Reklama
Rozwiń
Reklama

Kto odpowiada za spóźniony samolot i zagubiony bagaż

Zostałem przedstawicielem regionalnym, a to oznacza m.in., że latam też do niektórych krajów pozaeuropejskich. Kto i w jakim zakresie odpowiada, gdy samolot się spóźni, rejs zostanie odwołany albo zginie mi bagaż? – pyta nasz czytelnik.

Publikacja: 28.06.2008 08:57

Kto odpowiada za spóźniony samolot i zagubiony bagaż

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Rozstrzyga o tym ustawa z 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, jeżeli wiążące Polskę ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej. Z ratyfikowanych umów wymienić należy konwencję warszawską z 1929 r. oraz porozumienie montrealskie z 1999 r. Mają one zastosowanie także poza Unią Europejską.

Źródłem praw i obowiązków dla przewoźników są także ustanawiane przez nich regulaminy, które co do zasady nie odbiegają w swej treści od przepisów prawa.

Konwencja warszawska przewiduje, że przewoźnik odpowiedzialny jest za szkodę wynikłą z opóźnienia w przewozie powietrznym podróżnych, bagażu i towarów. Szkodę (a więc zarówno stratę, jak i utraconą korzyść) podróżny będzie jednak zobowiązany wykazać, co w praktyce często nie jest proste. Firma przewożąca nie jest odpowiedzialna, jeżeli dowiedzie, że przedsięwzięła wszystkie potrzebne środki w celu uniknięcia szkody lub że przedsięwzięcie tych środków było niemożliwe.

Konwencja określa również górne granice odpowiedzialności przewoźnika. Wybór miejsca sądu zależy od poszkodowanego.

Podobne regulacje zawiera porozumienie montrealskie. W tym dokumencie podkreśla się zdecydowanie, że postanowienia umowne, które zmierzają do uwolnienia się przewoźnika od odpowiedzialności lub do ustalenia ograniczeń odpowiedzialności niższych od przewidzianych w porozumieniu, uważa się za nieistniejące i niemające skutków prawnych.

Reklama
Reklama

Dla pasażerów latających z unijnych lotnisk albo po terenie Unii Europejskiej istotne jest rozporządzenie 261/2004/W. W razie odwołania lotu pasażerowi przysługuje zwrot pełnego kosztu biletu po cenie, po jakiej został kupiony. Możliwy jest też zwrot opłaty za część lub części nieodbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera.Ponadto pasażer odwołanego samolotu powinien otrzymać bezpłatnie: posiłek, napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania na odlot, zakwaterowanie – jeżeli wystąpi konieczność przenocowania.

Przewoźnik powinien także zapewnić mu bezpłatny transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania. Ponadto pasażer ma prawo do dwóch bezpłatnych rozmów telefonicznych, dwóch faksów lub e-maili. Rozporządzenie nie reguluje natomiast odpowiedzialności za zgubiony bagaż. Tu konieczna jest lektura regulaminów przewoźników. Znajdziemy w nich uprawnienia pasażerów oraz postanowienia wyżej opisanych dwóch lotniczych umów międzynarodowych.

Anita Turek, radca prawny, partner w kancelarii Gardocki i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni

Rozstrzyga o tym ustawa z 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, jeżeli wiążące Polskę ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej. Z ratyfikowanych umów wymienić należy konwencję warszawską z 1929 r. oraz porozumienie montrealskie z 1999 r. Mają one zastosowanie także poza Unią Europejską.

Źródłem praw i obowiązków dla przewoźników są także ustanawiane przez nich regulaminy, które co do zasady nie odbiegają w swej treści od przepisów prawa.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama