Abonent ma szansę na zmianę operatora

Konsumenci będą mogli zrywać umowy o świadczenie usług

Publikacja: 24.09.2010 04:46

Abonent ma szansę na zmianę operatora

Foto: www.sxc.hu

– W razie zmiany cen usług telekomunikacyjnych, czyli np. telefonicznych, przedsiębiorca musi na piśmie poinformować o niej abonenta. Może też takie informacje wysłać drogą elektroniczną na wskazany przez abonenta adres e-mail. Niewątpliwie planowana podwyżka stawki VAT na usługi telekomunikacyjne wpłynie na zmianę ich cen – wyjaśnia Krzysztof Dyba, prawnik z kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.

Informacja o nowych cenach usług telekomunikacyjnych musi być, w myśl art. 61 ust. 4 i 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6A4D316452B5F196183D6C6E7E2607C3?id=174502]prawa telekomunikacyjnego[/link], przesłana każdemu abonentowi z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca. – Jednocześnie abonent powinien być poinformowany o prawie do wypowiedzenia umowy, jeżeli nie zaakceptuje podwyżki – dodaje prawnik.

[srodtytul]Szansa dla klientów[/srodtytul]

To szansa dla tych, którzy chcieliby rozstać się ze swoim operatorem. Na zmianie operatora nie skorzystają ci, którzy w promocji kupili telefon za 1 zł. Gdyby odeszli, musieliby zapłacić mu odszkodowanie.

Biorąc pod uwagę obecny stan prawny, operatorów czeka gigantyczna praca poinformowania wszystkich abonentów o nowych cenach uwzględniających 23-proc. stawkę VAT.

– [b]Nawet jeśli przedsiębiorcy zdecydowaliby się na niepodwyższanie ceny brutto – ponosząc koszty podwyżki – to i tak zmianie uległaby cena netto.[/b] W takiej sytuacji też musieliby informować abonentów o nowej strukturze cen – tłumaczy Krzysztof Dyba.

Prawnik uważa, że celowa byłaby inicjatywa ustawodawcy, która zwolni przedsiębiorców z nałożonego na nich obowiązku informowania abonentów o zmianie cen usług telekomunikacyjnych w takich sytuacjach.

– Problem powinien zostać rozwiązany racjonalnie. Nie ma żadnych przeszkód konstytucyjnych ani też innego rodzaju, by przejściowa i jednorazowa regulacja wyłączająca standardową procedurę informowania abonentów o zmianach w cenniku usług telekomunikacyjnych znalazła się w ustawie o zmianie VAT – tłumaczy Wacław Knopkiewicz, partner w kancelarii Grynhoff Woźny Wspólnicy.

– Ustawodawca – dodaje prawnik – wprowadzając obowiązek informowania abonentów o zmianie cen usług, wychodził z założenia, że przedsiębiorcy telekomunikacyjni mają silniejszą pozycję od abonentów i mogą próbować jej nadużywać. Stąd wzięły się unormowania chroniące interesy abonentów w razie podwyżek cen usług telekomunikacyjnych przez przedsiębiorców.

[srodtytul]Wszyscy wiedzą[/srodtytul]

Zmiana stawek VAT oznacza powszechną podwyżkę w skali kraju, na którą przedsiębiorcy nie mają wpływu. Będą o niej wiedzieli wszyscy konsumenci i przedsiębiorcy.

– [b]Gdyby przyjąć logikę z sektora telekomunikacyjnego, to należałoby indywidualnie poinformować odbiorców o podwyżce VAT także w odniesieniu do innych usług i towarów[/b] – wyjaśnia prawnik.

– Myślę, że resort finansów i ustawodawca przychylą się do rozwiązania, które pozwoli uniknąć zbędnych kosztów, biurokracji, marnowania papieru i czasu ludzkiego – uważa Wacław Knopkiewicz. Tym bardziej że biorąc pod uwagę dotychczasowe zaawansowanie prac legislacyjnych, poinformowanie abonentów z miesięcznym wyprzedzeniem o uchwalonej podwyżce jest mało realne.

– Projekt w obecnym kształcie nie zdejmuje z operatorów obowiązków informacyjnych. To może być rzeczywiście duże obciążenie dla przedsiębiorców i być może należałoby się zastanowić nad przepisami przejściowymi – wyjaśnia Piotr Dziubak, rzecznik prasowy Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

[ramka][b]Opinia[/b]

[i]Marlena Wach,adwokat w Kancelarii Bird& Bird[/i]

Ze względu na szczególne rozwiązania w prawie telekomu-nikacyjnym niezbędne jest dostosowanie ich do sytuacji, w której zmiana cen usług telekomunikacyjnych wynika wyłącznie ze zmiany stawki podatku, czyli okoliczności niezależnej od dostawcy. Podwyższenie VAT o 1 proc. nie będzie dla abonentów nadmiernie odczuwalne, a koszt dotarcia do każdego z indywidualną informacją o podwyżce podatku oraz aneksowania milionów umów byłby ogromny. Koszty te ostatecznie zostałyby przerzucone na abonenta lub pokryte z funduszy, które można spożytkować na poprawę jakości usług. Szkoda też 10 tys. drzew na przeprowadzenie jednej operacji informacyjnej.[/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=j.kowalski@rp.pl]j.kowalski@rp.pl[/mail][/i]

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"