Zmiany dla użytkowników FB, X, YouTube itp. Chodzi o odwołanie od decyzji portalu

25 sierpnia weszły w życie przepisy ważnej unijnej regulacji – aktu o usługach cyfrowych. Nałożyła ona na platformy internetowe (na razie te największe) wiele obowiązków, m.in. wzmocnienia procesu rozpatrywania skarg użytkowników i usuwania nielegalnych treści. Od decyzji o usunięciu konta lub zablokowaniu treści będzie można odwołać się w prosty sposób.

Publikacja: 25.08.2023 14:53

Zmiany dla użytkowników FB, X, YouTube itp. Chodzi o odwołanie od decyzji portalu

Foto: Adobe Stock

dgk

Akt o usługach cyfrowych (DSA) ma zaradzić  nadmiernemu wpływowi na demokrację, prawa podstawowe, społeczeństwa i gospodarkę. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników, transparentność działań platform internetowych, budowanie solidnych narzędzi moderowania treści i bardziej odpowiedzialnych reklam, ochrona danych osobowych, zapobieganie rozprzestrzeniania się dezinformacji przez algorytmy, a także udostępnienie skutecznych mechanizmów skarg i odwołań dla użytkowników.

Czytaj więcej

Unia nakłada nowe obowiązki na internetowych gigantów

Na razie regulacją są objęte platformy i wyszukiwarki  posiadające w Europie ponad 45 mln aktywnych użytkowników, w tym Facebook, Instagram, X (do niedawna Twitter), TikTok, Youtube, Snapchat, LinkedIn, Pinterest, Amazon, Booking, AliExpress, Zalando, Google Shopping, Wikipedia, Google Maps,  Google Search i Microsoft Bing, a także sklepy internetowe Google i Apple. 

W I kwartale 2024 r. przepisy DSA będą obowiązywać wszystkie podmioty.

Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, w związku z wejściem w życie nowych regulacji, wygaszona zostaje usługa „Odwołaj się od decyzji portalu”. Za jej pośrednictwem można było odwołać od decyzji portalu Facebook o usunięciu konta lub treści. 

Jak teraz odwołać się od decyzji platformy? Według MC, platforma ma obowiązek rozpatrywać odwołania użytkowników w ramach wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg. Platformy będą musiały starannie przetwarzać każde takie zgłoszenie.

Jeżeli konto lub treść została zablokowana przez platformę, posiadacz konta lub autor treści powinien dostać informację o powodach tej decyzji oraz o przysługujących możliwościach odwoławczych. Co ważne, platforma ma uzasadniać swoje decyzje przystępnym dla użytkownika językiem. 

Użytkownicy  mają być uprzedzani o tym, jakie treści nie są dozwolone do publikowania na platformie. Dlatego platformy będą miały obowiązek publikowania jasnych i przystępnie napisanych informacji o ograniczeniach w publikowaniu treści przez użytkowników, oraz informować o dostępnych środkach odwoławczych.

Będzie można zgłaszać skargi na treści zawierające bezprawną nienawiść czy przemoc.  Platformy są zobowiązane do skutecznego reagowania na takie zgłoszenia i podejmowania dalszych kroków.

Po więcej informacji ministerstwo odsyła na stronę https://transparency.fb.com/pl-pl/

Co ze zgłoszeniami złożonymi na portalu Gov.pl do 25 sierpnia? Według MC, zostaną rozpatrzone przez Facebooka.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów