Reklama

TSUE: tak nie wolno pisać w etykietach produktów do dezynfekcji

Zwrot „przyjazny dla skóry” może sugerować, że środek biobójczy może być korzystny dla skóry. A to może wprowadzać konsumentów w błąd - uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Publikacja: 20.06.2024 10:56

TSUE: tak nie wolno pisać w etykietach produktów do dezynfekcji

Foto: Adobe Stock

dgk

Sieć drogerii dm-drogerie markt GmbH & Co. KG oferowała do sprzedaży środek dezynfekujący „BioLYTHE”. Etykieta umieszczona na tym produkcie zawierała następujące wskazania: „ekologiczny uniwersalny środek dezynfekujący o szerokim spektrum działania”, „dezynfekcja skóry, rąk i powierzchni zewnętrznych”, „skuteczny przeciwko koronawirusowi SARS” oraz „przyjazny dla skóry • bio • bez alkoholu”.

Niemieckie stowarzyszenie zwalczania nieuczciwej konkurencji uważa, że jest to nieuczciwa reklama, która naruszyła unijnego rozporządzenie w sprawie produktów biobójczych. Stowarzyszenie wniosło powództwo do sądów niemieckich żądając zobowiązania drogerie dm do zaprzestania kwestionowanego oznaczania lub wprowadzania do obrotu  produktu jako „ekologicznego uniwersalnego środka dezynfekującego o szerokim spektrum działania” lub „przyjaznego dla skóry” lub „bio”.

Jak wskazało stowarzyszenie, zgodnie z rozporządzeniem produkty biobójcze nie mogą być reklamowane w sposób wprowadzający użytkownika w błąd co do ryzyka, jakie mogą stwarzać dla zdrowia, środowiska lub co do ich skuteczności. W żadnym wypadku reklama produktu biobójczego nie może zawierać zwrotów „produkt biobójczy niskiego ryzyka”, „nietoksyczny”, „nieszkodliwy”, „naturalny”, „przyjazny dla środowiska”, „przyjazny dla zwierząt” ani jakichkolwiek podobnych wskazań.

Niemiecki federalny trybunał sprawiedliwości  zwrócił się do Trybunału z pytaniem prejudycjalnym w sprawie wskazania „przyjazny dla skóry”.  Chciał wiedzieć, czy użyty w rozporządzeniu zwrot „jakichkolwiek podobnych wskazań” obejmuje wszelkie wskazania, które - podobnie jak zwroty wyraźnie wymienione w rozporządzeniu - minimalizują ryzyko, jakie produkt biobójczy może stwarzać dla zdrowia lub środowiska albo w odniesieniu do jego skuteczności, a jednocześnie nie mają charakteru ogólnego.

Reklama
Reklama

Trybunał w Luksemburgu stwierdził, że rozporządzenie nie zawiera żadnej wskazówki, zgodnie z którą zakaz stosowania w reklamie produktów biobójczych jest ograniczony wyłącznie do wskazań ogólnych.

- Tak więc zarówno wskazanie ogólne, jak i wskazanie szczególne minimalizujące ryzyko, jakie produkty te mogą stwarzać, mogą wprowadzać konsumenta w błąd co do istnienia takiego ryzyka. W konsekwencji zwrot „jakichkolwiek podobnych wskazań” obejmuje wszelkie wskazania w reklamie produktów biobójczych, które odnoszą się do tych produktów w sposób mogący wprowadzać użytkownika w błąd, minimalizując to ryzyko, a nawet zaprzeczając jego istnieniu, nie mając przy tym koniecznie charakteru ogólnego — uznał TSUE.

Natomiast zwrot „przyjazny dla skóry” ma w ocenie TSUE pozytywną konotację, unikającą przywołania jakiegokolwiek ryzyka, i dlatego może nie tylko relatywizować szkodliwe skutki uboczne danego produktu, ale również sugerować, że może on nawet być korzystny dla skóry.

- Taki zwrot ma charakter wprowadzający w błąd, co uzasadnia zakaz jego stosowania w reklamie przedmiotowego produktu biobójczego — orzekł TSUE.

Sygn. akt C-296/23

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama