Inflacja może i spada, ale już na dobre zmieniła Polaków

Aż 90 proc. konsumentów z powodu skoku cen zmieniło sposób robienia codziennych zakupów, na czym zyskały sieci dyskontowe. Eksperci są sceptyczni, czy po opanowaniu inflacji wrócą stare zwyczaje.

Publikacja: 22.05.2025 04:34

Aż 90 proc. konsumentów z powodu skoku cen zmieniło sposób robienia codziennych zakupów

Aż 90 proc. konsumentów z powodu skoku cen zmieniło sposób robienia codziennych zakupów

Foto: Bloomberg

Największą zmianą w zwyczajach konsumentów jest po prostu większa rozważność w wydawaniu pieniędzy, szukanie promocji czy robienie zakupów w tańszych sklepach. Jednocześnie aż co czwarty badany kupuje mniej towarów premium, a 15 proc. wręcz ograniczyło zakupy – wynika z badania IPSOS na zlecenie in-Store Media. Zostało ono przeprowadzone na przełomie stycznia i lutego 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1 tys. Polaków w wieku 18–59 lat. „Rzeczpospolita” poznała wyniki jako pierwsza.

Foto: Tomasz Sitarski

Inflacja zmieniła Polaków

Z badania dla in-Store Media wynika, że najczęstszą reakcją na wzrost cen jest porównywanie cen produktów, 42 proc. konsumentów deklaruje, że robi to częściej niż w przeszłości. 37 proc. szuka promocji w sklepach, a 34 proc. wybiera tańsze zamienniki znanych marek. Co trzeci Polak korzysta również z kart lojalnościowych i aplikacji sklepowych, licząc na dodatkowe rabaty i korzyści.

Czytaj więcej

Polacy kupują z pomocą sztucznej inteligencji

Choć inflacja wyhamowała, to trudno oczekiwać nagłej zmiany i odwrócenia tych trendów w zachowaniach konsumenckich. – Choć odnotowujemy pierwsze sygnały spowolnienia inflacji, należy pamiętać, że jej poziom wciąż oscyluje w okolicach 4 proc., co nadal jest wartością wysoką. Konsumenci reagują na zmiany cen z opóźnieniem, zazwyczaj po jednym–dwóch kwartałach. To oznacza, że ewentualna korekta zachowań zakupowych może nastąpić dopiero pod koniec roku, zakładając, że obecny trend się utrzyma – mówi Bartosz Domaradzki, dyrektor zarządzający in-Store Media Polska. – Dziś trudno oczekiwać widocznej zmiany w sposobie wydawania pieniędzy: sieci handlowe wciąż działają ostrożnie, a konsumenci nadal silnie odczuwają wzrost kosztów codziennych zakupów, zwłaszcza produktów spożywczych – dodaje. To właśnie te wydatki są dla nich najbardziej namacalne i wpływają na ich percepcję inflacji.

Ekspert podkreśla, że branża detaliczna jest największym pracodawcą w kraju, szczególnie w segmencie niskich i średnich wynagrodzeń, a rosnąca płaca minimalna bezpośrednio przekłada się na presję kosztową i końcowe ceny detaliczne.

Czytaj więcej

Mężczyźni częściej kupują pod wpływem chwili, kobiety częściej tego żałują

– Inflacja spadła, ale to wciąż za mało, by Polacy zdecydowali się na mocniejsze ożywienie swoich wydatków konsumpcyjnych. Wciąż silne jest wspomnienie wcale tak nieodległego czasu, gdy inflacja zbliżała się do 20 proc. – mówi Maciej Ptaszyński, prezes Polskiej Izby Handlu. – Dodatkowo wciąż niestety nie brakuje niepewności, tak na arenie krajowej, jak i międzynarodowej. Dlatego obecne zachowania konsumenckie raczej nie ulegną szybkim zmianom – dodaje.

Dyskonty na fali

Okazuje się, że najpopularniejszym miejscem codziennych zakupów wciąż pozostają dyskonty, z 86 proc. wskazań, supermarkety wybiera 52 proc. badanych, a hipermarkety – 37 proc. Ponad 90 proc. Polaków odwiedza dyskont co najmniej raz w tygodniu, dodatkowo w efekcie inflacji 28 proc. przyznaje, że kupuje w nich częściej niż wcześniej.

Czytaj więcej

Klienci uciekają z centrów handlowych. Najpierw pandemia, teraz e-zakupy

– W Polsce postępuje od lat dyskontyzacja handlu. Sklepy tego typu narzucają teraz rynkowe trendy, a pozostałe sektory handlu się dostosowują do ich strategii i metod dotarcia do klientów – mówi Andrzej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego. – Ten aspekt zmian zachowań zakupowych konsumentów zostanie z nami na długo, dyskonty zdecydowanie zdominowały polski rynek. Jednocześnie w ostatnich latach widać rozwój małych formatów typu convenience, blisko domu. Mimo wyższych cen też podbijają serca konsumentów – dodaje.

Badanie IPSOS dotyczyło również innych zwyczajów związanych z wizytami w sklepach. 14 proc. konsumentów robi zakupy spożywcze online, zwłaszcza gdy potrzebują konkretnych produktów, które są trudniej dostępne w kanałach offline. Najczęstszym schematem w Polsce są duże zakupy na zapas raz w tygodniu, które robi 72 proc. konsumentów. Takie podejście do zakupów najczęściej ma miejsce w hipermarketach, a następnie w dyskontach.

Czytaj więcej

Patriotyzm konsumencki idzie w odstawkę, o zakupie decyduje cena

Poziom planowania zakupów jest stosunkowo wysoki – ponad jedna czwarta kupujących dokładnie wie, co chce kupić. Jednak jest też miejsce na spontaniczne decyzje. Trzy na cztery osoby przygotowują listę zakupów przed wyjściem do sklepu, jednak 88 proc. z nich nie trzyma się jej ściśle. Dwie trzecie konsumentów reaguje wtedy na promocje, połowa lubi próbować nowości i kupuje produkty, o których zapomniała przy tworzeniu listy.

Tego typu zmiany zostaną z nami na długo. – Rynek detaliczny nie odczuł jeszcze realnych spadków kosztów, które mogłyby być przełożone na ceny dla konsumenta. Detaliści, aby poczuć się pewnie i rozpocząć rozmowy o realnych obniżkach, potrzebują stabilnego trendu spadkowego przez co najmniej dwa kwartały – mówi Bartosz Domaradzki. – Obecnie żadna ze stron, ani konsumenci, ani sieci handlowe, nie ma podstaw do zmiany swojego podejścia. Konsumenci pozostają ostrożni, oszczędni, skoncentrowani na produktach pierwszej potrzeby i promocjach. Te nawyki, wykształcone w czasie kryzysu, najpewniej będą się utrzymywać przynajmniej do końca roku – dodaje.

Największą zmianą w zwyczajach konsumentów jest po prostu większa rozważność w wydawaniu pieniędzy, szukanie promocji czy robienie zakupów w tańszych sklepach. Jednocześnie aż co czwarty badany kupuje mniej towarów premium, a 15 proc. wręcz ograniczyło zakupy – wynika z badania IPSOS na zlecenie in-Store Media. Zostało ono przeprowadzone na przełomie stycznia i lutego 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1 tys. Polaków w wieku 18–59 lat. „Rzeczpospolita” poznała wyniki jako pierwsza.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Atak hakerski kosztował znaną sieć 1 mld funtów
Handel
Rosja skarży Unię Europejską w WTO. W dniu rozmów Trumpa i Putina
Handel
Niemal połowa światowych eksporterów spodziewa się znacznego spadku przychodów
Handel
Polacy kupują z pomocą sztucznej inteligencji
Handel
Handlowy cios Brukseli w Ukrainę. Restyrykcje pojawiły się w trudnym momencie