Koronawirus: Polacy boją się pustych sklepów i wyższych cen

Większość twierdzi, iż nie kupowała na zapas, ale jednocześnie widzi takie zachowania u innych.

Aktualizacja: 26.03.2020 13:01 Publikacja: 26.03.2020 12:39

Koronawirus: Polacy boją się pustych sklepów i wyższych cen

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Z badania firmy ARC Rynek i Opinia wynika, że do zrobienia zapasów przyznało się 38 proc. ankietowanych, a 56 proc. temu zaprzeczyło. Jednocześnie tylko 13 proco. nie był w ostatnich dniach świadkiem masowego wykopywania produktów ze sklepów, a co drugi widział wypełnione po brzegi koszyki prawie zawsze. W efekcie rynek FMCG urósł rekordowo, zarówno w kategoriach spożywczych jak i chemicznych.

„Zachowania zakupowe Polaków uległy szybkiemu dostosowaniu do warunków epidemii – mówi Łukasz Mazurkiewicz, prezes ARC Rynek i Opinia. Na czele listy produktów kupowanych w większej niż zazwyczaj ilości, znajduje się przede wszystkim żywność o długim terminie przydatności, stanowiąca zarazem podstawę i ważny składnik codziennego menu (makarony, kasze, ryż, mąka, cukier) oraz artykuły higieniczne na czele z papierem toaletowym. - Ten ostatni produkt okazał się ważnym i okresowo deficytowym symbolem nowej sytuacji na całym świecie. Warto zwrócić uwagę także na zwiększone zakupy mięsa, które tradycyjnie w Polsce traktowane jest jako strategiczny składnik zaopatrzenia. Wydaje się, na podstawie deklaracji badanych, że początkowa panika zakupowa ustąpiła bardziej racjonalnej postawie, którą można opisać następująco: polscy konsumenci obserwują bacznie rozwój sytuacji, śledzą zaopatrzenie sklepów, rozmawiają o tym między sobą i reagują na bieżąco, ale już nie gorączkowo – dodaje.

Złap mikołajkową okazję!

Czytaj dalej RP.PL.
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wojna handlowa wpędza sklepy w długi
Handel
To będą drogie święta. I musimy się do tego przyzwyczaić
Handel
Zalando chce przejąć konkurencyjny sklep internetowy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Polacy ruszyli na luksusowe zakupy