Fiskus odmawia wydania interpretacji podatkowych co do tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku są przedmiotem postępowania podatkowego lub kontrolnego, kontroli podatkowej, albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta w decyzji lub postanowieniu. Dodatkowo nie wydaje się interpretacji dotyczących sposobu wyceny transakcji między podmiotami powiązanymi.
Ważne, kto i jak pyta
Jak wynika ze stanowiska Ministerstwa Finansów, wystąpienie tych okoliczności jest jednym z trzech głównych powodów odmowy odpowiedzi. Pozostałe dwa to wykroczenie w pytaniu poza przepisy podatkowe i brak statusu zainteresowanego.
Zgodnie z art. 14b ordynacji podatkowej pisemną interpretację przepisów wydaje się na wniosek zainteresowanego, w jego indywidualnej sprawie. Na tej podstawie fiskus odmawia wyjaśnień, np. gdy pytanie dotyczy podatkowych skutków dla kontrahentów lub klientów wnioskodawcy.
– Trzeba zwrócić uwagę, jak formułuje się pytanie – radzi Hanna Filipczyk, doradca podatkowy. – Lepiej unikać formułowania pytań tak, by można było odnieść wrażenie, że dotyczą kogoś innego – wyjaśnia.
– Wiadomo, że jeśli podatnik pyta, czy płatnik, wypłacając mu świadczenie, powinien pobrać zaliczkę, to choć pytanie wprost dotyczy obowiązków płatnika, w sposób oczywisty odnosi się do sytuacji pytającego. Niepotrzebnie ryzykujemy jednak odmowę wydania interpretacji – tłumaczy ekspert.