Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi 12 postępowań w sprawie usług turystycznych. Dotyczą one m.in. sposobów informowania o zmianie godziny wylotu bądź przylotu. UOKiK sprawdza też największych graczy na rynku – Neckermann Polska, Nowa Itaka, Rainbow Tours, Tui Poland.
Skrócone wakacje
– Klienci biur dowiadują się na kilka dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej, że godziny będą mniej korzystne, np. w środku nocy. W rezultacie urlop może zostać skrócony o jeden, a nawet dwa dni, jeżeli taka sytuacja zajdzie w drodze powrotnej. To samo dotyczy zmiany lotniska. Wiadomo, że wybierając ofertę, kierujemy się odległością do niego – mówi Maciej Czapliński z UOKiK. Dodaje jednak, że żadnemu z biur nie postawiono jeszcze zarzutów.
– Jeżeli na skutek przesunięcia godzin lotu pobyt został znacznie skrócony, np. o pół dnia, usługa jest wykonana nienależycie i turysta może dochodzić odszkodowania – uważa prof. Hanna Zawistowska z Katedry Turystyki Szkoły Głównej Handlowej.
To jednak niejedyne zastrzeżenia do organizatorów usług turystycznych. UOKiK sprawdza także np., czy foldery reklamowe spółki Nowa Itaka mogą wprowadzać klientów w błąd, sugerując wyższy standard pokoju.
Niedozwolone triki
Poważnym problemem są też zasady składania reklamacji. Ustawa o usługach turystycznych zostawia dość dużą dowolność. UOKiK pilnuje zaś, żeby skargi nie były odrzucane z powodów formalnych, np. dlatego, że ktoś nie wysłał swojej listem poleconym.