Na wniosek zielonogórskiego stowarzyszenia Towarzystwo Lexus Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwa wyroki na niekorzyść firmy DHL Express. Chodzi o niskie odszkodowania w sytuacji, w której szkoda klienta powstała wskutek niewykonania niektórych rodzajów usług. DHL przewiduje, że maksymalne odszkodowanie to 100 proc. opłaty za usługę. Z prawa przewozowego (DzU z 2000 r. nr 50, poz. 601 ze zm.) wynika zaś, że w takiej sytuacji odpowiedzialność firmy musi być wyższa. Według art. 83 kurier powinien zapłacić nawet 200 proc. opłaty. – Nie wolno w stosunkach z konsumentami ograniczać swojej odpowiedzialności inaczej, niż pozwalają na to przepisy – podkreślał radca prawny Jarosław Myszkowski, pełnomocnik stowarzyszenia. Ponadto DHL przyjmuje, że gdy nadawca nie zadeklarował wartości przesyłki, to domniemywa się, iż wynosi ona 500 zł, co ogranicza odpowiedzialność firmy kurierskiej. Te zapisy sąd nakazał usunąć.
DHL nie po raz pierwszy znalazł się na cenzurowanym. Półtora roku temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że firma stosowała praktyki sprzeczne z prawem. Wtedy też chodziło o zaniżanie górnej granicy odszkodowania, gdy wskutek zwłoki klient poniósł szkodę inną niż ta w przesyłce.
Ograniczenia odszkodowań stosują też inne firmy. Przykładowo Riders Express z Warszawy przewiduje, że odpowiedzialność firmy może sięgnąć maksymalnie 200 zł.
Urzędnicy mają się dokładnie przyjrzeć działalności kurierów. – Ruszyła właśnie akcja kontroli wzorców umownych firm kurierskich. Sprawdzimy, czy nie stosują niedozwolonych klauzul – mówi Aneta Styrnik z biura prasowego UOKiK.
Operatorów pocztowych już oceniło Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Zdaniem SKP interesy nadawców przesyłek nie są wystarczająco chronione. Poczta Polska wypłaca ograniczone ustawowo odszkodowania tylko za niektóre nieprawidłowości, np. utratę przesyłki poleconej, ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością, niezrealizowanie przekazu pocztowego. Na infolinii konsumenckiej (800 800 008) można zasięgnąć porady, co zrobić w razie sporu z operatorem pocztowym, zarówno Pocztą Polską, jak i prywatnymi przedsiębiorcami, a także z firmami kurierskimi.