Odszkodowanie za odwołany lot według przepisów krajowych

Termin na wytoczenie powództwa jest ustalany według przepisów krajowych każdego państwa członkowskiego.

Publikacja: 04.12.2012 07:07

Zgodnie z unijnym rozporządzeniem nr 261/2004 pasażer ma prawo do odszkodowania za odwołany lot, chyba że odwołanie jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, którym przewoźnik nie mógł w żaden sposób zapobiec. Wysokość odszkodowania zależy od odległości i miejsca docelowego odwołanego lotu. Przepisy UE nie określają jednak terminu na wytoczenie powództwa o odszkodowanie.

Joan M. kupił w liniach KLM bilet na lot z Szanghaju do Barcelony w grudniu 2005 r. Lot został jednak odwołany i mężczyzna musiał polecieć przez Monachium samolotem innego przewoźnika. W lutym 2009 r., czyli po upływie trzech lat, Joan M. złożył w hiszpańskim sądzie pozew przeciwko KLM.

Domagał się odszkodowania (2990 euro wraz z odsetkami i kosztami postępowania) jako naprawienia szkody poniesionej z powodu odwołania jego lotu. Zdaniem KLM odszkodowanie nie przysługuje, bo roszczenie się przedawniło, gdyż upłynął dwuletni termin na wytoczenie powództwa o ustalenie odpowiedzialności przewoźnika przewidziany w konwencji montrealskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu lotniczego.

Sąd okręgowy w Barcelonie zwrócił się z pytaniem do Trybunału Sprawiedliwości UE, czy termin na złożenie pozwu przeciwko przewoźnikowi został wyznaczony w konwencji montrealskiej, czy też jest ustalany zgodnie z innymi przepisami, w szczególności krajowymi państw członkowskich.

Trybunał orzekł, że termin na wytoczenie powództwa za odwołany lot, które jest przewidziane w prawie unijnym, należy ustalać zgodnie z przepisami każdego państwa członkowskiego dotyczącymi przedawnienia roszczeń. Trybunał przypomniał, że z powodu braku przepisów UE w danej dziedzinie, każde państwo powinno określić procedury wytaczania powództw przed sądami krajowymi w celu zagwarantowania praw wywodzonych z prawa unijnego.

Zdaniem Trybunału prawo do odszkodowania za odwołany lot określone w unijnym rozporządzeniu uzupełnia system odszkodowania ustanowiony w konwencji. Jednak w ramach prawa UE, jako autonomiczny system środków służących naprawieniu szkody powstałej wskutek opóźnienia lub odwołania lotu, korzysta z pierwszeństwa względem postanowień konwencji.

sygnatura akt: C-139/11

Zgodnie z unijnym rozporządzeniem nr 261/2004 pasażer ma prawo do odszkodowania za odwołany lot, chyba że odwołanie jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, którym przewoźnik nie mógł w żaden sposób zapobiec. Wysokość odszkodowania zależy od odległości i miejsca docelowego odwołanego lotu. Przepisy UE nie określają jednak terminu na wytoczenie powództwa o odszkodowanie.

Joan M. kupił w liniach KLM bilet na lot z Szanghaju do Barcelony w grudniu 2005 r. Lot został jednak odwołany i mężczyzna musiał polecieć przez Monachium samolotem innego przewoźnika. W lutym 2009 r., czyli po upływie trzech lat, Joan M. złożył w hiszpańskim sądzie pozew przeciwko KLM.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów