Reklama

Zmiany dla użytkowników FB, X, YouTube itp. Chodzi o odwołanie od decyzji portalu

25 sierpnia weszły w życie przepisy ważnej unijnej regulacji – aktu o usługach cyfrowych. Nałożyła ona na platformy internetowe (na razie te największe) wiele obowiązków, m.in. wzmocnienia procesu rozpatrywania skarg użytkowników i usuwania nielegalnych treści. Od decyzji o usunięciu konta lub zablokowaniu treści będzie można odwołać się w prosty sposób.

Publikacja: 25.08.2023 14:53

Zmiany dla użytkowników FB, X, YouTube itp. Chodzi o odwołanie od decyzji portalu

Foto: Adobe Stock

dgk

Akt o usługach cyfrowych (DSA) ma zaradzić  nadmiernemu wpływowi na demokrację, prawa podstawowe, społeczeństwa i gospodarkę. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników, transparentność działań platform internetowych, budowanie solidnych narzędzi moderowania treści i bardziej odpowiedzialnych reklam, ochrona danych osobowych, zapobieganie rozprzestrzeniania się dezinformacji przez algorytmy, a także udostępnienie skutecznych mechanizmów skarg i odwołań dla użytkowników.

Czytaj więcej

Unia nakłada nowe obowiązki na internetowych gigantów

Na razie regulacją są objęte platformy i wyszukiwarki  posiadające w Europie ponad 45 mln aktywnych użytkowników, w tym Facebook, Instagram, X (do niedawna Twitter), TikTok, Youtube, Snapchat, LinkedIn, Pinterest, Amazon, Booking, AliExpress, Zalando, Google Shopping, Wikipedia, Google Maps,  Google Search i Microsoft Bing, a także sklepy internetowe Google i Apple. 

W I kwartale 2024 r. przepisy DSA będą obowiązywać wszystkie podmioty.

Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, w związku z wejściem w życie nowych regulacji, wygaszona zostaje usługa „Odwołaj się od decyzji portalu”. Za jej pośrednictwem można było odwołać od decyzji portalu Facebook o usunięciu konta lub treści. 

Reklama
Reklama

Jak teraz odwołać się od decyzji platformy? Według MC, platforma ma obowiązek rozpatrywać odwołania użytkowników w ramach wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg. Platformy będą musiały starannie przetwarzać każde takie zgłoszenie.

Jeżeli konto lub treść została zablokowana przez platformę, posiadacz konta lub autor treści powinien dostać informację o powodach tej decyzji oraz o przysługujących możliwościach odwoławczych. Co ważne, platforma ma uzasadniać swoje decyzje przystępnym dla użytkownika językiem. 

Użytkownicy  mają być uprzedzani o tym, jakie treści nie są dozwolone do publikowania na platformie. Dlatego platformy będą miały obowiązek publikowania jasnych i przystępnie napisanych informacji o ograniczeniach w publikowaniu treści przez użytkowników, oraz informować o dostępnych środkach odwoławczych.

Będzie można zgłaszać skargi na treści zawierające bezprawną nienawiść czy przemoc.  Platformy są zobowiązane do skutecznego reagowania na takie zgłoszenia i podejmowania dalszych kroków.

Po więcej informacji ministerstwo odsyła na stronę https://transparency.fb.com/pl-pl/

Co ze zgłoszeniami złożonymi na portalu Gov.pl do 25 sierpnia? Według MC, zostaną rozpatrzone przez Facebooka.

Prawo w Polsce
Karol Nawrocki zawetował kolejną ustawę. „Kojce wielkości miejskich kawalerek”
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Sądy i trybunały
Majątki sędziów nie będą już jawne? TK o sędziowskich oświadczeniach
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Nieruchomości
Wspólnoty i spółdzielnie będą mogły zakazać Airbnb? Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama