Akt o usługach cyfrowych (DSA) ma zaradzić nadmiernemu wpływowi na demokrację, prawa podstawowe, społeczeństwa i gospodarkę. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników, transparentność działań platform internetowych, budowanie solidnych narzędzi moderowania treści i bardziej odpowiedzialnych reklam, ochrona danych osobowych, zapobieganie rozprzestrzeniania się dezinformacji przez algorytmy, a także udostępnienie skutecznych mechanizmów skarg i odwołań dla użytkowników.
Czytaj więcej
Google, Meta, Twitter, Apple oraz jeszcze 15 wielkich platform cyfrowych Unia zobowiązała do ucywilizowania internetu.
Na razie regulacją są objęte platformy i wyszukiwarki posiadające w Europie ponad 45 mln aktywnych użytkowników, w tym Facebook, Instagram, X (do niedawna Twitter), TikTok, Youtube, Snapchat, LinkedIn, Pinterest, Amazon, Booking, AliExpress, Zalando, Google Shopping, Wikipedia, Google Maps, Google Search i Microsoft Bing, a także sklepy internetowe Google i Apple.
W I kwartale 2024 r. przepisy DSA będą obowiązywać wszystkie podmioty.
Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, w związku z wejściem w życie nowych regulacji, wygaszona zostaje usługa „Odwołaj się od decyzji portalu”. Za jej pośrednictwem można było odwołać od decyzji portalu Facebook o usunięciu konta lub treści.