Akwizytorzy: prawa konsumenta przy umowie na odległość

Zakupy od akwizytora to dla wielu klientów wygodny i korzystny sposób zawierania umów, pod warunkiem, że konsument zna swoje prawa, a przedsiębiorca je respektuje.

Publikacja: 16.10.2014 15:20

Akwizytorzy: prawa konsumenta przy umowie na odległość

Foto: www.sxc.hu

Tuż przed "Dniem Sprzedaży Bezpośredniej" Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o prawach klientów i obowiązkach sprzedawców.

Sprzedaż bezpośrednia to zakupy poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej – np. w domu klienta, na ulicy lub podczas prezentacji organizowanej m.in. w hotelach, sanatoriach, restauracjach, domach kultury, remizach strażackich lub podczas wycieczek turystyczno-religijnych. Zawiera się wtedy umowę poza lokalem przedsiębiorcy. Klient często podejmuje decyzję pod wpływem chwili, nie może porównać towaru z produktami dostępnymi w sklepie, ulega presji sprzedawcy, dlatego jest szczególnie chroniony przez prawo.

W Dniu Sprzedaży Bezpośredniej UOKiK przypomina podstawowe zasady zakupów poza lokalem.

Od

25 grudnia

wydłuży się czas na odstąpienie od umowy zawieranej na odległość do

14 dni

Ile dni na zwrot?

Kupujący ma 10 dni na odstąpienie od umowy zawartej na pokazie, prezentacji. Przed transakcją sprzedawca musi poinformować o takim prawie i wręczyć formularz odstąpienia od umowy. Wzór odstąpienia od umowy można pobrać ze strony UOKiK. Warto pamiętać o zmieniającym się prawie – od 25 grudnia czas ten wydłuży się do 14 dni. Wtedy wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta.

Ważne dokumenty

Akwizytor, sprzedawca na pokazie przed zawarciem umowy muszą pokazać konsumentom dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dowód osobisty. Odmowa powinna wzbudzić podejrzenia klienta.

Zapisy w umowie

Na żądanie kupującego sprzedawca musi wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy oraz obowiązki i prawa każdej ze stron. Klient musi poświęcić czas na dokładną lekturę umowy, powinien zwrócić uwagę na cenę towaru, wysokość rat. Warto przed podpisaniem zabrać kontrakt do domu i poprosić o pomoc w jego analizie rzecznika konsumentów w swoim miejscu zamieszkania lub skonsultować pomysł z kimś bliskim.

Konsumenci mogą zwrócić się po bezpłatną pomoc przez infolinię: 800 007 707, do rzeczników konsumentów, Inspekcji Handlowej, Federacji Konsumentów, czy Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

Tuż przed "Dniem Sprzedaży Bezpośredniej" Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o prawach klientów i obowiązkach sprzedawców.

Sprzedaż bezpośrednia to zakupy poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej – np. w domu klienta, na ulicy lub podczas prezentacji organizowanej m.in. w hotelach, sanatoriach, restauracjach, domach kultury, remizach strażackich lub podczas wycieczek turystyczno-religijnych. Zawiera się wtedy umowę poza lokalem przedsiębiorcy. Klient często podejmuje decyzję pod wpływem chwili, nie może porównać towaru z produktami dostępnymi w sklepie, ulega presji sprzedawcy, dlatego jest szczególnie chroniony przez prawo.

Praca, Emerytury i renty
Zwolnienie z pracy za krytykę LGBTQ i feministek? Zapadł ważny wyrok
Prawo drogowe
Nowy znak drogowy i zmiany w oznakowaniu przejść dla pieszych. Co muszą wiedzieć kierowcy?
Praca, Emerytury i renty
Część seniorów dostanie w lipcu dwa przelewy. Zasady wypłaty renty wdowiej
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w zasadach przyznawania i wypłaty zasiłku pogrzebowego