Oszukany klient może się domagać obniżenia ceny produktu

Nieprawidłowa informacja na opakowaniu o masie produktu pozwala na zwrot towaru i obniżenie ceny.

Aktualizacja: 21.05.2015 12:41 Publikacja: 20.05.2015 18:13

Oszukany klient może się domagać obniżenia ceny produktu

Foto: www.sxc.hu

W internecie krąży film, na którym klient waży piersi z kurczaka kupione w sklepie Biedronka. Okazuje się, że ich masa jest o 100 g niższa od podanej na opakowaniu. W takiej sytuacji konsumenci mogą składać reklamację.

Sklep sam z siebie nie pakuje piersi z kurczaka. Dostaje je od producenta. Jeśli jednak okaże się, że masa produktu jest rzeczywiście mniejsza od tej z etykiety, sklep będzie odpowiadał przed konsumentem.

– Taki towar jest wadliwy. Można go zwrócić i odzyskać pieniądze. Można też żądać obniżenia ceny za taki produkt – mówi Krzysztof Bąk, radca prawny z kancelarii Nowakowski i Wspólnicy. Dodaje, że sprzedawca może mieć później roszczenia względem dostawcy czy producenta.

Spółka Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci sklepów Biedronka, zapewnia, że masa produktów jest stale kontrolowana zarówno przez spółkę, jak i dostawców. Wykorzystywane są do tego legalizowane wagi, regularnie kalibrowane. Biuro prasowe Jeronimo Martins zaznacza też, że autorzy dotychczas publikowanych materiałów świadomie lub nieświadomie wprowadzają odbiorców w błąd. Gdy pojawiały się wątpliwości co do masy produktów, niezależnie od standardowych kontroli przeprowadzane były dodatkowe, które nie wykazywały nieprawidłowości.

Gdyby jednak się okazało, że masa produktu nie odpowiada tej z etykiety, sklep powinien rozpatrzyć reklamację. Odpowiedzialność za zapakowany produkt ponosi producent.

– Gdyby nie był to jednostkowy przypadek, ale nieprawidłowość dotyczyłaby całej partii produktu, producent musiałby się liczyć z postępowaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Gdyby potwierdziło się, że informacje na etykiecie wprowadzały w błąd, mielibyśmy do czynienia z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów – mówi Krzysztof Bąk. Dodaje, że każdy może o tym zawiadomić UOKiK, nie tylko klient, który nabył produkt.

Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. przychodów z poprzedniego roku. Jeśli naprawi błąd i zaprzestanie nielegalnej praktyki, kary może niekiedy uniknąć.

Jeżeli sklep dostaje zapakowany produkt, a nieprawidłowości stwierdzi inspekcja handlowa podczas kontroli, sprawę przekazuje do Urzędu Miar. Jest on właściwy do kontroli przestrzegania przepisów ustawy o towarach paczkowanych. W takiej sytuacji konsekwencje za podanie nieprawidłowej masy produktu ponosi osoba odpowiedzialna za jego pakowanie. Grozi jej za to kara grzywny do 3 tys. zł.

Bywa też i tak, że niektóre sklepy same pakują np. wędlinę czy inne produkty.

– Jeżeli stwierdzimy, że podana jest nieprawidłowa masa produktu, konsekwencje ponosi osoba, która go pakowała – mówi Waldemar Kołodziejczyk z Wydziału Prawno-Organizacyjnego Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku. Tłumaczy, że w małych partiach towaru jest to traktowane jako wykroczenie, za które grozi grzywna do 5 tys. zł.

Gdy skala takiej nieprawidłowości jest bardzo duża, zastosowanie mają przepisy art. 286 kodeksu karnego. Zgodnie z nimi taka osoba naraża się na karę pozbawienia wolności od sześciu miesięcy do ośmiu lat. Górna granica tej kary za czyn mniejszej wagi wynosi dwa lata.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów