Rosjanie tęsknią za zachodnimi markami. Narzekają na jakość zamienników

Opuszczenie przez znane zachodnie marki rosyjskiego rynku po rozpętaniu wojny przez Kreml, skutkuje widocznym i pogłębiającym się z roku na rok spadkiem jakości towarów w rosyjskich sklepach. Powstałej luki nie wypełnili ani Chińczycy, ani rosyjscy producenci.

Publikacja: 14.06.2024 12:33

Hipermarket Metro Cash and Carry w Moskwie.

Hipermarket Metro Cash and Carry w Moskwie.

Foto: Reuters

Przez ostatnie 30 lat obywatele Federacji Rosyjskiej przyzwyczaili się do obecności u siebie najbardziej znanych światowych marek. I rzucili się na nie łapczywie, po dziesięcioleciach komunistycznej mizerii. Teraz muszą zaliczyć zafundowany im przez Kreml, powrót do przeszłości.

Z audi i mercedesa przesiąść się znowu na ładę czy moskwicza. Lodówkę kupić nieznanej chińskiej marki albo znanego jeszcze z sowieckiej rzeczywistości obiektu pożądania — białoruskiego „mińska”. Perfumy zamiast z Paryża przyjadą z kolei do moskiewskich klientów z pobliskiej Tuły. Taka zmiana wielu Rosjanom się nie podoba, szczególnie z dużych miast.

Czytaj więcej

Miażdżąca krytyka gospodarki Rosji. Prezes Sbierbanku mówi o „prymitywnym modelu”

Rosjanie niezadowoleni z krajowych zamienników produktów znanych zachodnich marek

Z badania spółki B1 (dawniej rosyjskiego oddziału E&Y), którego wyniki publikuje Kommersant, wynika, że większość Rosjan (60 proc.) odnotowała pogorszenie jakości produktów, które zastąpiły marki zachodnie. Niezadowolenie narasta. Jeszcze jesienią ubiegłego roku niezadowolonych z jakości zamienników było 44 proc. Rosjan.

Wraz z niezadowoleniem, rośnie liczba Rosjan gotowych zapłacić więcej za produkt znanej marki. Pół roku temu taką deklarację składało 45 proc. ankietowanych, a obecnie już ponad połowa jest gotowa płacić więcej. Ci, którzy się za tym opowiadają, robią to głównie ze względu na jakość. Jesienią 2023 r. taki pogląd wyraziło 36 proc. ankietowanych.

Ponadto w ciągu ostatnich sześciu miesięcy udział Rosjan, którzy regularnie kupują produkty pod markami własnymi sieci handlowych, zmniejszył się o 6 proc. - do 48 proc. Jedna trzecia z nich zapowiedziała, że zakupów nie powtórzy, ze względu na niską jakość towarów. To też wzrost takich postaw, wobec 25 proc. z jesieni ubiegłego roku.

Jakość się liczy, ale nie najbardziej

Kommersant zauważa, że Rosjanie zaczęli zwracać większą uwagę na jakość swoich zakupów w obliczu rosnących cen. Jako istotny czynnik przy podejmowaniu decyzji jakość wskazało 82 proc. respondentów, czyli o 9 punktów procentowych więcej niż jesienią 2023 roku. Jednak większość respondentów – 95 proc. – nadal uważa, że ​​to cena produktu jest najważniejsza.

Według wspólnego badania Megamarket i firmy analitycznej Data Insight przeprowadzonego na początku roku prawie połowa (46 proc.) Rosjan kupuje towary marek, które już znają, a 37 proc. respondentów w ogóle nie zwraca uwagi na markę.

Kategorie produktów, gdzie respondenci tęsknią za zachodnimi markami, to przede wszystkim: „żywność” (50 proc.), „artykuły gospodarstwa domowego” (48 proc.) i „kosmetyki dekoracyjne i perfumy” (47 proc.).

Handel
Ruszyły protesty przed sklepami Lidla w całej Polsce. Spór o inwestycję na Warmii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?