Informacja o klasie energetycznej towarów w sklepie i w reklamie

Klasa efektywności energetycznej ma być wyraźnie pokazana w sklepie i w reklamie, tak by pomóc klientom w wyborze mniej energochłonnych wyrobów

Publikacja: 29.11.2011 09:02

Informacja o klasie energetycznej towarów w sklepie i w reklamie

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska

W nowej ustawie o etykietowaniu produktów związanych z energią mają się znaleźć zapisy o odpowiedzialności za prawidłowe oznaczanie niektórych wyrobów etykietami energetycznymi. Projekt, który to przewiduje, przygotowało Ministerstwo Gospodarki.

O jakie wywieszki chodzi? Kolorowe, takie, jakie można już znaleźć w niektórych sklepach na lodówkach, pralkach czy zmywarkach, określające efektywność energetyczną wyrobów. Najbardziej energochłonne są na nich zaznaczane na czerwono, najmniej – na zielono.  Dokładnie je określają unijne rozporządzenia. Wszystko w trosce o zmniejszenie zużycia energii, a tym samym  efektu cieplarnianego.

Z projektu wynika, że obowiązki związane z właściwym oznaczaniem produktu będą mieli zarówno producenci,  jak i dystrybutorzy. Będą musieli też pamiętać o dołączeniu karty charakterystyki sprzętu.

Energochłonne produkty oznacza się kolorem czerwonym

Nie można będzie zapomnieć o podaniu klasy efektywności energetycznej przy reklamie produktu,  jeśli  informuje o jego cenie bądź zużyciu energii.

– Dzięki nowej ustawie państwo łatwiej będzie mogło zweryfikować etykiety –  mówi Radosław Maj z Ceced Polska, Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD. – Będzie to korzystne dla konsumentów, producentów i środowiska naturalnego – dodaje.

Poza pralkami, kuchenkami, lodówkami, klimatyzatorami, zmywarkami i lampami wkrótce etykietą trzeba będzie oznaczać odkurzacze i suszarki do ubrań. W przyszłości te regulacje mogą zostać rozszerzone na inne wyroby oszczędzające energię, nie tylko z grupy  AGD – np. na okna i drzwi.

Prawidłowość informowania o efektywności energetycznej sprawdzać ma inspekcja handlowa i Urząd Komunikacji Elektronicznej, a nad całością  będzie czuwać  Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Za brak etykiety czy informacji w reklamie grozić będzie grzywna.

Przepisy mają wejść w życie w ciągu trzech miesięcy od ich opublikowania.

etap legislacyjny uzgodnienia międzyresortowe

Zobacz serwis » Prawo dla Ciebie » Konsumenci » Reklamy, informacje, promocje

Prawo karne
Mateusz Morawiecki straci immunitet? Jest wniosek prokuratury
Administracja rządowa
Losy budżetu w rękach prezydenta. Co z wynagrodzeniami dla urzędników i nauczycieli?
Prawo drogowe
Przekroczenie prędkości zaboli nie tylko w mieście. Projekt wreszcie gotowy
Praca, Emerytury i renty
Waloryzacja emerytur 2025. Jedna grupa seniorów dostanie wyższe przelewy już w lutym
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Praca, Emerytury i renty
Nowe wnioski o 800 plus w 2025 r. Zbliża się ważny termin dla rodziców
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego