Polacy kupują z pomocą sztucznej inteligencji

Do korzystania z AI przy zakupach przyznaje się już 37 proc. konsumentów, blisko o połowę więcej niż rok temu. Większość ma pozytywne doświadczenia, ale starsi są nieufni.

Publikacja: 19.05.2025 04:36

Do korzystania z AI przy zakupach przyznaje się już 37 proc. konsumentów

Do korzystania z AI przy zakupach przyznaje się już 37 proc. konsumentów

Foto: Adobe Stock

Aż 64 proc. najmłodszych polskich konsumentów, do 27. roku życia, przyznaje się do korzystania podczas zakupów z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Jednocześnie w grupie 55+ to już tylko 13 proc. W całym przekroju wiekowym to średnio 37 proc.  – wynika z badania Adyen, platformy technologii finansowych.

AI sprawdza się na zakupach

52 proc. ankietowanych deklaruje, że technologia AI stanowi dla nich źródło inspiracji, m.in. podczas zakupów odzieży i dodatków, a także produktów spożywczych. Tymczasem autorzy badania zauważają, że tylko 28 proc. przedsiębiorców planuje inwestycje w AI w najbliższych 12 miesiącach w celu wsparcia działań sprzedażowych i marketingowych.

Czytaj więcej

Czas agentów AI. Algorytmy znajdą okazje, zrobią zakupy i zapłacą w naszym imieniu

– Polscy konsumenci chętnie sięgają po narzędzia AI. Nie tylko po to, aby przyspieszyć zakupy, ale przede wszystkim, aby uczynić je bardziej trafnymi i inspirującymi – mówi Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen. – Widzimy, że technologia ta przestaje być domeną tylko młodych użytkowników, sztuczna inteligencja trafia do szerokiego spektrum odbiorców. Niezależnie od wieku, klienci szukają dziś bardziej spersonalizowanego doświadczenia – dodaje.

Nieco ponad połowa respondentów korzysta z AI, aby trafić na mniej znane marki, co stwarza realną szansę dla firm na budowanie partnerstw. Ponadto, 49 proc. deklaruje otwartość na zakupy z wykorzystaniem AI w przyszłości, co podkreśla potencjał tej technologii nie tylko jako narzędzia wspierającego decyzje zakupowe, ale także jako kanału sprzedaży, który może kształtować nowe nawyki konsumenckie.

Zainteresowanie korzystaniem ze sztucznej inteligencji w procesie zakupowym widoczne jest we wszystkich grupach wiekowych. Wśród przedstawicieli pokolenia Z (16–27 lat) odsetek osób korzystających z rad AI podczas zakupów wynosi 64 proc., wśród milenialsów (28–43 lata) 49 proc., w generacji X – 29 proc., a wśród baby boomers – 13 proc. Co ciekawe, aż 58 proc. polskich konsumentów jest świadomych tego, że firmy mogą wykorzystywać AI do rekomendowania produktów.

– Obserwując dotychczasowy rozwój modeli sztucznej inteligencji, można z dużym prawdopodobieństwem przewidywać, że już w najbliższych miesiącach czeka nas przełom w postaci cyfrowych agentów, zdolnych do samodzielnego realizowania pełnego procesu zakupowego: od wyboru produktu, przez finalizację transakcji, aż po płatność  – mówi Jacek Treder, szef ds. AI w agencji Sales Intelligence, będącej częścią Digitree Group. – Coraz więcej operatorów płatności deklaruje gotowość do integracji takich rozwiązań, co oznacza, że główną barierą mogą okazać się uwarunkowania legislacyjne. Warto podkreślić, że Unia Europejska jako jedyny duży obszar gospodarczy zdecydowała się na uregulowanie technologii opartych na sztucznej inteligencji  – dodaje.

Firmy też idą w AI

Jak pisaliśmy niedawno w „Rzeczpospolitej”, choć obecnie 9 proc. firm handlowych już wdraża różne rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, to aż 43 proc. już taki proces planuje – wynika z raportu Ambiscale, KODA.AI, Insightland z Grupy Hexe Capoital, w oparciu o badanie polskich firm.

Zaskoczeniem nie jest, że w tego typu wdrożeniach przoduje sektor technologiczny. Już 26 proc. jego przedstawicieli aktywnie realizuje, a taka sama grupa planuje wdrożenie strategii optymalizacyjnych pod kątem AI. Ogólnie 64 proc. firm spodziewa się, że pozycjonowanie w AI stanie się standardem w ich branży w ciągu roku – dwóch lat. 83 proc. badanych firm jest gotowych przeznaczyć budżet na działania w tym obszarze. Jedynie 3 proc. wskazało, że nie dysponuje żadnymi środkami na takie działania.

W raporcie Adyen rodzimi przedsiębiorcy, zapytani o strategie zwiększania przychodów w 2025 r., wskazali inwestycje w sztuczną inteligencję i nowe technologie. 28 proc. planuje inwestować w AI w celu wsparcia sprzedaży i marketingu, a 25 proc. w obszar innowacji produktowych.

– Sztuczna inteligencja przestała być traktowana jako wizja przyszłości. Coraz więcej firm wdraża zaawansowane technologie oparte na AI, które automatyzują procesy płatnicze, zwiększają konwersję i pomagają lepiej zarządzać ryzykiem. Takie rozwiązania nie tylko usprawniają finalizację zakupów, ale też podnoszą poziom bezpieczeństwa – wykrywając podejrzane transakcje w czasie rzeczywistym – dodaje Matouš Michněvič.  – Klienci zyskują bardziej płynne i komfortowe doświadczenie zakupowe, a firmy wymierne korzyści biznesowe. Nie dziwi więc, że sztuczna inteligencja była wskazywana jako główny czynnik wzrostu w 2025 r. – wskazuje.

Choć inwestycje w nowe technologie rosną, jedynie 39 proc. firm w Polsce umożliwia klientom wygodne zakupy i płatności między kanałami offline i online. Kolejne 13 proc. planuje wdrożenie takiego rozwiązania w najbliższych 12 miesiącach. Zbliżony odsetek zamierza rozwijać ofertę ekskluzywnych doświadczeń zakupowych w sklepach stacjonarnych.

40 proc. Polaków oczekuje, że będzie mogło dokonywać zakupów w wielu punktach styczności z marką, takich jak media społecznościowe, aplikacje mobilne czy sklepy internetowe. Co ciekawe, blisko jedna trzecia (31 proc.) deklaruje, że regularnie dokonuje zakupów bezpośrednio przez media społecznościowe, co potwierdza rosnącą rolę kanałów cyfrowych w ścieżce zakupowej.

Aż 64 proc. najmłodszych polskich konsumentów, do 27. roku życia, przyznaje się do korzystania podczas zakupów z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Jednocześnie w grupie 55+ to już tylko 13 proc. W całym przekroju wiekowym to średnio 37 proc.  – wynika z badania Adyen, platformy technologii finansowych.

AI sprawdza się na zakupach

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Handlowy cios Brukseli w Ukrainę. Restyrykcje pojawiły się w trudnym momencie
Handel
Chiny nakładają cła antydumpingowe na tworzywa sztuczne z USA, UE, Japonii i Tajwanu
Handel
Prezydent Donald Trump ostrzega „Walmart”: Przełknijcie koszty ceł
Handel
Jacek Rutkowski po 22 latach przestaje być prezesem Amiki
Handel
Taliban dostarczy Putinowi owoce, przyprawy i dywany