Umowy konsumenckie: regulaminy świadczenia usług czasu wolnego

Przedsiębiorcy oferujący atrakcje w czasie wolnym od pracy nie zawsze dbają o prawa klientów.

Publikacja: 05.07.2014 10:37

Umowy konsumenckie: regulaminy świadczenia usług czasu wolnego

Foto: www.sxc.hu

Usługi czasu wolnego to m.in. fitness kluby, szkoły tańca, parki wodne, stacje narciarskie, imprezy masowe. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów monitoruje ten rynek sprawdzając gównie umowy i regulaminy świadczenia usług. Dotychczasowe kontrole pokazały jednak, że przedsiębiorcy nie zawsze dbają o nasze prawa.

W umowie Gdańsk, w realu Zakopane

Stosowanymi procederami są np.: zmiany miejsca prowadzenia zajęć przez organizatora czy zmiany regulaminu - bez uzyskania zgody klienta i możliwości odstąpienia od umowy.

Przykładem organizatora, który zastrzegał sobie prawo do zmiany miejsca prowadzenia zajęć bez uzyskania zgody klienta jest Szkoła Mistrzów Tańca z Olsztyna. Inna – Studio Tańca Bailamos z Bydgoszczy twierdziła, że zmiany cennika i regulaminu lub skreślanie uczestników z listy nie muszą być z nimi uzgadniane. UOKiK przyglądał się także sieci fitness klubów Pure Heath & Fitness, która zastrzegała sobie możliwość jednostronnego podnoszenia cen. W wyniku przeprowadzonych postępowań Urząd zobowiązał przedsiębiorców do zaniechania stosowania niedozwolonych praktyk.

- Warto wiedzieć, że zgodnie z prawem jednostronne wprowadzanie zmian do umowy jest niedopuszczalne. W przypadku zmiany warunków świadczenia usług, konsument powinien mieć zagwarantowane prawo odstąpienia od umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów z tego tytułu - przypomina Urząd.

Pieniądze z góry

Niezwracanie pieniędzy za niewykorzystane przez konsumenta  zajęcia w przypadku jego rezygnacji - to kolejne przewinienie stosowane przez przedsiębiorców.

UOKiK zakwestionował też niezgodne z prawem klauzule, w których organizatorzy bezprawnie przyznawali sobie prawo do niezwracania pieniędzy za niezrealizowane usługi: niewykorzystane lekcje tańca, wcześniejsze opuszczenie parku wodnego czy stoku narciarskiego. Dla przykładu wspomniana już szkoła tańca z Bydgoszczy, została zobowiązana do usunięcia z regulaminu postanowień mówiących, że rezerwacja sali, miejsca w grupie i czasu instruktora miała być opłacona z góry na cały miesiąc, bez możliwości zwrotu.

- W przypadku rezygnacji konsumenta z wykupionej usługi - zgodnie z prawem należy mu się zwrot pieniędzy za część niezrealizowaną, a przedsiębiorca może zatrzymać jedynie kwotę odpowiadającą faktycznie poniesionym kosztom wynikającym np. z rezerwacji sali - zaznaczył Urząd.

Nie tak łatwo się rozstać

Następne procedery to utrudnianie odstąpienia od umowy lub złożenie reklamacji na nienależycie wykonywaną usługę.

Nałożeniem kary w wysokości ponad 184 tys. zł i zobowiązaniem do zaprzestania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów zakończyło się postępowanie wobec wspomnianego wcześniej przedsiębiorcy prowadzącego sieć fitness klubów. W jego regulaminie znalazło się m. in. postanowienie, że konsument nie miał możliwości wystąpienia z klubu, chyba że udowodniłby przedsiębiorcy rażące naruszenie umowy, o którym  miał powiadomić listem poleconym, poczekać 21 dni na reakcję i zapłacić karę umowną.

Urząd zwrócił też uwagę na regulamin, który miał zniechęcić konsumentów do korzystania z prawa do reklamacji. Było tak w przypadku Wrocławskiego Parku Wodnego, w którym złożenie reklamacji mogło kosztować konsumenta 50 zł. UOKiK ocenił, iż miało to odstraszyć od korzystania z prawa do reklamacji, nakazał przedsiębiorcy zmianę praktyki i nałożył na niego karę finansową w wysokości ponad 17 tys. zł.

Kto zapłaci za skradzione futro?

Przykłady kolejnych przewinień to niezgodne z prawem uchylanie się od odpowiedzialności za bezpieczeństwo konsumentów oraz rzeczy pozostawione w szatniach.

Zgodnie z prawem przedsiębiorca odpowiada za bezpieczeństwo konsumenta oraz za powierzone przez niego rzeczy. W związku z tym Urząd nakazał zmianę praktyk wspomnianej już sieci Pure Health and Fitness (jej regulamin mówił, że klub nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy należące do klienta) i organizatorowi koncertów Chóru Aleksandrowa (uchylał się on od odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo uczestników imprezy).

Bez odpowiedzialności

Innym niezgodnym z prawem wyłączaniem odpowiedzialności jest zwracanie pieniędzy tylko w razie wypadku potwierdzonego przez GOPR lub po awarii dłuższej niż dwie godziny – do usunięcia takich postanowień z regulaminu zobowiązał Urząd  przedsiębiorców prowadzących kilka stacji narciarskich.

Z kolei wspomniany już organizator koncertów Chóru Aleksandrowa w zasadach uczestnictwa w imprezie umieszczonych na biletach zapowiadał, że może w dowolny sposób zmienić jej przebieg i program. Ograniczał przy tym prawo konsumenta do otrzymania rekompensaty jedynie do kwoty, jaką ten zapłacił za bilet.

Uwaga:

w przypadku braku możliwości realizacji wykupionej usługi, przysługuje nam prawo odzyskania wpłaconych pieniędzy oraz do dochodzenia roszczeń, jeśli np. w związku z planowanym udziałem w imprezie ponieśliśmy koszty wyższe niż zakup biletu (takie jak m. in. rezerwacja hotelu czy podróży).

Niedozwolone klauzule

Postanowienia umowne uznane za niedozwolone są wpisywane do Rejestru klauzul niedozwolonych. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie z konsumentami staje się zakazane.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów