Reklama
Rozwiń
Reklama

Tauron Ciepło zmienia stosowaną praktykę wobec konsumentów

Niezgodne z prawem zastrzeganie możliwości wstrzymania dostaw ciepła, uchylanie się od odpowiedzialności za niedotrzymanie warunków umowy - to przykłady niedozwolonych praktyk stosowanych przez Tauron Ciepło. Spółka zobowiązała się do zmiany kwestionowanych działań

Publikacja: 20.12.2012 11:05

Rachunek za prąd zostanie wystawiony na podstawie wskazań tzw. inteligentnych liczników.

Rachunek za prąd zostanie wystawiony na podstawie wskazań tzw. inteligentnych liczników.

Foto: www.sxc.hu

Spółka Tauron Ciepło z Katowic zajmuje się m.in. dostarczaniem energii cieplnej na terenie 15 miast Śląska, Zagłębia i Małopolski.

W czerwcu 2012 r. Prezes UOKiK wszczęła dwa postępowania przeciwko spółce: w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz nadużywania pozycji dominującej. Wykazały one, że niezgodne z prawem było aż 12 klauzul używanych w umowach z konsumentami oraz dwie w kontraktach zawieranych z odbiorcami instytucjonalnymi.

Zgodnie z jednym z zakwestionowanych postanowień w umowach z odbiorcami indywidualnymi spółka zastrzega, że dostawy ciepła mogą być wstrzymane w przypadku każdego naruszenia postanowień umowy, którą konsument zawarł ze spółką. Tymczasem, zgodnie z prawem, przedsiębiorca może odciąć konsumentowi ogrzewanie tylko w ściśle określonych sytuacjach m.in. ze względu na zagrażający bezpieczeństwu stan techniczny instalacji.

Inną niedozwoloną praktyką jest niedopełnienie przez Tauron Ciepło obowiązku określenia wysokości bonifikat przysługujących konsumentom, gdy nastąpiło ograniczenie dostarczanej mocy cieplnej w porównaniu do mocy określonej w umowie. Zgodnie z prawem, w takim przypadku wzorce umowne powinny określać, w jaki sposób powinna zostać obniżona cena. Tymczasem Tauron Ciepło w ogóle nie określa wysokości bonifikat.

W przypadku umów z przedsiębiorcami, zakwestionowane zostało m.in. uchylanie się przez spółkę od odpowiedzialności za szkody powstałe u odbiorcy w wyniku wstrzymania dostaw ciepła z powodu awarii. Zgodnie z prawem przedsiębiorca może wyłączyć swoją odpowiedzialność jedynie w sytuacjach, które powstały bez jego winy. Treść umowy stosowanej przez Tauron Ciepło dopuszcza taką możliwość w każdej sytuacji.

Reklama
Reklama

W trakcie postępowania spółka zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych postanowień. Dlatego Prezes UOKiK odstąpiła od nałożenia kar finansowych i nałożyła na Tauron Ciepło obowiązek wprowadzenia odpowiednich zmian w obowiązujących wzorcach umownych oraz zawarcia aneksów do obowiązujących już umów. Dotyczy to zarówno umów z konsumentami, jak i przedsiębiorcami.

Spółka Tauron Ciepło z Katowic zajmuje się m.in. dostarczaniem energii cieplnej na terenie 15 miast Śląska, Zagłębia i Małopolski.

W czerwcu 2012 r. Prezes UOKiK wszczęła dwa postępowania przeciwko spółce: w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz nadużywania pozycji dominującej. Wykazały one, że niezgodne z prawem było aż 12 klauzul używanych w umowach z konsumentami oraz dwie w kontraktach zawieranych z odbiorcami instytucjonalnymi.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Przełom w sprawie działki pod CPK. Co skłoniło Piotra Wielgomasa do jej zwrotu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama