemy według wskazówek zamieszczonych na stronie WWW. Wybieramy rodzaj ubezpieczenia i po zapoznaniu się z ogólnymi warunkami wypełniamy wniosek. Jeżeli składkę płacimy kartą kredytową, potwierdzenie otrzymujemy zazwyczaj drogą elektroniczną lub faksem. Czasem przy niektórych rodzajach polis (np. turystycznych) towarzystwa przesyłają kod transakcji, którym można się posługiwać, zgłaszając wypadek. Niezależnie od elektronicznego potwierdzenia zakład ubezpieczeń wysyła dokumenty pocztą lub przez kuriera.

Polisę można kupić nie tylko za pośrednictwem strony WWW towarzystwa, ale też w serwisach banków. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż składkę można wówczas opłacić przelewem z konta.

Powstają też strony internetowe, na których oferowane są polisy różnych towarzystw. Jedną z nich jest www.ubezpieczeniaonline.pl.

Przy zakupie polisy w systemie direct klient dopiero po kilku dniach otrzymuje pocztą papierowe potwierdzenie zawarcia umowy. Jednak dokument ten nie jest niezbędny. Aby zgłosić szkodę, wystarczy potwierdzenie zawarcia transakcji przesłane przez towarzystwo drogą elektroniczną oraz kod transakcji; powinniśmy otrzymać go od pracownika sprzedającego ubezpieczenie przez telefon.

Także w razie kontroli drogowej policja nie powinna robić problemu, gdy kierowca nie przedstawi papierowej polisy OC, a zamiast tego okaże potwierdzenie otrzymane e-mailem.

[srodtytul]Ważna nie tylko cena[/srodtytul]

Przed podjęciem decyzji o zakupie warto porównać kilka produktów różnych firm. Ważne są nie tylko ceny, ale także zakres ubezpieczenia, np. to, czy autocasco daje ochronę tylko w kraju, czy także za granicą.

Produkt powinien być dobrany do potrzeb klienta. Trzeba więc wybrać takie opcje, które zapewnią pożądaną ochronę.

[wyimek]30 dni mamy na odstąpienie od umowy, pod warunkiem że została zawarta na dłużej niż pół roku[/wyimek]

Warto wiedzieć (można to sprawdzić choćby w Internecie), co oznaczają pojęcia używane w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU), takie jak np. udział własny (część szkody klient finansuje z własnej kieszeni) czy franczyza (najogólniej też oznacza zmniejszone odszkodowanie). Szczególną uwagę trzeba zwrócić na zapisy ograniczające odpowiedzialność towarzystwa i na wszelkiego rodzaju wyłączenia.

Sprawdźmy też, jakie zniżki oferują firmy ubezpieczeniowe, np. za płatność kartą kredytową czy za bezszkodową jazdę. Ale nie opłaca się podawanie nieprawdziwych informacji na ten temat. Jeżeli po szkodzie okaże się, że we wniosku skłamaliśmy, musimy się liczyć z odmową wypłaty odszkodowania.

[srodtytul]Nie klikaj bez potrzeby[/srodtytul]

Przed wyborem oferty powinniśmy się zastanowić, czego dokładnie chcemy. Jeżeli kupujemy ubezpieczenie komunikacyjne, dzwoniąc na infolinię czy wypełniając wniosek przez Internet, powinniśmy mieć pod ręką dotychczasową polisę, dowód rejestracyjny, prawo jazdy i dowód osobisty. Przy wypełnianiu wniosku trzeba uważać. Na przykład pomyłka przy podawaniu modelu auta może oznaczać dużą różnicę w wysokości składki.

Podobnie jak w przypadku ubezpieczycieli tradycyjnych, przed zawarciem umowy powinniśmy pamiętać o wypowiedzeniu polisy OC u poprzedniego ubezpieczyciela. Jeżeli tego nie zrobimy, wcześniejsza umowa zostanie automatycznie przedłużona i będziemy musieli opłacić podwójną składkę.

Jeżeli wypełniamy wniosek przez Internet i czegoś nie rozumiemy bądź treść pytań w formularzu budzi nasze wątpliwości, możemy zadzwonić na infolinię. Rozmowy z konsultantami są rejestrowane i archiwizowane. Warto zanotować nazwisko pracownika, z którym się kontaktowaliśmy, a także datę i godzinę rozmowy. Dzięki temu w razie sporu łatwiej będzie wyjaśnić nieścisłości.

Dobrze jest też wydrukować lub zapisać na dysku ogólne warunki ubezpieczenia obowiązujące w momencie zawierania umowy, ponieważ w razie sporu o wypłatę odszkodowania właśnie ta wersja OWU będzie obowiązująca.

Trzeba też uważać przy wypełnianiu pól, które towarzystwo zakreśliło domyślnie. Są to zazwyczaj różne oświadczenia o wyrażeniu zgody. Powinniśmy mieć świadomość, na co się decydujemy.

Należy poza tym uważać, by nie klikać bez potrzeby; można w taki sposób zawrzeć przypadkiem niechcianą umowę. Zdarza się to niewprawnym internautom, którzy chcą tylko wyliczyć wysokość składki, korzystając z kalkulatora online. W takiej sytuacji można odstąpić od umowy ubezpieczenia w ciągu 30 dni od jej podpisania, ale tylko wtedy, gdy umowa została zawarta na okres dłuższy niż pół roku.

[ramka][b]Mario Everardo Zamarripa Gonzalez, menedżer projektu You Can Drive w Ergo Hestia[/b]

W Polsce sprzedaż ubezpieczeń za pośrednictwem Internetu i telefonu wciąż rośnie. Firmy świadczące usługi direct zebrały w 2009 roku około 700 mln zł składki brutto. Większość tych pieniędzy pochodziła z ubezpieczeń komunikacyjnych. Oznacza to wzrost o około 24 proc. w stosunku do 2008 r. Udział formy sprzedaży typu direct w ubezpieczeniach majątkowych wynosi około 5 proc. Zgodnie z prognozą w 2013 r. może to być 10 proc.[/ramka]

[ramka][b]Marcin Sokalski, dyrektor ds. wsparcia informatycznego w PZU[/b]

Może się to wydawać zaskakujące, ale wielu klientów popełnia błędy przy identyfikacji swojego pojazdu. Różnice w nazwach poszczególnych typów tego samego modelu samochodu są niekiedy niewielkie, ale może się z tym wiązać ogromna rozpiętość cen. W rezultacie suma ubezpieczenia w autocasco jest błędnie ustalana. A co za tym idzie, nieprawidłowo liczona jest składka. Błędów tych można łatwo uniknąć. Wystarczy zajrzeć do dokumentacji pojazdu, zamiast polegać na własnej, często zawodnej, pamięci.[/ramka]

[ramka][b]Elżbieta Wójcik, wiceprezes Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń Ogólnych[/b]

Wielu kierowców automatycznie przedłuża ubezpieczenie samochodu w tej samej firmie na kolejny rok. A najlepiej byłoby porównać aktualne oferty. Jest to proste. Wystarczy zadzwonić do dwóch – trzech ubezpieczycieli lub sprawdzić wysokość składki w Internecie.

Porównywać należy nie tylko ceny, chociaż to oczywiście bardzo ważny parametr, ale również zakres ochrony i jakość obsługi.

Panuje opinia, że z oferty typu direct korzystają przede wszystkim osoby młode. Nic bardziej mylnego. Oczywiście, ludzie do 35. roku życia stanowią sporą grupę, ale wcale nie mniej jest klientów, którzy skończyli 45 lat. Z pewnością jest to związane z rozwojem nowych technologii i z wciąż rosnącą popularnością usług internetowych.[/ramka]

[ramka][b]Michał Kolasa, dyrektor Departamentu Sprzedaży Bezpośredniej w Generali[/b]

Klienci kupujący ubezpieczenia przez Internet i telefon są bardziej świadomi swoich potrzeb i skłonni zrezygnować ze sposobów zawierania ubezpieczeń, do jakich przez lata przywykli. Chętnie korzystają z nowych technologii, są aktywni. Zdalna forma kontaktu z ubezpieczycielem wynika z ich trybu życia i akceptacji telefonu oraz Internetu jako kanałów sprzedaży usług.[/ramka]

[ramka][b]Rafał Karski, dyrektor sprzedaży i marketingu Liberty Direct[/b]

Na rynku najlepiej poradzą sobie firmy, które proponują nietypowe produkty, a także przywiązują dużą wagę do jakości oferowanych usług. Ogromne znaczenie ma zwłaszcza szybkość likwidacji szkód. Jest to jedna z najistotniejszych cech dobrej oferty ubezpieczeniowej.[/ramka]

[ramka][srodtytul]Gdzie można kupić polisy przez internet i telefon – przykłady[/srodtytul]

- [b]Liberty Direct[/b]

ubezpieczenia komunikacyjne w systemie direct są oferowane w serwisie www.libertydirect.pl oraz pod telefonem: 1 95 21.

- [b]PZU[/b]

umowę ubezpieczenia komunikacyjnego można zawrzeć na stronie www.pzu.pl.

- [b]Link4[/b]

proponuje zdalny zakup ubezpieczeń komunikacyjnych, turystycznych i mieszkaniowych; można je nabyć za pośrednictwem serwisu www.link4.pl oraz pod numerem telefonu 22 444 44 44.

- [b]Ergo Hestia[/b]

Uruchomiła platformę ubezpieczeniową skierowaną przede wszystkim do klientów do 30. roku życia. Nosi ona nazwę You Can Drive. Znajduje się pod adresem www.youcandrive.pl. Pakiet polis obejmuje: komunikacyjne OC, AC z opcjami dodatkowymi, ubezpieczenie podróżne (koszty leczenia, NNW, assistance i opcje dodatkowe), ubezpieczenie mieszkania (murów i wyposażenia i opcje dodatkowe).

- [b]Benefia[/b]

ma w ofercie ubezpieczenia mieszkaniowe, turystyczne, na życie; można kontaktować się poprzez www.benefia24.pl oraz telefonicznie 801 080 300; 22 544 14 14.[/ramka]

[b][link=http://www.rp.pl/temat/181784.html]Czytaj więcej o ubezpieczeniach[/link][/b]

W krajach, w których konsumenci bardzo chętnie wykorzystują telefon i Internet do załatwiania różnych spraw, zdalna sprzedaż polis (czyli w formie direct) sięga nawet 40 – 50 proc. W Polsce ta forma sprzedaży również staje się coraz popularniejsza, a oferta coraz bogatsza.

Niektóre towarzystwa oferują polisy zarówno przy użyciu systemu direct, jak i kanałów tradycyjnych, inne zaś wyłącznie przez Internet i telefon. Coraz częściej pojawiają się też propozycje skierowane do wybranych odbiorców. Na przykład platforma ubezpieczeniowa Ergo Hestii You Can Drive skierowana jest do młodych. Z kolei Aviva umożliwia klientom korzystającym z Internetu przez komórkę łączenie się z konsultantem poprzez kliknięcie na reklamę prowadzącą do serwisu; w ten sposób można kupić polisę.

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów