Dodawali do koszyka niezamówione produkty. UOKiK wziął na celownik e-sklep Duka

Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie spodobała się praktyka sklepu duka.com, który automatycznie dorzuca klientom produkty do koszyka. Zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów może słono kosztować.

Publikacja: 28.06.2023 14:06

Dodawali do koszyka niezamówione produkty. UOKiK wziął na celownik e-sklep Duka

Foto: Duka

Popularna sieć sklepów z artykułami gospodarstwa domowego i elementami wyposażenia wnętrz znalazła się na celowniku UOKiK za praktyki, których ma się dopuszczać w swoim e-sklepie duka.com. Urząd postawił spółce zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów, gdyż w przypadku korzystania z e-sklepu w koszykach klientów mogły być dodawane automatycznie i bez zgody konsumenta dodatkowe produkty. By uniknąć zakupu konsument musiał usunąć dodany automatycznie towar.

Według UOKiK konsumenci mogli nie zauważyć dodatkowego produktu w procesie finalizacji zamówienia i kupić towar, którego nie chcieli. Oczywiście, mogli go zwrócić po otrzymaniu zamówienia, ale odesłanie niezamówionego produktu oznacza poświęcenie czasu i poniesienie kosztów przesyłki.

Czytaj więcej

Gigantyczna kara dla Biedronki. Jest prawomocny wyrok

- Przedsiębiorca nie może podejmować decyzji za konsumentów ani próbować wpływać na ich zamówienia poprzez automatyczne dodawanie produktów do koszyka w sklepie internetowym - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny w komunikacie prasowym Urzędu.

Praktyka stosowana przed Dukę w e-sklepie, to zdaniem UOKiK tzw. dark patterns, czyli wykorzystywanie w nieuczciwy sposób wiedzy w temacie zachowań konsumentów do wpływania na ich wybory w trakcie zakupów.

W związku z tym Urząd wszczął postępowanie wobec sieci Duka i postawił spółce Duka International zarzut, za który grozi kara do 10 proc. obrotu. Potwierdzenie nieuczciwych praktyk w dalszym postępowaniu może więc oznaczać dla Duka International konieczność zapłacenia słonej kary.

Popularna sieć sklepów z artykułami gospodarstwa domowego i elementami wyposażenia wnętrz znalazła się na celowniku UOKiK za praktyki, których ma się dopuszczać w swoim e-sklepie duka.com. Urząd postawił spółce zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów, gdyż w przypadku korzystania z e-sklepu w koszykach klientów mogły być dodawane automatycznie i bez zgody konsumenta dodatkowe produkty. By uniknąć zakupu konsument musiał usunąć dodany automatycznie towar.

Według UOKiK konsumenci mogli nie zauważyć dodatkowego produktu w procesie finalizacji zamówienia i kupić towar, którego nie chcieli. Oczywiście, mogli go zwrócić po otrzymaniu zamówienia, ale odesłanie niezamówionego produktu oznacza poświęcenie czasu i poniesienie kosztów przesyłki.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł
Handel
Centra handlowe wreszcie mogą odetchnąć. Klienci wrócili na dobre?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Auchan opuścił Rosję. Wielki majątek francuskiej sieci oficjalnie kupił 23-latek