Sprzedaż konsumencka: Prawa kupującego towary i usługi w Internecie

Publikacja: 14.06.2013 03:00

Red

Czy porównywarki cen gwarantują najkorzystniejsze oferty

Często korzystam z usług serwisów porównujących ceny. Mają one wskazywać najlepsze oferty wybranych towarów. Czy mogę wystąpić z reklamacją, gdy prezentowana w serwisie cena nie była najkorzystniejsza i żądać anulowania transakcji?

Nie

Bezpłatne porównywarki cen umożliwiają internautom poszukiwanie informacji o cenach i innych cechach towarów oferowanych przez sklepy internetowe. Najlepsze na rynku serwisy pozwalają na porównywanie kilkudziesięciu kategorii produktów i usług (począwszy od kosmetyków i artykułów spożywczych, aż po oferty sklepów budowlanych). Korzystanie z usług porównywarek nie wymaga rejestracji i ponoszenia dodatkowych opłat, zaś pozwala zaoszczędzić czas związany z przeglądaniem witryn internetowych sklepów i pieniędzy wydanych na zakupy.

Internauci muszą jednak wiedzieć, że tego rodzaju serwisy nie gwarantują, że treść prezentowanej na ich stronie informacji handlowej jest zawsze zgodna z ofertą sklepu. Takie zastrzeżenia znajdują się w regulaminach serwisów, który trzeba zaakceptować, aby korzystać z jego usług. Porównywarki cen nie odpowiadają także za sposób realizacji zamówienia, dostawy, jakość i bezpieczeństwo przedstawianych towarów, jak również rzetelność opisu towaru. Skorzystanie z oferty zawierającej najniższą cenę w porównywarce nie jest równoznaczne z tym, że lepszej oferty nie można znaleźć w sklepach, które nie są zintegrowane z serwisem. Porównywarki cen nie współpracują ze wszystkimi sklepami działającymi w Internecie.

Czy muszę uzasadnić rezygnację z umowy

Kupiłem radioodtwarzacz samochodowy w sklepie internetowym. Nie podoba mi się jego wygląd i chciałbym go zwrócić. Czy w piśmie do sprzedawcy muszę uzasadnić zwrot zakupionego towaru?

Nie

Podstawowym prawem każdego internauty dokonującego zakupów przez Internet jest możliwość odstąpienia od zawartej umowy i zwrot towaru sprzedającemu w ciągu dziesięciu dni od otrzymania przesyłki. W razie, gdy przedsiębiorca nie poinformował kupującego o takiej możliwości (np. w regulaminie sklepu lub odrębnym pismem w przesyłce), towar można zwrócić nawet w ciągu trzech miesięcy od otrzymania towaru, jednak nie później niż w ciągu dziesięciu dni od uzyskania informacji o prawie rezygnacji z umowy. Odstąpienie od umowy zależy od uznania kupującego i nie wymaga jakiegokolwiek uzasadnienia. Aby zrezygnować z zakupu należy przesłać do siedziby sklepu pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy oraz zakupiony towar w stanie niezmienionym. Transakcja jest uważana wówczas za niezawartą, a sprzedawca ma obowiązek zwrotu wpłaconych pieniędzy w ciągu 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia kupującego. W takim samym terminie trzeba również odesłać otrzymany towar. W związku z rezygnacją z zakupu, kupujący nie może zostać obciążony żadnymi dodatkowymi opłatami, potrąceniami lub karami umownymi. Internauta ponosi natomiast koszty odesłania rzeczy.

Czy sprzedawca miał prawo odmówić przyjęcia towaru

Kupiłem zegarek na aukcji internetowej. Nie spodobał się jednak mojej narzeczonej, więc zdecydowałem się odesłać go po kilku dniach sprzedawcy. Ten zadzwonił do mnie i powiedział, że nie musi przyjąć zwrotu, bo nie prowadzi firmy. Dodał, że jeżeli chcę z powrotem zegarek to muszę mu przelać pieniądze na przesyłkę. Czy miał do tego prawo?

Tak

Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, a więc przede wszystkim za pośrednictwem Internetu może być egzekwowane wyłącznie w stosunku do sprzedających, którzy są przedsiębiorcami. Od zawartej z nimi umowy kupna-sprzedaży można odstąpić w ciągu dziesięciu dni od dostarczenia przesyłki, ale tylko wtedy, gdy cena towaru nie była licytowana. W praktyce wiele osób sprzedających nawet nowe rzeczy na aukcjach internetowych to osoby, które nie zajmują się zawodowo handlem i nie prowadzą działalności gospodarczej. Takim osobom nie można zwracać towaru bez podania przyczyny, chyba, że z własnej woli zagwarantowały kupującemu taką możliwość. Taki sprzedający może natomiast odpowiadać za wady towaru z tytułu rękojmi. Chodzi o sytuacje, gdy towar ma wady zmniejszające wartość rzeczy, np. przez niższą od ustalonej w umowie jakość, gdy rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewniał sprzedawca lub gdy rzecz wydano w stanie niekompletnym.

Czy mogę zrezygnować z zamówionej usługi

Zamówiłam przez Internet usługę zamieszczenia ogłoszeń sprzedaży mojej działki w 50 portalach internetowych. Po kilku dniach znalazłam tańszą ofertę. Zadzwoniłam do sprzedawcy, żeby zrezygnować z usługi, ale powiedziano mi, że zgodnie z regulaminem realizują oni zamówienie w ciągu 48 godzin i ogłoszenia zostały już zamieszczone? Czy nie mam jednak w takim przypadku prawa do rezygnacji z zamówienia w ciągu 10 dni?

Nie

Zgodnie z podstawową regułą rządzącą handlem internetowym, konsumenci mogą zrezygnować z zamówionej usługi w ciągu 10 dni od zawarcia umowy. Termin ten liczy się od dnia od dnia zawarcia umowy.  Prawo do odstąpienia od umowy przysługuje zamawiającemu tylko wtedy, gdy jej wykonawcą jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą. W przypadku zamówienia usługi u osób nie prowadzących firmy, prawo do rezygnacji z zamówionej usługi może wynikać tylko z dodatkowych postanowień umowy zawartej przez strony.

W przypadku zawarcia umowy o świadczenie usługi, prawo do rezygnacji z zamówienia nie przysługuje konsumentowi w przypadku rozpoczęcia wykonywania usługi przed upływem 10 dni od momentu transakcji. Przedsiębiorca nie może rozpocząć wykonania usługi w tym czasie, bez zgody internauty. Forma wyrażenia takiej zgody może być różna. Ważne jednak, aby była wyraźna (np. wysłanie wiadomości e-mail, akceptacja regulaminu przewidującego realizację usługi we wcześniejszym terminie). Jeżeli usługodawca, który nie otrzyma zgody na wcześniejsze wykonanie usługi zacznie ją wykonywać, robi to na własne ryzyko. Konsumentowi przysługuje prawo do rozwiązania umowy bez podania przyczyny i w razie skorzystania z takiej możliwości może on żądać zwrotu wpłaconych pieniędzy.

Czy porównywarki cen gwarantują najkorzystniejsze oferty

Często korzystam z usług serwisów porównujących ceny. Mają one wskazywać najlepsze oferty wybranych towarów. Czy mogę wystąpić z reklamacją, gdy prezentowana w serwisie cena nie była najkorzystniejsza i żądać anulowania transakcji?

Pozostało 96% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara