- Kupiłem "nowe słuchawki" w serwisie internetowym Allegro. Sprzedający nigdzie nie napisał informacji czy gwarancja jest, czy też nie. Co to dla mnie znaczy? Czy jeśli towar okaże się wadliwy mam prawo do gwarancji – zastanawia się nasz Czytelnik.
Kwestia należytego wykonania umowy, która jest zawierana bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, czyli właśnie np. za pośrednictwem internetowego portalu aukcyjnego jest regulowana m.in. przez kodeks cywilny (jeżeli umowa jest zawarta pomiędzy dwoma osobami fizycznymi albo dwoma przedsiębiorcami) lub ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (jeżeli umowa jest zawarta pomiędzy osobą fizyczną a przedsiębiorcą).
- Na gruncie tych przepisów należy odróżniać instytucje prawne dotyczące sprzedaży, które przysługują kupującemu na mocy ustawy tj. rękojmia za produkt (zawarta w kodeksie cywilnym) lub niezgodność towaru z umową (zawarta w ustawie o sprzedaży konsumenckiej) od gwarancji, do której potrzebne jest dodatkowe oświadczenie woli sprzedawcy lub zawarcie odrębnej umowy (stanowi ona jakby dodatkowe ,,zabezpieczenie" ewentualnych roszczeń kupującego). Dlatego też, jeżeli nie uzyskaliśmy gwarancji możemy korzystać z uprawnień rękojmi lub niezgodności towaru z umową – tłumaczy Rp.pl, Mateusz Dróżdż, prawnik, wykładowca Uczelni Łazarskiego.
Prawnik wskazuje, iż w przypadku, kiedy kupujemy nowy towar i przed zawarciem umowy nie wiedzieliśmy, że jest on używany, to co do zasady na gruncie kodeksu cywilnego kupujący może żądać m.in. wymiany rzeczy na nową (w ciągu 1 miesiąca od wykrycia wady i jeżeli nie minęły 3 lata od jej wydania). Na gruncie ustawy o sprzedaży konsumenckiej, jeżeli nie wiedzieliśmy, że towar nie jest nowy albo oceniając rozsądnie nie mogliśmy tego wiedzieć możemy co do zasady, przy spełnieniu określonych w ustawie przesłanek, żądać wymiany towaru na nowy (w ciągu 2 miesięcy od stwierdzenia niezgodności, jeżeli nie minęły 2 lat od jej wydania).
- Osoba, która otrzymała wadliwy towar może też skorzystać z uregulowań wewnętrznych danych portali internetowych w ramach, których odbywa się sprzedaż. Jeżeli umowa została zawarta w ramach ,,kup teraz" to konsument może co do zasady odstąpić od umowy w przeciągu dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy – mówi Mateusz Dróżdż.