Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego na koniec 2022 r. przy sklepach działało 171 stacji paliw, wobec 178 rok wcześniej. Nie jest to jednak efekt spadku zainteresowania tym segmentem, lecz ostatecznym wycofaniem się z polskiego rynku firmy Tesco, która operowała na znacznej liczbie stacji paliw przy swoich sklepach. Nowy właściciel sklepów nie przejął z nimi stacji paliw i trafiły one do innych operatorów. Tym samym ogólna liczba stacji przy tego typu obiektach handlowych się zmniejszyła.
Rynek ma zdecydowanie duże perspektywy rozwoju. – Sieci sklepowe, choć stanowią niewielki procent w całym rynku stacji paliw, to jednak, poprzez ofertę atrakcyjnych cen, sprzedają duże ilości paliw i tym samym ich udział w rynku sprzedaży detalicznej paliw jest znaczący – podaje POPiHN w swoim raporcie. – Liderem w tej grupie operatorów jest nadal Intermarché, które zapowiedziało dalsze inwestycje w nowe obiekty. Stany posiadania utrzymała sieć Carrefour oraz E.Leclerc, a Auchan nawet nieco, bo o trzy stacje, swój stan powiększył – dodaje. Branżowi eksperci podkreślają przewagę sieci handlowych inwestujących w taką ofertę, dla których stacje paliw są po prostu usługą dodatkową. – Chodzi o przyciągniecie ludzi do sklepu, by zrobili zakupy. To generuje marże i jest źródłem zysku dla sklepów. Paliwa mogą mieć minimalny narzut cenowy, w sumie i tak wszystko się sieciom opłaca – mówi jeden z analityków.
Sieci z prądem
Dlatego firmy wciąż ofertę rozwijają. W całym kraju funkcjonuje 69 stacji paliw Intermarché, co sprawia, że w rankingu przysklepowych stacji benzynowych ta marka jest zdecydowanym liderem. I wciąż uruchamia kolejne punkty. – Pierwsza połowa bieżącego roku, mimo wielu wyzwań dla przedsiębiorców, takich jak ciągła presja kosztowa, inflacja, konieczność ponoszenia większych nakładów na inwestycje i spadający popyt w budownictwie, była dla nas udanym okresem – mówi Marc Dherment, dyrektor generalny Grupy Muszkieterów. – Osiągnęliśmy satysfakcjonujące zwyżki sprzedaży przez sieć Intermarché oraz zwiększyliśmy udziały Bricomarché w rynku. Optymistycznie patrzymy na dalsze perspektywy wzrostu Grupy Muszkieterów, mimo trudniejszego otoczenia makroekonomicznego – dodaje.
Sieci handlowe patrzą już dalej i są zainteresowane także stacjami ładowania aut elektrycznych. Lidl ma plan wybudowania kolejnych 65 przy swoich sklepach. Nowe punkty mają powstać w 12 miastach.
W styczniu tego roku także Kaufland ogłosił konkurs na montaż i uruchomienie aż 94 stacji. Z kolei do końca przyszłego roku przy 600 wybranych sklepach sieci Biedronka pojawi się aż 1,8 tys. punktów ładowania aut elektrycznych.
Zmiany na rynku. Bezobsługowe sklepy Orlenu
Sieć Dino interesują stacje paliwowe, Orlen zaś chce mocniej iść w ofertę handlową w swoich placówkach.
Orlen ogłosił przetarg na koncept samoobsługowego punktu sprzedaży detalicznej dla podstawowych produktów spożywczych. W lokale bez pracowników inwestuje już wiele firm handlowych. Koncern zbierał oferty dotyczące przygotowania analizy rynku, by zebrać informacje o dostępnych na rynku innowacyjnych rozwiązań dla małoformatowych obiektów sprzedaży. – Zakres zapytania dotyczy usługi dostarczenia i operacyjnej obsługi konceptu samoobsługowego punktu sprzedaży detalicznej dla produktów FMCG sieci Orlen – podał koncern.
Podkreślił, że aby bezpiecznie rozwijać koncepty handlowe, funkcjonujące poza stacjami paliw, zainteresowany jest przetestowaniem konceptu samoobsługowych punktów sprzedaży detalicznej dla produktów FMCG, czyli sklepu oferującego zakupy bez udziału sprzedawcy.
Sklepy bezobsługowe to oferta, która podbija polski rynek już od kilku lat.