Polacy coraz częściej chodzą na zakupy spożywcze

Odwiedzamy sklepy co dwa dni. W tym roku wszystkie sektory notują więcej odwiedzin niż rok temu. Najwyższy wzrost widać w przypadku supermarketów i dyskontów.

Publikacja: 23.10.2023 03:00

Polacy coraz częściej chodzą na zakupy spożywcze

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z badania Proxi.cloud i UCE Research, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza, w trzech kwartałach 2023 r. ruch w sieciach wzrósł o 3,6 proc. r.r. Największy wzrost dotyczy supermarketów, które zyskały aż 11,5 proc. Tradycyjnie najmocniejsze dyskonty też idą w górę, ale o 10,3 proc., zaś hipermarkety o 1 proc. Sklepy osiedlowe, które i tak odwiedzamy najczęściej, zyskały skromne 0,3 proc. Mają one jednak aż ponad 60-proc. udział w ruchu, gdyż odwiedzamy je często tylko po pojedyncze produkty. Dyskonty z największym udziałem wartościowym odpowiadają za 20 proc. ruchu.

– Wzrost na poziomie 3,6 proc. nie jest znaczny, w związku z czym nie powinien być on interpretowany jako powód do entuzjazmu lub powodować jakichkolwiek skrajnych emocji, w tym zaskoczenia. Na taki rezultat mogło mieć wpływ wiele czynników, jak oferta produktowa poszczególnych sieci, promocje, ale też aspekty takie jak trendy związane ze zmieniającą się sytuacją ekonomiczną państwa i konsumentów na przestrzeni każdego roku – mówi Miłosz Sojka, ekspert z Proxi.cloud.

Według danych za trzy pierwsze kwartały br. średnia liczba wizyt we wszystkich sklepach na jednego konsumenta wyniosła 128,6. To oznacza wzrost o 6,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, kiedy było to 120,9.

Czytaj więcej

Polacy rzucili się do sklepów i na stacje paliw. Nowe dane GUS

– W ostatnich miesiącach widać wzrost liczby wizyt klientów w sklepach stacjonarnych. Jest to ciekawe odwrócenie trendu zakupów online, także spożywczych, wywołanego pandemią w 2020 r. – mówi Piotr Lubiewa-Wieleżyński, dyrektor Działu Rozwoju Formatów i Konceptów Handlowych w Carrefour Polska. – Ze względu na utrzymującą się na dość wysokim poziomie inflację i – tym samym – wysokie ceny Polacy coraz częściej dokonują przemyślanych zakupów, a coraz mniej kupują na zapas – dodaje. Poza tym to, co przyciąga coraz częściej klientów do fizycznych sklepów, to między innymi promocje.

– W 2022 r., dzięki specjalnym ofertom, polskie rodziny zaoszczędziły ponad 7,5 mld w trakcie codziennych zakupów. Efektem strategii polegającej na oferowaniu Polakom produktów w niskich cenach oraz w ramach czasowych akcji promocyjnych są nie tylko realne oszczędności i stale zwiększająca się liczba klientów, których obecnie każdego dnia jest ponad 5 mln, ale także liczba transakcji dokonywanych w sklepach – mówi Ireneusz Tatara, starszy menedżer ds. analiz biznesowych w sieci Biedronka.

– W pierwszym półroczu ub.r. liczba transakcji osiągnęła 130 mln miesięcznie, a w analogicznym okresie 2023 r. przekraczała 140 mln. Od czerwca br. obserwujemy ok. 5-proc. wzrost liczby wizyt klientów w stosunku do tego okresu w 2022 r. – dodaje.

Z badania wynika, że w trzech kwartałach br. średni czas przebywania w sklepie wyniósł 9:26 minuty. To nieznacznie więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy było to 9:23. Patrząc na poszczególne formaty, wzrost średniego czasu przebywania w sklepie widzimy tylko w dyskontach. W pozostałych formatach odnotowano spadki,

– Analiza danych od początku roku pokazuje wzrost liczby odwiedzin klientów w naszych sklepach. Również liczba paragonów wzrosła o ponad 17 proc. Jednocześnie obserwujemy spadek średniej ilości produktów na paragonie, co sugeruje, że klienci częściej robią zakupy i bardzo uważnie dokonują wyborów produktów, które wkładają do koszyka – mówi Agata Biernacka, kierownik Działu Komunikacji i PR sieci Aldi. – Jednocześnie wzrasta również zainteresowanie promocjami. Polacy coraz częściej szukają dla siebie atrakcyjnych promocji, co jest aktualnie mocnym trendem i spodziewamy się, że ta tendencja będzie się utrzymywała dłużej – dodaje.

Inni podchodzą do tego podobnie. – Nasza sieć liczy w tej chwili ponad 850 sklepów ulokowanych na terenie całego kraju. Otwieramy kilkadziesiąt obiektów rocznie i takie tempo ekspansji planujemy utrzymać, rozwijając się w sposób organiczny. Dbamy o to, aby jak najwięcej osób mogło korzystać z naszej oferty. Inwestujemy w miejscach dobrze skomunikowanych, stwarzających możliwość budowy parkingu – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzeczniczka Lidl Polska.

Jak wynika z badania Proxi.cloud i UCE Research, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza, w trzech kwartałach 2023 r. ruch w sieciach wzrósł o 3,6 proc. r.r. Największy wzrost dotyczy supermarketów, które zyskały aż 11,5 proc. Tradycyjnie najmocniejsze dyskonty też idą w górę, ale o 10,3 proc., zaś hipermarkety o 1 proc. Sklepy osiedlowe, które i tak odwiedzamy najczęściej, zyskały skromne 0,3 proc. Mają one jednak aż ponad 60-proc. udział w ruchu, gdyż odwiedzamy je często tylko po pojedyncze produkty. Dyskonty z największym udziałem wartościowym odpowiadają za 20 proc. ruchu.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Rząd odgrzał stary pomysł. Ale sieci handlowe nie chcą na siłę promować rolników
Handel
Polacy akceptują używane prezenty. Nie tylko z powodu oszczędności
Handel
Polacy masowo ruszyli po prezenty z drugiej ręki. Rekordowa sprzedaż
Handel
Niedziele handlowe 2023. W te niedziele można zrobić zakupy w 2023 roku
Handel
Kłopoty dużej sieci polskich elektromarketów. Jest oświadczenie zarządu
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?