DSA, czyli nowa ustawa ma zastosowanie wobec wszystkich usług cyfrowych, które łączą konsumentów z towarami, usługami lub treściami. Nakłada ona na platformy internetowe szereg nowych obowiązków co do ograniczania szkód i przeciwdziałaniu zagrożeniom w internecie. Przepisy wprowadzają także szerszą ochronę konsumentów.
Zmiany mają zapewnić samym przedsiębiorcom wiekszą pewność co do prawa obowiązującego w całym europejskim rynku. Jak wskazuje Komisja Europejska DSA jest pierwszym tego rodzaju zestawem narzędzi regulacyjnych na całym świecie i wyznacza międzynarodowy punkt odniesienia dla podejścia regulacyjnego do pośredników internetowych.
Czytaj więcej
Zakupy w internecie znacznie ułatwiają codzienne życie użytkowników sieci i przybierają na popula...
Usługodawcy mają działać w zakresie ograniczania rozpowszechniania nielegalnych treści i produktów, ale także ochrony nieletnich i zapewnienia użytkownikom większego dostępu do informacji. Obowiązki różnych graczy internetowych odpowiadają ich roli, wielkości i wpływowi w ekosystemie internetowym. Nowym obowiązkiem ma być także roczna ocena ryzyka szkód w internecie w ich usługach, mogą one dotyczyć narażenia na nielegalne towary lub treści czy też rozpowszechnianie dezinformacji.
Mniejsze platformy i przedsiębiorstwa typu start-up skorzystają z ograniczonego zestawu obowiązków, specjalnych zwolnień z niektórych przepisów oraz, co najważniejsze, zwiększonej jasności i pewności prawnej w zakresie działania na całym jednolitym rynku UE.