Trybunał Sprawiedliwości UE wydał 19 września wyrok w sprawie C-435/11 (CHS Tour Services GmbH / Team4 Travel GmbH). Rozpatrywał w nim sprawę, w której hotele w Austrii nie spełniły obietnicy rezerwacji miejsc dla spółki Team4 Travel, a równocześnie zaoferowały je w tych samych terminach spółce CHS Tour Services. Zachodził zatem przypadek praktyki wprowadzania konsumentów w błąd (bo okazało się, że w zamówionym terminie nie mogli skorzystać z hoteli). Takich sytuacji dotyczy europejska dyrektywa 2005/29/WE.

Pytanie austriackiego Sądu Najwyższego do Trybunału dotyczyło kwestii, czy oprócz zastosowania przepisów o nieuczciwych praktykach nie należy także zbadać spełnienia wymogów staranności zawodowej. Spółka Team4 została bowiem oszukana przez kontrahenta (co uderzyło w jej klientów). Jednak sama w relacjach z klientami dochowała staranności zawodowej, wierząc w gwarancje hoteli.

Trybunał uznał, że dyrektywa jest skonstruowana przede wszystkim dla konsumentów i jeśli są spełnione przesłanki wystąpienia nieuczciwej praktyki, to staranność zawodowa nie ma znaczenia.