Dostawców usług VOD mają obowiązywać te same zasady co nadawców tradycyjnych programów telewizyjnych. Dziś, w przeciwieństwie do tradycyjnych usług telewizyjnych, zasady świadczenia usług VOD nie są w polskim prawie ściśle uregulowane. Tymczasem do wprowadzenia takich regulacji zobowiązuje dyrektywa unijna (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. – dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych).
Jak czytamy na stronie internetowej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji nowelizacja realizuje zasadę „minimum regulacji", tzn. ustala obowiązki i obciążenia przedsiębiorców na najmniejszym możliwym poziomie wskazywanym przez dyrektywę.
Regulacją mają zostać objęte podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą polegającą na udostępnianiu audycji audiowizualnych w celach zarobkowych. Projekt, nie dotyczy, więc ani osób publikujących w sieci swoje filmiki, ani firm, które np. reklamują swą działalność publikując filmy o tym, co robią, albo publikują instrukcje obsługi w formie filmów – podkreśla MAC.
Polskie firmy, których nowelizacja dotyczy, zostaną objęte m. in. wymogami dotyczącymi: przekazów handlowych (reklamy, sponsorowania, telesprzedaży, lokowania produktów), ochrony małoletnich przed potencjalnie szkodliwymi treściami, promowania audycji europejskich i zakazem propagowania nienawiści.
Podmioty dostarczające usługi VOD zostaną zobowiązane do składania corocznych sprawozdań. Za ich nie złożenie będzie groziła kara maksymalnie tysiąca złotych, wymierzana dopiero po uprzednim wezwaniu do złożenia brakującego sprawozdania. Projekt nie przewiduje obowiązku rejestracji czy zgłoszenia takiej działalności.