Rząd przyjął 5 października br. założenia do zmian prawa pocztowego. Przewidują one, że [b]1 stycznia 2013 r. nastąpi otwarcie rynku pocztowego[/b].
– Jest to wymóg Unii Europejskiej – wyjaśnił Maciej Świtkowski, dyrektor Departamentu Poczty w Ministerstwie Infrastruktury. – [b]Od tej daty Poczta Polska przestanie być monopolistą[/b]. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej będzie organizował raz na dziesięć lat konkurs na operatora wyznaczonego, który będzie miał obowiązek świadczenia powszechnych usług pocztowych. Firma, która spełni stawiane przez przepisy warunki (w tym także Poczta Polska SA), będzie mogła odgrywać taką rolę, jak w tej chwili Poczta Polska SA jako operator publiczny.
W katalogu usług powszechnych nadal będą m.in. listy do 2 kg, listy polecone czy paczki krajowe do 10 kg i doręczanie nadawanych za granicą paczek do 20 kg.
[b]Nie będzie natomiast od 2013 r. druków reklamowych[/b] (wysyłanych do co najmniej 50 odbiorców i zawierających wyłącznie materiał promocyjny). Nie znaczy to jednak, że te druki znikną ze skrzynek. Można je będzie rozsyłać, tyle tylko że na zasadzie usługi wykonywanej na podstawie umowy.
[b]Znikną też z cienkich listów przesyłanych przez niezależnych operatorów metalowe płytki czy notesy będące obciążnikami[/b]. Zlikwidowany zostanie bowiem przepis zastrzegający listy do 50 g tylko dla operatora publicznego Poczty Polskiej SA.