Aż 64 proc. najmłodszych polskich konsumentów, do 27. roku życia, przyznaje się do korzystania podczas zakupów z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Jednocześnie w grupie 55+ to już tylko 13 proc. W całym przekroju wiekowym to średnio 37 proc. – wynika z badania Adyen, platformy technologii finansowych.
AI sprawdza się na zakupach
52 proc. ankietowanych deklaruje, że technologia AI stanowi dla nich źródło inspiracji, m.in. podczas zakupów odzieży i dodatków, a także produktów spożywczych. Tymczasem autorzy badania zauważają, że tylko 28 proc. przedsiębiorców planuje inwestycje w AI w najbliższych 12 miesiącach w celu wsparcia działań sprzedażowych i marketingowych.
Czytaj więcej
Handel internetowy czeka kolejna rewolucja. Testowane są systemy autonomiczne, które będą samodzi...
– Polscy konsumenci chętnie sięgają po narzędzia AI. Nie tylko po to, aby przyspieszyć zakupy, ale przede wszystkim, aby uczynić je bardziej trafnymi i inspirującymi – mówi Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen. – Widzimy, że technologia ta przestaje być domeną tylko młodych użytkowników, sztuczna inteligencja trafia do szerokiego spektrum odbiorców. Niezależnie od wieku, klienci szukają dziś bardziej spersonalizowanego doświadczenia – dodaje.
Nieco ponad połowa respondentów korzysta z AI, aby trafić na mniej znane marki, co stwarza realną szansę dla firm na budowanie partnerstw. Ponadto, 49 proc. deklaruje otwartość na zakupy z wykorzystaniem AI w przyszłości, co podkreśla potencjał tej technologii nie tylko jako narzędzia wspierającego decyzje zakupowe, ale także jako kanału sprzedaży, który może kształtować nowe nawyki konsumenckie.