Amazon podaje, że wartość międzynarodowego e-commerce w Europie wyniosła 179,4 mld euro w 2022 r. Jednocześnie ze wzrostem poziomu zaufania do zakupów online rosła też liczba sprzedawców, którzy - oprócz własnych e-sklepów - coraz chętniej korzystają z możliwości eksportowych, jakie daje jednolity rynek UE i platformy łączące konsumentów i przedsiębiorców z różnych krajów. W 2022 r. już ponad 275 tys. europejskich małych i średnich przedsiębiorców prowadziło sprzedaż za pośrednictwem sklepów Amazon, z czego aż 40 proc. eksportowało swoje produkty w UE.
Sprzedaż eksportowa europejskich MŚP w sklepach Amazona przekroczyła w 2022 r. 17 mld euro, co daje wzrost o ponad 20 proc. względem 2021 r. Dla polskich było 4,4 mld zł, po wzrośnie o 15 proc. rdr. Amazon podaje, że zainwestował w 2022 r. w Europie ponad 8 mld euro w narzędzia wspierające sprzedaż dla przedsiębiorców.
Czytaj więcej
Od 1 lipca bez zakładania firmy można osiągnąć nawet do 2,7 tys. zł miesięcznie. To spora zachęta dla chcących choćby sprzedawać online.
Już ponad 75 proc. polskich przedsiębiorców sprzedających na Amazonie zdecydowało się eksportować do Unii Europejskiej. Najchętniej wybieranymi kierunkami były: Niemcy, Francja, Włochy, Austria i Hiszpania, a najpopularniejszymi kategoriami produktowymi: dom, uroda, odzież, kuchnia i AGD oraz sport.
Dotychczas próg 1 mln zł sprzedaży na Amazonie przekroczyło ponad 600 polskich MŚP, z czego ponad 40 po raz pierwszy w 2022 r. Z kolei próg 100 tys. zł osiągnęło już łącznie 1,7 tys. przedsiębiorców, a wśród nich 200 pierwszy raz w ubiegłym roku. Tylko w 2022 roku polskie MŚP sprzedały na Amazonie ponad 25 mln produktów (średnio 50 co minutę).