Szaleństwo w sklepach z garderobą minęło

Krajowe sklepy z odzieżą i obuwiem mają za sobą dużo słabszy trzeci kwartał niż ten w 2022 roku. Zawiodła pogoda i wydatki konsumentów.

Publikacja: 05.10.2023 03:00

W sklepach Wojasa we wrześniu sprzedaż była niższa o mniej więcej jedną piątą niż rok temu

W sklepach Wojasa we wrześniu sprzedaż była niższa o mniej więcej jedną piątą niż rok temu

Foto: mat. pras.

„Katastroficzny” – tak o obrotach w sklepach z obuwiem mówił nam niedawno Wiesław Wojas, prezes spółki o nazwie pochodzącej od jego nazwiska. W środę nowotarska firma pokazała, co dokładnie oznacza katastrofa. Przychody sklepów Wojas wyniosły w ostatnim miesiącu trzeciego kwartału, miesiącu zwykle niezłym, a na pewno ważnym dla branży, 17,3 mln zł. To mniej o prawie 21 proc. niż rok wcześniej.

Razem z zamówieniami dla sektora publicznego i klientów hurtowych grupa odnotowała w minionym miesiącu 23,8 mln zł przychodu, o 26,5 proc. mniej niż przed rokiem. Tym samym, według naszych obliczeń, w całym trzecim kwartale miała około 95 mln zł wpływów, o 24,9 proc. więcej niż rok temu.

Czytaj więcej

Babie lato popsuło start sezonu. Buty i ubrania czekają na ochłodzenie

Niższe przychody niż rok temu – choć tylko o 2 proc. – wykazała we wrześniu również Grupa VRG, właściciel marek Vistula, Bytom, Wólczanka i Deni Cler oraz jubilerskich sklepów W.Kruk. Kierowana przez Janusza Płocicę spółka prawie obroniła skalę przychodu, ale to zasługa zainteresowania wyrobami jubilerskimi i zegarkami, a nie odzieżą. Sklepy W.Kruk miały we wrześniu 53,4 mln zł przychodu, o prawie 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Za to sklepy odzieżowe VRG kolejny miesiąc z rzędu zanotowały spory spadek. W porównaniu z wrześniem 2022 r. ich sprzedaż była o prawie jedną piątą mniejsza: spadła o 18,4 proc., do 38,9 mln zł. W sumie, jak policzyliśmy, w trzecim kwartale br. Grupa VRG mogła zanotować 297 mln zł przychodu, o prawie 7 proc. mniej niż rok temu.

Wstępnymi danymi o przychodach w trzecim kwartale podzielił się także podwarszawski Wittchen, sieć sklepów z walizkami, torbami i akcesoriami skórzanymi, której wyniki półrocza mocno rozczarowały wcześniej inwestorów.

Jędrzej Wittchen, prezes i główny akcjonariusz spółki, pytany o wyniki kolejnych miesięcy mówił o nich, że są „pozytywne” i zalecał porównywanie rezultatów na tle branży. Tej bezpośredniej na warszawskiej giełdzie nie ma, a firmy niepubliczne nie dzielą się finansami regularnie.

Czytaj więcej

Trudne rozmowy o przyszłości sklepów Top Secret

W zestawieniu z firmami z WIG-odzież Wittchen zaliczał się do spółek rosnących, ale wolno. Przychody spółki urosły w trzecim kwartale rok do roku o 9 proc., do 128,5 mln zł.

Wzrostowi w sklepach Wittchenu nie sprzyja rekord z 2022 r. W III kw. minionego roku wpływy spółki powiększyły się rok do roku o 48 proc. Mimo tej wysokiej bazy, apetyty analityków były jednak rozbudzone. Piotr Chodyra, analityk Domu Maklerskiego Trigon, spodziewał się, że przychody Wittchenu będą wyższe niż podane szacunki. Oczekiwał on 17-proc., a nie 10-proc. wzrostu przychodów.

– Niższa dynamika wzrostu przychodów jest naszym zdaniem efektem mniejszego popytu na torebki, portfele i dodatki w okresie utrzymujących się gorszych nastrojów konsumenckich, widocznych m.in. w wynikach wielu spółek odzieżowych – ocenia Piotr Chodyra. Uważa on przy tym, że sprzedaż Wittchenu rosła tylko w internecie i głównie za granicą.

We wrześniu obniżył prognozy na 2023 r. dla Wittchenu o około 20 proc., do 81 mln zł zysku operacyjnego i 65 mln zł zysku netto. Nadal oczekuje ponad 0,5 mld zł przychodu po podwarszawskiej firmie.

Czytaj więcej

Firmy odzieżowe nie mają lekko. Liczą na powrót konsumentów

Krakowski Answear.com, właściciel serwisów e-commerce, też rósł w minionym kwartale dużo wolniej. Przychody firmy w minionym kwartale wyniosły 273 mln zł, o 16,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Dla porównania w pierwszym półroczu br. były wyższe o 48 proc. niż rok temu.

Jaka część wyniku przypadła na Polskę – na razie nie zdradzono, ale w I poł. br. nasz rynek odpowiadał tylko za 20 proc. przychodu Answear.com. Jacek Dziaduś, odpowiedzialny za finanse Answear.com, zaznacza, że spółka nadal należy do grona najszybciej rosnących odzieżowych platform e-commerce w Europie. Jak wylicza, po dziewięciu miesiącach jej przychody są o 36 proc. wyższe niż rok temu.

Jak radziło sobie Modivo (grupa CCC) czy Zalando jeszcze nie wiadomo.

„Katastroficzny” – tak o obrotach w sklepach z obuwiem mówił nam niedawno Wiesław Wojas, prezes spółki o nazwie pochodzącej od jego nazwiska. W środę nowotarska firma pokazała, co dokładnie oznacza katastrofa. Przychody sklepów Wojas wyniosły w ostatnim miesiącu trzeciego kwartału, miesiącu zwykle niezłym, a na pewno ważnym dla branży, 17,3 mln zł. To mniej o prawie 21 proc. niż rok wcześniej.

Razem z zamówieniami dla sektora publicznego i klientów hurtowych grupa odnotowała w minionym miesiącu 23,8 mln zł przychodu, o 26,5 proc. mniej niż przed rokiem. Tym samym, według naszych obliczeń, w całym trzecim kwartale miała około 95 mln zł wpływów, o 24,9 proc. więcej niż rok temu.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Prezenty świąteczne będą, ale często na raty
Handel
Były szef Abercrombie&Fitch pozywa firmę. Nie chciała płacić za jego prawników
Handel
Przy zakupie zabawek zaczęliśmy trzymać się za portfel
Handel
Ursula von der Leyen grozi Chinom sankcjami za wspieranie Rosji
Handel
Rząd odgrzał stary pomysł. Ale sieci handlowe nie chcą na siłę promować rolników
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja zmienia łańcuchy dostaw w okresach wysokiego popytu