Reklama

Koronawirus: Polacy boją się pustych sklepów i wyższych cen

Większość twierdzi, iż nie kupowała na zapas, ale jednocześnie widzi takie zachowania u innych.

Aktualizacja: 26.03.2020 13:01 Publikacja: 26.03.2020 12:39

Koronawirus: Polacy boją się pustych sklepów i wyższych cen

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Z badania firmy ARC Rynek i Opinia wynika, że do zrobienia zapasów przyznało się 38 proc. ankietowanych, a 56 proc. temu zaprzeczyło. Jednocześnie tylko 13 proco. nie był w ostatnich dniach świadkiem masowego wykopywania produktów ze sklepów, a co drugi widział wypełnione po brzegi koszyki prawie zawsze. W efekcie rynek FMCG urósł rekordowo, zarówno w kategoriach spożywczych jak i chemicznych.

„Zachowania zakupowe Polaków uległy szybkiemu dostosowaniu do warunków epidemii – mówi Łukasz Mazurkiewicz, prezes ARC Rynek i Opinia. Na czele listy produktów kupowanych w większej niż zazwyczaj ilości, znajduje się przede wszystkim żywność o długim terminie przydatności, stanowiąca zarazem podstawę i ważny składnik codziennego menu (makarony, kasze, ryż, mąka, cukier) oraz artykuły higieniczne na czele z papierem toaletowym. - Ten ostatni produkt okazał się ważnym i okresowo deficytowym symbolem nowej sytuacji na całym świecie. Warto zwrócić uwagę także na zwiększone zakupy mięsa, które tradycyjnie w Polsce traktowane jest jako strategiczny składnik zaopatrzenia. Wydaje się, na podstawie deklaracji badanych, że początkowa panika zakupowa ustąpiła bardziej racjonalnej postawie, którą można opisać następująco: polscy konsumenci obserwują bacznie rozwój sytuacji, śledzą zaopatrzenie sklepów, rozmawiają o tym między sobą i reagują na bieżąco, ale już nie gorączkowo – dodaje.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Handel
Trump grozi Chinom cłami, ale planuje spotkanie z Xi. USA i Chiny wracają do rozmów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Handel
Rewolucja okularów AI. Ray-Ban Meta winduje wartość EssilorLuxottica o 20 mld dolarów
Handel
PiS straszy Mercosurem. Ale gdy rządził, to go popierał
Handel
Donald Trump: 100-proc. cła na Chiny nie do utrzymania. Spotka się z Xi Jinpingiem
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Handel
Największy koncern spożywczy świata stawia na roboty. Zniknie 16 tysięcy miejsc pracy
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama