Stworzenie sieci instytucji zajmujących się polubownym rozwiązywaniem sporów przewidują założenia do ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich przygotowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Mediacją konsumencką mają się zająć niezależne podmioty, zarówno prywatne, jak i publiczne.
To rozwiązanie unijne. Przewiduje je dyrektywa w sprawie alternatywnych metod rozwiązywania sporów, bardziej znana pod nazwą ADR.
– Będzie to tani i szybki sposób rozwiązywania sporów, jednakowy dla wszystkich konsumentów w Unii Europejskiej – twierdzi Paweł Zagaj, naczelnik w Departamencie Ochrony Interesów Konsumentów UOKiK. – Już w tej chwili można w wielu wypadkach korzystać z mediacji, ale nowy system ujednolici zasady działania wszystkich podmiotów ADR, a ponadto otworzy drogę do prowadzenia mediacji drogą elektroniczną.
Dobra wola obu stron
Zgodnie z założeniami z pomocy instytucji działającej w systemie ADR będzie mógł skorzystać konsument, który wyczerpie całą drogę reklamacyjną, ale pod jednym warunkiem. Na mediację musi się zgodzić sam przedsiębiorca, który nie uwzględnił jego żądań. Firma poinformuje o tym klienta w piśmie. Na skorzystanie z tej drogi będzie 90 dni od otrzymania pisma odmawiającego uwzględnienia reklamacji.
Założenia nie rozstrzygają, ile będzie kosztowała taka mediacja.