11 kwietnia Komisja Europejska przedstawiła propozycje „Nowego ładu dla konsumentów" w Unii Europejskiej, który ma na celu lepszą ochronę praw konsumentów w państwach członkowskich UE. W ramach „Nowego Ładu" poprawie mają ulec szanse konsumentów w starciach z wielkimi korporacjami, szczególnie dzięki lepszym, bardziej efektywnym możliwościom karania firm przez organy nadzoru.
- Nowy Ład ma zapewnić sprawiedliwszy Jednolity Rynek zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom - zachwala propozycje wiceprzewodniczący KE Frans Timmermans.
Proponowane przez Komisję Europejską zmiany są spore. Wzmocnieniu mają ulec prawa e-konsumenta, szczególnie w starciu z coraz bardziej popularnymi platformami typu marketplace. Będą one musiały dokładnie informować o tym, od kogo (przedsiębiorcy czy osoby prywatnej) dokonuje zakupu konsument oraz o tym, jakie kryteria sprawiły, że dany produkt znalazł się wysoko w wynikach wyszukiwania. Nowe obowiązku czekają też świadczących „darmowe" usługi np. chmur do przechowywania danych (w których konsument „płaci" swoimi danymi) – tu pojawi się możliwość rezygnacji w ciągu 14 dni, podobnie jak przy usługach płatnych.
Koniec podwójnych standardów?
Wielkie firmy może zaboleć deklaracja Komisji, że za nieuczciwe praktyki rynkowe zostanie uznane sprzedawanie pod tą sama marką różnych produktów w różnych krajach. Coraz liczniejsze są sygnały, że produkty tej samej marki potrafią znacząco się różnić w krajach starej i nowej Unii – zazwyczaj na niekorzyść konsumentów z nowych krajów UE – tymczasem cena najczęściej jest zbliżona. To może być, na przykład, olej palmowy zamiast słonecznikowego w chipsach. Komisja chce, by państwa członkowskie mogły efektywniej walczyć z tego typu praktykami.
Państwa członkowskie maja też dostać mocniejsze narzędzia do karania firm naruszających prawa konsumentów. Komisja chce, by organy nadzoru państw członkowskich mogły nakładać kary w wysokości do 4 procent obrotu w sposób skoordynowany. Oczywiście – do 4 proc. obrotu w kraju, w którym doszło do naruszenia praw konsumentów.