Jak bronić swoich praw w umowach telekomunikacyjnych

– Ponieważ wszyscy jesteśmy konsumentami przypominam o standardach w świadczeniu usług telekomunikacyjnych, tak aby każdy z nas był świadomy swoich praw przy wyborze i korzystaniu z usług telekomunikacyjnych. Dbałość o poszanowanie praw konsumentów w stosunkach prawnych z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi to jeden z moich głównych priorytetów – podkreśla Magdalena Gaj, Prezes UKE.

Publikacja: 21.03.2016 10:45

Jak bronić swoich praw w umowach telekomunikacyjnych

Foto: 123RF

Konsumenci, którzy są odbiorcami usług telekomunikacyjnych, często skarżą się na to, że operatorzy telekomunikacyjni nie wykonują umów w sposób należyty, np. naliczają kwotę wg niewłaściwego cennika, występują przerwy w świadczeniu usługi, zapisy regulaminów i umów są sprzeczne z prawem.

Do Urzędu co roku trafia kilka tysięcy próśb o interwencję lub mediacje. Z postępowań prowadzonych przed Prezesem UKE wynika również, że często zastrzeżenia konsumentów są uzasadnione. W ostatnim czasie prawie 80 proc. spraw o interwencję i ponad 60 proc. spraw o mediację zakończono na korzyść konsumentów. Tylko w 2015 roku na rzecz konsumentów udało się odzyskać ponad 1,6 mln złotych.

W przypadku nieprzestrzegania przez operatorów obowiązujących regulacji prawnych z zakresu świadczenia usług telekomunikacyjnym abonentom Prezes UKE nakłada na operatorów kary pieniężne. W ostatnich latach za niewywiązywanie się ze swoich obowiązków względem konsumentów nałożono m.in. dwie kary na Telekomunikację dla Domu, PTS S.A. oraz TelePolskę Sp. z o.o.

– Należyta ochrona konsumentów musi opierać się, w mojej ocenie, na dwóch filarach – pierwszym jest sprawne i rzetelne prowadzenie postępowań przez Urząd w związku ze skargami konsumenckimi. Drugim jest nieustanne podnoszenie świadomości konsumentów odnośnie do ich praw, które powinni egzekwować przy zawieraniu i wypełnianiu każdej transakcji czy umowy – dodaje Prezes UKE.

UKE przypomina o jednym z wielu – Poradniku dla konsumentów – usługi telekomunikacyjne. Niniejszy poradnik informuje, co trzeba wiedzieć przy zawieraniu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Zdecydowana większość z nas korzysta przecież codziennie z telefonu komórkowego czy z Internetu. W publikacji tej możemy dowiedzieć się jakie konsument ma prawa wobec dostawcy usług telekomunikacyjnych i jednocześnie jakie ma wobec niego zobowiązania.

Urząd przypomina także o działającym w UKE Centrum Informacji Konsumenckiej, gdzie pod numerami telefonów 801 900 853 oraz 22 534 91 74 konsumenci otrzymują bezpłatne informacje oraz porady prawne od ekspertów UKE. Kontakt z Centrum to z reguły pierwszy ruch konsumenta, który po rozpatrzeniu reklamacji nie wie jakie dalsze działania i kroki może podjąć oraz jakie przysługują mu prawa. Istnieje również, stworzona specjalnie dla konsumentów, strona internetowa www.cik.uke.gov.pl, na której zamieszczane są istotne informacje, dotyczące m.in. praw konsumentów, zmieniających się i nowych przepisów prawa czy sposobów rozwiązywania sporów z dostawcami usług telekomunikacyjnych, a także zakładka na stronie internetowej Urzędu, gdzie zebrane są ważniejsze publikacje poradnikowe.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów