Jeśli kakao o obniżonej zawartości tłuszczu tak jak podobne na rynku jest produktem zawierającym tylko jeden składnik, to oznaczanie go na etykiecie „100 proc. kakao" wprowadza konsumenta w błąd.
Sprawa dotyczyła oznakowania partii artykułów spożywczych wyprodukowanych przez spółkę. Chodziło o kakao o obniżonej zawartości tłuszczu. Kłopoty firmy z inspektorami jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych zaczęły się od „donosu" konsumenta.
Ten w kwietniu 2015 r. wystosował do wojewódzkiego inspektora wiadomość elektroniczną. Wskazał w niej, że informacja „100 proc. COCOA HIGH QUALITY" umieszczona na opakowaniu kakao o obniżonej zawartości tłuszczu wyprodukowanego przez spółkę narusza przepisy. Chodziło mu o to, że umieszczenie na opakowaniu produktu, jakim jest kakao o obniżonej zawartości tłuszczu, informacji „100 proc. cacao", sugeruje konsumentom, że produkt ten posiada specjalne właściwości, których nie posiadają inne podobne. W konsekwencji, wspomniany konsument uznał, że oznakowanie spornego opakowania narusza obowiązujące przepisy prawa i wprowadza konsumenta w błąd.
Inspektor sprawdził
W związku z tym inspektor przeprowadził kontrolę w siedzibie spółki w zakresie jakości handlowej kakao.W jej wyniku stwierdzono nieprawidłowości i dokonano zabezpieczenia niewłaściwie oznakowanych dwóch partii kakao o obniżonej zawartości tłuszczu.
W zaleceniach pokontrolnych organ pierwszej instancji wezwał spółkę do usunięcia nieprawidłowości. Konkretnie zalecił usunięcie napisu o treści „100 proc. COCOA" z opakowań kakao o obniżonej zawartości tłuszczu a' 80g. a także usunięcie elementów oznakowania sugerujących specjalne właściwości produktu, tj. „100 proc. COCOA", „HIGH QUALITY" oraz „ROYAL" i „EXTRA" i podanie konkretnej, rzeczywistej zawartości tłuszczu kakaowego na opakowaniach.