Konsumenci będą mogli korzystać z internetowej platformy rozwiązywania sporów

W przyszłym roku polscy konsumenci będą mogli korzystać z internetowej platformy rozwiązywania sporów.

Aktualizacja: 08.11.2016 06:45 Publikacja: 08.11.2016 06:22

Konsumenci będą mogli korzystać z internetowej platformy rozwiązywania sporów

Foto: materiały prasowe

Podpisana właśnie przez prezydenta RP ustawa z 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich zacznie obowiązywać dwa miesiące po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw. Oznacza to, że dopiero w przyszłym roku powstaną sieci tzw. podmiotów ADR zajmujące się polubownym rozwiązywaniem sporów oraz zostanie uruchomiona dla Polaków platforma internetowa, na której ADR będą mogły się rejestrować i rozwiązywać spór online.

Jarema Trzebiński, sędzia Sądu Rejonowego Wrocław-Fabryczna, prawdziwy przełom upatruje właśnie w serwisach ODR – Online Dispute Resolution.

– Podstawową zaletą mediacji w sieci jest łatwość dotarcia do wielu osób, które do tej pory rezygnowały z dochodzenia roszczeń – mówi Trzebiński. – Przewaga kliknięć nad spotkaniami, łączącymi się często ze stresem i niedogodnościami logistycznymi, kosztami, posługiwaniem się dokumentami papierowymi, czyni z mediacji w sieci prawdziwą alternatywę dla sądowej drogi rozstrzygania sporów.

Sędzia Trzebiński wskazuje też na doświadczenia Niemiec i Austrii z mediacjami konsumenckimi, które mogłyby być wzorem dla polskiego ustawodawcy przy kolejnych nowelizacjach. – Mediacje w tych krajach zakładają aktywną rolę sędziego mediatora, który jest czynnikiem eksperckim, pośredniczącym w wyborze jednej z opcji, zaistniałej po zawarciu umowy. Tam takie rozwiązania już się sprawdziły, z mediacji korzystają przedsiębiorcy i konsumenci – wskazuje.

Kinga Flaga-Gieruszyńska z Uniwersytetu Szczecińskiego również uważa, że to ODR odegra istotną rolę.

– Początkowo przede wszystkim w sporach, u których podstaw leżą transakcje internetowe. Już obecnie największe portale aukcyjne proponują użytkownikom uproszczone formy rozwiązywania sporów. Trochę więcej czasu zajmie przekonanie tych konsumentów i przedsiębiorców, którzy funkcjonują w tradycyjnych obszarach rynku. Argumenty, które powinny być decydujące to niskie koszty, brak barier geograficznych, a także możliwość skrócenia czasu trwania postępowania.

Obecnie z ODR korzystają już 23 państwa Unii. Polska wciąż nie może, ponieważ do czasu wejścia w życie ustawy podmioty ADR nie mogą rejestrować się na platformie (https://webgate.ec.europa.eu/odr/).

Z usług podmiotów ADR Polacy będą mogli też korzystać poza siecią. Według mediatora i radcy prawnego Krystiana Mularczyka ułatwią one klientom dochodzenie praw.

– Nierzadko konsumenci odstępowali od składania pozwów, gdyż bali się przegrania procesu z powodu nieznajomości przepisów procesowych – a w postępowaniach ADR formalizm jest znacznie mniejszy. W drobnych sporach barierą często była też opłata od pozwu – a postępowanie pozasądowe ma być co do zasady nieodpłatne dla konsumentów. Strony mają poza tym możliwość składania pism w formie elektronicznej, chociaż korzystanie z tej formy komunikacji nie będzie obowiązkowe. Zasadne jest też ograniczenie czasu postępowania do 90 dni. Zbyt długie trwanie procesów sądowych (często spowodowane celowym działaniem przedsiębiorcy) zniechęcało konsumentów do składania pozwu – dodaje Mularczyk.

Ustawa przewiduje cztery sposoby pozasądowego rozwiązywania sporów: negocjacje, mediacje, koncyliacje i sądownictwo polubowne. Z tym że rozstrzygnięcie będzie wiążące, tylko gdy obie strony wyrażą na to zgodę.

– Przedsiębiorcy mogą z tej instytucji czynić narzędzie, które wydłuży proces dochodzenia roszczeń przysługujących konsumentom – wskazuje Krystian Mularczyk. – Część firm może w ogóle nie wyrazić zgody na udział w postępowaniu przed ADR. Można też mieć wątpliwości, czy uzasadnione jest rozwiązanie dotyczące przerwania biegu przedawnienia na skutek złożenia wniosku do ADR, choć ustawodawca wykonywał obowiązki nałożone unijną dyrektywą – zauważa.

Kto będzie tworzył ADR?

– Postępowania będą mogły prowadzić osoby fizyczne, jednakże mają być one nieodpłatne, więc nie wróżę temu rozwiązaniu nadmiernego powodzenia – mówi radca prawny i mediator Maciej Bobrowicz. – Zaczną natomiast powstawać podmioty branżowe, w szczególności wszędzie tam, gdzie przedsiębiorcom będzie zależeć na dobrej opinii i nieprowadzeniu sporów sądowych.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów