UE i Chiny bez porozumienia w sprawie cła na chińskie e-auta. Ale stronom zależy

Rozmowy Unia-Chiny o cle na chińskie e-auta były konstruktywne, ale bez porozumienia. Obu stronom zależy: Chińczycy będą rozmawiać do końca, Unia odroczyła głosowanie ws. zatwierdzenia nowych stawek celnych.

Publikacja: 22.09.2024 14:08

Wiceprzewodniczący KE Valdis Dombrovskis i chiński ministr handlu Wang Wentao

Wiceprzewodniczący KE Valdis Dombrovskis i chiński ministr handlu Wang Wentao

Foto: Twitter/Valdis Dombrovskis

Odpowiedzialny za unijny handel Valdis Dombrovskis napisał na X po spotkaniu w Brukseli: „Konstruktywne spotkanie z ministrem handlu, Wang Wentao. Obie strony postanowiły nasilić starania, aby znaleźć skuteczne, możliwe do wprowadzenia rozwiązanie zgodne z (regułami) WTO”. Bruksela stworzy chińskim producentom pojazdów nową możliwość ustalania minimalnych cen ich wyrobów. To najistotniejszy element spotkania w Brukseli, bo wcześniej Unia odrzuciła propozycje cen chińskich e-aut.

Chiński gość spotkał się wcześniej z przedstawicielami firm związanych z produkcją pojazdów elektrycznych, a następnie ogłosił w komunikacie, że Chiny „wytrwają z całą pewnością do ostatnich chwil konsultacji”. Jego resort oświadczył z kolei, że obie strony rozpoczęły „kompleksowe, pogłębione i konstruktywne konsultacje dotyczące sprawy unijnych antysubwencji Chin do pojazdów elektrycznych”. Obie strony „wyraziły polityczną wolę rozwiązania różnic zdań w drodze konsultacji, postanowiły nadal posuwać naprzód negocjacje dotyczące porozumienia o uzgadnianiu cen”.

Unia Europejska chce chronić swój przemysł samochodowy. Cła na chińskie e-auta

Unia Europejska chcąc chronić swój przemysł samochodowy, będący klejnotem w europejskiej koronie przemysłowej zapewniającym pracę ok. 14 milionom ludzi, ogłosiła stawki celne. Są one tymczasowe, a staną się ostatecznymi na 5 lat po głosowaniu przedstawicieli krajów Unii, członków komisji ds. narzędzi obrony handlu (TDI), do którego miało dojść przed końcem października — pisze Reuter. Według magazynu „Politico’ głosowanie to planowano początkowo na 25 września, ale zostało odroczone po ogłoszeniu wizyty ministra Wang Wento. Teraz do tego głosowania ma dojść najwcześniej w tygodniu zaczynającym się 30 września. Nie ogłoszono jednak nowego terminu — twierdzi to pismo.

Czytaj więcej

Nadciąga kryzys w branży moto. VW zamyka fabrykę w Chinach, Mercedes sprzedaje udziały

Unijne działania nie spodobały się władzom w Pekinie, które ostrzegły, że mogą doprowadzić do wojny handlowej, złożyły odwołanie do WTO, ale przede wszystkim uruchomiły własne postępowania wyjaśniające dotyczące dumpingu w europejskim eksporcie mocnych alkoholi, części nabiału, wieprzowiny i przetworów. Dombrovskis powiedział Wangowi, że te postępowania są „nieuzasadnione, oparte na wątpliwych zarzutach i braku dostatecznych dowodów. Wezwał więc do ich zakończenia i poinformował chińską stronę, że Unia zrobi co możliwe w obronie interesów jej firm”.

Wcześniej minister Wang stwierdził, że unijne stawki celne na e-auta poważnie naruszają handel i współpracę inwestycyjną, zaszkodzą też Chinom i Niemcom. Podczas rozmów z ministrem gospodarki Roberterm Habeckiem wyraził nadzieję na znalezienie rozwiązania zgodnego z regułami WTO i uniknięcie eskalacji tarć UE-Chiny. Wang ma też nadzieję, że Niemcy będą postępować zgodnie z własnym interesem i nalegać na Komisję Europejską i Chiny, by działały w tym samym kierunku.

Odpowiedzialny za unijny handel Valdis Dombrovskis napisał na X po spotkaniu w Brukseli: „Konstruktywne spotkanie z ministrem handlu, Wang Wentao. Obie strony postanowiły nasilić starania, aby znaleźć skuteczne, możliwe do wprowadzenia rozwiązanie zgodne z (regułami) WTO”. Bruksela stworzy chińskim producentom pojazdów nową możliwość ustalania minimalnych cen ich wyrobów. To najistotniejszy element spotkania w Brukseli, bo wcześniej Unia odrzuciła propozycje cen chińskich e-aut.

Chiński gość spotkał się wcześniej z przedstawicielami firm związanych z produkcją pojazdów elektrycznych, a następnie ogłosił w komunikacie, że Chiny „wytrwają z całą pewnością do ostatnich chwil konsultacji”. Jego resort oświadczył z kolei, że obie strony rozpoczęły „kompleksowe, pogłębione i konstruktywne konsultacje dotyczące sprawy unijnych antysubwencji Chin do pojazdów elektrycznych”. Obie strony „wyraziły polityczną wolę rozwiązania różnic zdań w drodze konsultacji, postanowiły nadal posuwać naprzód negocjacje dotyczące porozumienia o uzgadnianiu cen”.

Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Wojna handlowa wpędza sklepy w długi