Fundusz wnioskował o uchylenie nowej interpretacji, ponieważ organy podatkowe związane są stanowiskiem wyrażonym w pierwszym pytaniu (tzw. milcząca interpretacja). To dlatego, że odpowiedź została doręczona po upływie półrocznego terminu. Zdaniem funduszu, uwzględniwszy uchwałę NSA, wniosek o nową interpretację w ogóle nie był więc potrzebny i minister nie powinien jej wydawać. Sąd zgodził się z tymi argumentami. Uznał, że chociaż podatnik występuje z identycznym pytaniem po raz drugi, minister jest związany pierwszą interpretacją. Nie ma więc prawa wydać nowej. Jedyna możliwość to uchylenie starej interpretacji na podstawie art. 14b § 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4658B9E0727947EE04D6AEB97075ED44?id=176376]ordynacji podatkowej[/link]. Warto przy tym pamiętać, że do odpowiedzi udzielonych na podstawie przepisów obowiązujących przed 1 lipca 2007 r. stosuje się obowiązujące wtedy zasady ich uchylania. Oznacza to, że organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo może uchylić interpretację w dwóch sytuacjach. Jeżeli uzna, że zażalenie zasługuje na uwzględnienie. Zmiana lub uchylenie jest możliwe także z urzędu, jeśli interpretacja rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Wyrok ten może zmienić praktykę organów podatkowych. Dotychczas nie wykluczały one możliwości ponownej odpowiedzi na to samo pytanie. [b]Świadczy o tym interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 czerwca 2008 r. (nr ILPB3/423-163/08-4/MC)[/b].
Uznano w niej, że występując po raz drugi z pytaniem, podatnik nie narusza art. 14b § 4 ordynacji podatkowej. W myśl tego przepisu wnioskujący o wydanie interpretacji musi złożyć oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu.
[ramka][b]Komentuje Marek Kolibski - doradca podatkowy w kancelarii KNDP[/b]
Z wyroku wynika, że podatnicy, którzy otrzymali interpretację na podstawie przepisów obowiązujących przed 1 lipca 2007 r., nie mogą ponownie składać wniosku o jej wydanie. Zasada nie powinna jednak dotyczyć odpowiedzi wydanych już na nowych zasadach. To dlatego, że dziś w przepisach nie ma już sformułowania, że interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych. Wynika z nich jedynie, że nie można zadać pytania, gdy w sprawie toczy się postępowanie podatkowe lub prowadzona jest kontrola albo gdy została ona rozstrzygnięta co do istoty w decyzji lub postanowieniu. Skoro interpretacje nie mają formy decyzji ani postanowienia, to nie ma przeszkód, aby ponownie zapytać o to samo. To bardzo istotne, gdy podatnik przegapi termin na złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy lub skargi do sądu albo gdy, uważając sprawę za przegraną, nie złożył skargi do sądu, a następnie zmieni się linia orzecznictwa.[/ramka]
[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: