Reklama

Publiczne udostępnianie utworów fonograficznych: Producentom należy się wynagrodzenie za korzystanie z muzyki

Producentom należy się wynagrodzenie za publiczne udostępnianie utworów fonograficznych

Publikacja: 15.03.2012 16:05

Publiczne udostępnianie utworów fonograficznych: Producentom należy się wynagrodzenie za korzystanie z muzyki

Foto: www.sxc.hu

Prawo unijne zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia w krajowych przepisach prawa do godziwego wynagrodzenia dla producentów fonogramów (nośników utworów muzycznych) opublikowanych w celach komercyjnych. Obowiązek zapłaty spoczywa na tych użytkownikach, którzy udostępniają utwory publicznie. Wynagrodzenie nie jest jednak płatne w ramach "użytku prywatnego".

Irlandzka spółka Phonographic Performance Limited (PPL) zajmująca się zbiorowym zarządzaniem prawami producentów fonogramów wniosła do sądu powództwo o ustalenie, że Irlandia narusza prawo UE, ponieważ krajowe przepisy zwalniają osoby prowadzące hotele z obowiązku zapłaty wynagrodzenia za używanie fonogramów w pokojach hotelowych. Sąd irlandzki skierował do Trybunału Sprawiedliwości UE kilka pytań w tej sprawie.

We Włoszech z kolei Societa Consortile Fonografici (SCF), organizacja reprezentująca producentów, pozwała dentystę z Turynu o to, że ten odtwarzał chronione fonogramy jako muzykę tła w swoim prywatnym gabinecie i powinien z tego tytułu wypłacić producentom wynagrodzenie. Sąd apelacyjny w Turynie zapytał Trybunał, czy pojęcie publicznego udostępniania obejmuje bezpłatne odtwarzanie fonogramów w gabinecie dentystycznym.

W wydanym dzisiaj orzeczeniu Trybunał podkreślił, że pojęcie publicznego udostępniania wymaga indywidualnej oceny (sygnatura akt: C-135/10, C-162/10). O udostępnianiu można mówić, jeżeli użytkownik odtwarza swoim klientom program zawierający chroniony utwór mając świadomość konsekwencji tego postępowania. Określenie "publiczne" oznacza, że chodzi o nieokreśloną i dość znaczną liczbę potencjalnych odbiorców. Istotne jest także, czy publiczne udostępnianie ma zarobkowy charakter.

Zdaniem Trybunału te przesłanki zostały spełnione w przypadku hotelu. Osoba, która odtwarza chronione utwory w pokojach hotelowych, musi zatem uiszczać producentom godziwe wynagrodzenie, ponieważ to udostępnianie stanowi dodatkową usługę, z której hotel czerpie korzyści. Państwo nie może zwolnić osoby prowadzącej hotel z obowiązku zapłaty takiego wynagrodzenia.

Reklama
Reklama

Natomiast dentysta bezpłatnie odtwarzający muzykę w swoim prywatnym gabinecie dla pacjentów, którzy korzystają z tego niezależnie od ich woli, nie dokonuje publicznego udostępniania w rozumieniu prawa UE. Takie odtwarzanie nie daje zatem prawa do pobierania wynagrodzenia na rzecz producentów.

Prawo unijne zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia w krajowych przepisach prawa do godziwego wynagrodzenia dla producentów fonogramów (nośników utworów muzycznych) opublikowanych w celach komercyjnych. Obowiązek zapłaty spoczywa na tych użytkownikach, którzy udostępniają utwory publicznie. Wynagrodzenie nie jest jednak płatne w ramach "użytku prywatnego".

Irlandzka spółka Phonographic Performance Limited (PPL) zajmująca się zbiorowym zarządzaniem prawami producentów fonogramów wniosła do sądu powództwo o ustalenie, że Irlandia narusza prawo UE, ponieważ krajowe przepisy zwalniają osoby prowadzące hotele z obowiązku zapłaty wynagrodzenia za używanie fonogramów w pokojach hotelowych. Sąd irlandzki skierował do Trybunału Sprawiedliwości UE kilka pytań w tej sprawie.

Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Prawo karne
„Wielki Bu” chce azylu w Niemczech. Jego adwokat mówi o rozgrywkach politycznych
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Plan Waldemara Żurka. Czy do Krajowej Rady Sądownictwa trafią tzw. neosędziowie
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama