Popularna sieć sklepów z artykułami gospodarstwa domowego i elementami wyposażenia wnętrz znalazła się na celowniku UOKiK za praktyki, których ma się dopuszczać w swoim e-sklepie duka.com. Urząd postawił spółce zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów, gdyż w przypadku korzystania z e-sklepu w koszykach klientów mogły być dodawane automatycznie i bez zgody konsumenta dodatkowe produkty. By uniknąć zakupu konsument musiał usunąć dodany automatycznie towar.
Według UOKiK konsumenci mogli nie zauważyć dodatkowego produktu w procesie finalizacji zamówienia i kupić towar, którego nie chcieli. Oczywiście, mogli go zwrócić po otrzymaniu zamówienia, ale odesłanie niezamówionego produktu oznacza poświęcenie czasu i poniesienie kosztów przesyłki.
Czytaj więcej
Sąd Apelacyjny potwierdził, że spółka Jeronimo Martins Polska stosowała praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów dotyczące nieprawidłowości cenowych występujących w sklepach "Biedronka" i utrzymał nałożoną karę 115 mln zł.
- Przedsiębiorca nie może podejmować decyzji za konsumentów ani próbować wpływać na ich zamówienia poprzez automatyczne dodawanie produktów do koszyka w sklepie internetowym - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny w komunikacie prasowym Urzędu.
Praktyka stosowana przed Dukę w e-sklepie, to zdaniem UOKiK tzw. dark patterns, czyli wykorzystywanie w nieuczciwy sposób wiedzy w temacie zachowań konsumentów do wpływania na ich wybory w trakcie zakupów.