Rozwój Internetu przyspieszył, ułatwił i uelastycznił organizację pracy kancelarii prawnej. Prawnicy przyzwyczaili się już do tego, że zarówno z klientem, jak i ze współpracownikami, komunikują się za pomocą e-maili. Jednocześnie coraz powszechniej stosowany jest podpis elektroniczny jako sposób zindywidualizowania i zabezpieczenia dokumentu w formie elektronicznej.
[srodtytul]U nas i gdzie indziej[/srodtytul]
Możliwościami prowadzenia postępowań sądowych online chwalą się adwokaci z Europy Zachodniej. W postępowaniach sądowych w Niemczech pisma można było składać elektronicznie już cztery lata temu, a szczegóły nowych procedur uregulowała ustawa o komunikacji sądowej z 22 marca 2005 r. Także np. portugalscy prawnicy informują o upowszechnieniu w tamtejszym systemie prawnym możliwości prowadzenia postępowań sądowych wyłącznie drogą elektroniczną. Portugalia jest nawet swego rodzaju poletkiem doświadczalnym e-sądownictwa na forum europejskim. Z kolei brytyjska instytucja Money Claim Online umożliwiająca domaganie się elektronicznie niewielkich kwot w prostych postępowaniach sądowych ma stanowić pierwowzór naszego e-sądu. Nieco gorzej jest chyba we Francji, gdzie, jak się wydaje, tylko niektóre proste postępowania wpadkowe (np. w sprawie klauzuli wykonalności) można przeprowadzić online.
Działalność typowej kancelarii prawnej obejmuje poważniejsze postępowania sądowe i sądowoadministracyjne. Korzystanie z elektroniki w postępowaniach administracyjnych lub masowych postępowaniach cywilnych (e-sąd, o którym pisała „Rz” – "[link=http://www.rp.pl/artykul/101528.html]Jak będzie działał sąd elektroniczny[/link]") ma nieco mniejsze znaczenie. Co stoi na przeszkodzie składaniu online w postępowaniach sądowych chociażby pism procesowych pozbawionych dowodów z dokumentów? Czemu by nie połączyć dobrodziejstwa komunikacji e-mailem z podpisem elektronicznym i nie umożliwić doręczania w ten sposób nawet dokumentów o charakterze dowodowym? W jakim zakresie praktyczne zastosowanie w działalności kancelarii prawnej mogą znaleźć elektroniczne postępowania dotyczące KRS i zastawu rejestrowego? Jakie kroki musiałaby podjąć kancelaria prawna, żeby z takich możliwości ewentualnie korzystać? Czy podjęcie tych kroków byłoby opłacalne?
[srodtytul]Najpierw certyfikat[/srodtytul]