Francja, wzorem Niemiec, wprowadza miesięczny bilet kolejowy za 49 euro

Francja zapowiedziała wprowadzenie tego lata miesięcznego biletu kolejowego za 49 euro. W przeciwieństwie do niemieckiego pierwowzoru Deutschlandticket bilet francuski będzie miał jednak ograniczenia terytorialne i będzie dostępny tylko dla młodych pasażerów.

Publikacja: 10.04.2024 09:32

Francja, wzorem Niemiec, wprowadza miesięczny bilet kolejowy za 49 euro

Foto: PAP/EPA, Ian Langsdon

Francuski rządowy serwis informacyjny info.gouv.fr podaje, że tego lata będzie można podróżować po Francji pociągami za 49 euro miesięczne.

Wprowadzenie biletu abonamentowego zapowiadał we wrześniu ubiegłego roku prezydent Emmanuel Macron, warunkiem było jednak porozumienie się ze wszystkimi francuskimi regionami. Po miesiącach negocjacji konsensus został osiągnięty, poinformował w wywiadzie dla AFP francuski minister transportu Patrice Vergriete.

Pierwotny plan przewidywał, że bilet francuski będzie kopią niemieckiego Deutschlandticket, też za 49 euro, który jest honorowany we wszystkich lokalnych i regionalnych pociągach, autobusach i tramwajach i dostępny dla wszystkich bez wyjątku (sprzedały się już ponad trzy miliony tych biletów).

Czytaj więcej

Niemcy: Wielki sukces biletu za 49 euro. O 25 proc. pasażerów więcej

Ostatecznie ustalono, że będą mogły go kupić jedynie osoby w wieku do 27 lat, ponadto z oferty wyłączony zostanie gęsto zaludniony region Île-de-France (z Paryżem), gdzie trzeba będzie kupić dodatkowy bilet w cenie 16 euro.

Z biletem za 49 euro będzie można podróżować lokalnymi pociągami TER (korzysta z nich ponad milion pasażerów dziennie), a także pociągami Intercité, nie będzie on natomiast obejmował kolei dużych prędkości TGV. Wedle wstępnych szacunków z oferty skorzysta nawet 700 tysięcy osób.

Rząd zobowiązał się do pokrycia 80 procent kosztów tego przedsięwzięcia, czyli około 15 milionów euro. Resztę będą musiały zapłacić regiony.

Bilet do poprawy

Dzięki nowemu biletowi często podróżujący pasażerowie będą mogli sporo zaoszczędzić. Jak wylicza portal euronews.com, koszt jednego tylko przejazdu z Lyonu do Marsylii może wynieść więcej niż 49 euro, z kolei bilety TER na popularnych trasach z Bordeaux do Arcachon czy z Marsylii do Tulonu kosztują odpowiednio 13 euro i 14 euro.

Czytaj więcej

Niemiecki bilet za 49 euro może wkrótce zniknąć. Kto ma go finansować?

Mimo to nie brakuje krytyków projektu. Wykluczenie z niego regionu paryskiego i nałożenie progu wiekowego nie podoba się prezydentowi Normandii Hervé Morinowi. Jak podkreśla polityk, cytowany przez portal traveltomorrow.com, projekt nie respektuje podstawowej francuskiej wartości, jaką jest równość.

Na razie podróżowanie z biletem za 49 euro możliwe będzie tylko w lipcu i sierpniu. Jeśli projekt okaże się sukcesem, zostanie wznowiony w przyszłym roku, być może w nowej, ulepszonej formie.

Sprzedaż biletów ma ruszyć 15 czerwca. Jak podają francuskie media, zostanie także uruchomiona strona internetowa z informacjami na temat biletu.

Francuski rządowy serwis informacyjny info.gouv.fr podaje, że tego lata będzie można podróżować po Francji pociągami za 49 euro miesięczne.

Wprowadzenie biletu abonamentowego zapowiadał we wrześniu ubiegłego roku prezydent Emmanuel Macron, warunkiem było jednak porozumienie się ze wszystkimi francuskimi regionami. Po miesiącach negocjacji konsensus został osiągnięty, poinformował w wywiadzie dla AFP francuski minister transportu Patrice Vergriete.

Pozostało 87% artykułu
Kolej
Unia Europejska: Odkryj Europę z bezpłatnym biletem kolejowym
Kolej
Mazobilet, czyli zwiedzanie Warszawy i Mazowsza za 49 złotych, a nawet taniej
Kolej
Koleje Szwajcarskie: Niepunktualność Kolei Niemieckich nam szkodzi
Kolej
Greenpeace: Trzeba nałożyć podatek, żeby latanie nie było tańsze od jazdy koleją
Kolej
Miliardowe inwestycje PKP Intercity. Do 2030 r. dwa razy więcej pociągów na torach
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?