Informacja o klasie energetycznej towarów w sklepie i w reklamie

Klasa efektywności energetycznej ma być wyraźnie pokazana w sklepie i w reklamie, tak by pomóc klientom w wyborze mniej energochłonnych wyrobów

Publikacja: 29.11.2011 09:02

Informacja o klasie energetycznej towarów w sklepie i w reklamie

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska

W nowej ustawie o etykietowaniu produktów związanych z energią mają się znaleźć zapisy o odpowiedzialności za prawidłowe oznaczanie niektórych wyrobów etykietami energetycznymi. Projekt, który to przewiduje, przygotowało Ministerstwo Gospodarki.

O jakie wywieszki chodzi? Kolorowe, takie, jakie można już znaleźć w niektórych sklepach na lodówkach, pralkach czy zmywarkach, określające efektywność energetyczną wyrobów. Najbardziej energochłonne są na nich zaznaczane na czerwono, najmniej – na zielono.  Dokładnie je określają unijne rozporządzenia. Wszystko w trosce o zmniejszenie zużycia energii, a tym samym  efektu cieplarnianego.

Z projektu wynika, że obowiązki związane z właściwym oznaczaniem produktu będą mieli zarówno producenci,  jak i dystrybutorzy. Będą musieli też pamiętać o dołączeniu karty charakterystyki sprzętu.

Energochłonne produkty oznacza się kolorem czerwonym

Nie można będzie zapomnieć o podaniu klasy efektywności energetycznej przy reklamie produktu,  jeśli  informuje o jego cenie bądź zużyciu energii.

– Dzięki nowej ustawie państwo łatwiej będzie mogło zweryfikować etykiety –  mówi Radosław Maj z Ceced Polska, Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD. – Będzie to korzystne dla konsumentów, producentów i środowiska naturalnego – dodaje.

Poza pralkami, kuchenkami, lodówkami, klimatyzatorami, zmywarkami i lampami wkrótce etykietą trzeba będzie oznaczać odkurzacze i suszarki do ubrań. W przyszłości te regulacje mogą zostać rozszerzone na inne wyroby oszczędzające energię, nie tylko z grupy  AGD – np. na okna i drzwi.

Prawidłowość informowania o efektywności energetycznej sprawdzać ma inspekcja handlowa i Urząd Komunikacji Elektronicznej, a nad całością  będzie czuwać  Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Za brak etykiety czy informacji w reklamie grozić będzie grzywna.

Przepisy mają wejść w życie w ciągu trzech miesięcy od ich opublikowania.

etap legislacyjny uzgodnienia międzyresortowe

Zobacz serwis » Prawo dla Ciebie » Konsumenci » Reklamy, informacje, promocje

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów