Reklama Peugeota nie zawiera treści dyskryminujących kobiety

Reklama auta marki Peugeot 208 prezentowana w telewizji nie zawiera treści dyskryminujących kobiety.

Aktualizacja: 06.06.2014 14:56 Publikacja: 06.06.2014 13:42

Treści prezentowane w reklamach nie mogą zawierać treści dyskryminujących kobiety

Treści prezentowane w reklamach nie mogą zawierać treści dyskryminujących kobiety

Foto: www.sxc.hu

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy 15 kwietnia br., rozpatrując skargę konsumentki wniesioną przeciwko spółce Peugeot Polska, której przedmiotem była reklama telewizyjna transmitowana m.in. w TVN24, TV Warszawa czy TVP1 (uchwała nr ZO 36/14).

Skarżąca podniosła w skardze, że reklama zatytułowana "są uczucia, których nie możesz zapomnieć", która przedstawia kilka zdarzeń z życia mężczyzny, jest pretekstem m.in. do pokazania gołych damskich pośladków głaskanych męską ręką.

- Bulwersuje to, że w telewizji publicznej, na którą płacimy abonament, pokazywana jest seksistowska reklama - dodała.

Zdaniem konsumentki, nie można tolerować faktu, że producent, który chce pokazać pierwsze męskie wrażenia pokazuje damskie pośladki, a nie np. męskie w trakcie masturbacji. - Kobiece ciało nie ma tu nic wspólnego ze sprzedażą samochodu - argumentowała.

Kiedy wreszcie zostanie zmienione prawo, które będzie dotkliwie karało finansowo tych którzy w sposób seksistowski traktują kobiety - pyta skarżąca.

Emocje przede wszystkim

Spółka w pisemnej odpowiedzi na skargę podkreśliła, iż prezentowana reklama wpisuje się w zamysł, który nawiązuje do strategii komunikacji marki, a którego koncept pochodzi bezpośrednio od producenta pojazdów Automobiles Peugeot S.A. We wszystkich reklamach, w tym Peugeota 208, pokazywane są emocje, związane z prowadzeniem samochodu. W filmie „Hands" wyrażone są one symbolicznie poprzez cykl obrazów pokazujących różnorodne sytuacje życiowe z emocjami związane. Demonstracja ta ma na celu wzmocnienie przesłania, iż prowadzenie auta Peugeot 208 również dostarcza silnych emocji.

- Przedstawiony przez reklamodawcę kilkusekundowy fragment części ciała w postaci gołych pośladków, bez wyraźnego wyróżnienia płci, stanowi jeden z elementów, do których nawiązuje całość reklamy. Wrażenia odnoszą się wyłącznie do sfery zmysłu dotyku, w kontekście niezapomnianych odczuć mu towarzyszących - argumentowała spółka.

Dodała, że wskazane w skardze pośladki jako część anatomii człowieka przedstawione są w sposób jak najbardziej neutralny. Stanowią one niejako wyraz artystycznego zaprezentowania formy, rzeźby tej części ciała wydobywając ogólny zamysł reklamy ukazujący istotne chwile w życiu mężczyzny związane z głębokim doznawaniem i odbieraniem życia.

- Również sam nadawca audiowizualny nie uznał, iż taka forma pokazania pośladków może być sprzeczna z prawem, dobrymi obyczajami a w szczególności z Kodeksem Etyki Reklamy - podkreśliła spółka. - Przesłaliśmy uprzednio materiał do Telewizji Polskiej w celu uzyskania wstępnej akceptacji. Odpowiedź uzyskana dotyczyła jedynie konieczności usunięcia fragmentu odnoszącego się do pokazania gry w karty jako sprzecznej z ustawą o grach hazardowych i kredycie konsumenckim - tłumaczyła dalej.

Zdaniem spółki zaprezentowana reklama nie narusza w jakikolwiek sposób dobrych obyczajów, gdyż ogranicza się jedynie do pokazania walorów estetycznych prezentowanego fragmentu ciała człowieka.

W dozwolonych granicach

Zespół orzekający oddalił zarzuty konsumentki uznając, iż w prezentowanej reklamie nie przekroczono dopuszczalnych granic obyczajowości.

Zdaniem składu orzekającego przedmiotowa reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i nie zawiera treści dyskryminujących kobiety.

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy 15 kwietnia br., rozpatrując skargę konsumentki wniesioną przeciwko spółce Peugeot Polska, której przedmiotem była reklama telewizyjna transmitowana m.in. w TVN24, TV Warszawa czy TVP1 (uchwała nr ZO 36/14).

Skarżąca podniosła w skardze, że reklama zatytułowana "są uczucia, których nie możesz zapomnieć", która przedstawia kilka zdarzeń z życia mężczyzny, jest pretekstem m.in. do pokazania gołych damskich pośladków głaskanych męską ręką.

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara