Reklama

Dodawali do koszyka niezamówione produkty. UOKiK wziął na celownik e-sklep Duka

Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie spodobała się praktyka sklepu duka.com, który automatycznie dorzuca klientom produkty do koszyka. Zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów może słono kosztować.

Publikacja: 28.06.2023 14:06

Dodawali do koszyka niezamówione produkty. UOKiK wziął na celownik e-sklep Duka

Foto: Duka

Popularna sieć sklepów z artykułami gospodarstwa domowego i elementami wyposażenia wnętrz znalazła się na celowniku UOKiK za praktyki, których ma się dopuszczać w swoim e-sklepie duka.com. Urząd postawił spółce zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów, gdyż w przypadku korzystania z e-sklepu w koszykach klientów mogły być dodawane automatycznie i bez zgody konsumenta dodatkowe produkty. By uniknąć zakupu konsument musiał usunąć dodany automatycznie towar.

Według UOKiK konsumenci mogli nie zauważyć dodatkowego produktu w procesie finalizacji zamówienia i kupić towar, którego nie chcieli. Oczywiście, mogli go zwrócić po otrzymaniu zamówienia, ale odesłanie niezamówionego produktu oznacza poświęcenie czasu i poniesienie kosztów przesyłki.

Czytaj więcej

Gigantyczna kara dla Biedronki. Jest prawomocny wyrok

- Przedsiębiorca nie może podejmować decyzji za konsumentów ani próbować wpływać na ich zamówienia poprzez automatyczne dodawanie produktów do koszyka w sklepie internetowym - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny w komunikacie prasowym Urzędu.

Praktyka stosowana przed Dukę w e-sklepie, to zdaniem UOKiK tzw. dark patterns, czyli wykorzystywanie w nieuczciwy sposób wiedzy w temacie zachowań konsumentów do wpływania na ich wybory w trakcie zakupów.

Reklama
Reklama

W związku z tym Urząd wszczął postępowanie wobec sieci Duka i postawił spółce Duka International zarzut, za który grozi kara do 10 proc. obrotu. Potwierdzenie nieuczciwych praktyk w dalszym postępowaniu może więc oznaczać dla Duka International konieczność zapłacenia słonej kary.

Popularna sieć sklepów z artykułami gospodarstwa domowego i elementami wyposażenia wnętrz znalazła się na celowniku UOKiK za praktyki, których ma się dopuszczać w swoim e-sklepie duka.com. Urząd postawił spółce zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów, gdyż w przypadku korzystania z e-sklepu w koszykach klientów mogły być dodawane automatycznie i bez zgody konsumenta dodatkowe produkty. By uniknąć zakupu konsument musiał usunąć dodany automatycznie towar.

Według UOKiK konsumenci mogli nie zauważyć dodatkowego produktu w procesie finalizacji zamówienia i kupić towar, którego nie chcieli. Oczywiście, mogli go zwrócić po otrzymaniu zamówienia, ale odesłanie niezamówionego produktu oznacza poświęcenie czasu i poniesienie kosztów przesyłki.

Reklama
Handel
Amazon szykuje potężne zwolnienia. Obejmą nawet 30 tys. pracowników biurowych
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Handel
USA i Japonia zawarły umowę w sprawie metali ziem rzadkich
Handel
Walka o metale ziem rzadkich. Donald Trump spotka się z Xi Jinpingiem
Handel
Unia Europejska w trójce największych partnerów handlowych Rosji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Handel
USA wszczynają dochodzenie w sprawie przestrzegania przez Chiny umowy handlowej z 2020 r.
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama