Znów częściej robimy zakupy, zwłaszcza w piątki

Do połowy maja tegoroczny ruch w sklepach był 9,2 proc. wyższy niż przed rokiem. Aż 88 proc. ankietowanych choć raz odwiedziło w tym czasie jakiś dyskont.

Publikacja: 09.06.2023 03:00

Polacy robią zakupy średnio o 10,2 proc. częściej niż przed rokiem

Polacy robią zakupy średnio o 10,2 proc. częściej niż przed rokiem

Foto: Bloomberg

Inflacja, poszukiwanie promocji i oszczędzanie na zakupach w efekcie powodują zmiany w zwyczajach coraz większej grupy konsumentów. Choć podczas pandemii wizyty w sklepach były ograniczane, teraz Polacy robią zakupy średnio o 10,2 proc. częściej niż przed rokiem – wynika z badania firmy technologicznej Proxi.cloud oraz UCE Research. Na jego potrzeby w okresie od stycznia do połowy maja analizowano zwyczaje ponad 1,1 mln konsumentów i zbadano ruch w ponad 33 tys. sklepów.

W tym okresie ruch w sklepach wzrósł dla całego rynku 9,2 proc. – Podstawową przyczyną tego zjawiska jest dbałość o budżet domowy i kontrolowanie wydatków wobec rosnących cen niemal wszystkich produktów. Kolejnym przyczyniającym się do tego aspektem mogą być pojawiające się promocje, które są tymczasowe, wobec tego klienci chodzą do sklepów z większą częstotliwością, aby uzupełnić zapasy tańszymi produktami – mówi Mateusz Chołuj, ekspert z Proxi.cloud. – Najprawdopodobniej nie ulegnie to zmianie, ponieważ Polacy coraz uważniej śledzą cotygodniowe obniżki cen i właśnie pod nie dostosowują częstotliwość wizyt w sklepach – dodaje.

Czytaj więcej

Małe sklepy zaczynają odczuwać, że klienci oszczędzają

Z badania wynika również, że udziały formatów w rynku w porównaniu z analizowanym okresem w 2022 r. pozostają praktycznie niezmienne. Jak zauważają eksperci, 88 proc. konsumentów odwiedziło dyskonty przynajmniej raz w tym okresie. – Skupiają one największy ruch i należą do najbardziej perspektywicznych kanałów sprzedaży zaraz obok convenience. Polacy polubili ten format sklepów, rezygnując na ich rzecz częściowo z zakupów w hiper- i supermarketach – mówi Miłosz Sojka, ekspert z Proxi.cloud. – Przyciągają klientów obecnością towarów o niskich cenach i szerokim zakresem cyklicznych promocji. Co więcej, stale poszerzają swój asortyment i odważnie wprowadzają produkty premium. Te czynniki odpowiadają zapotrzebowaniu konsumentów na produkty, z których korzystają na co dzień – dodaje.

Dodatkowym atutem jest lokalizacja, która praktycznie jest najbliżej miejsca zamieszkania, umożliwiając im zakupy w drodze do domu, a także zrealizowanie niemal całego koszyka zakupowego w jednym miejscu. Wszystko wskazuje na to, że przewaga sieci dyskontowych będzie się wzmacniać ze względu na niskokosztowy model działania. I, jak na razie, nic nie zapowiada, żeby dyskontom ktokolwiek na rynku zagroził. Inflacja jeszcze bardziej przybliżyła konsumentów do tego formatu, co oczywiście dyskonty mocno wykorzystały. Eksperci podkreślają, że można też wskazać, że w tym, bądź w kolejnym, roku dyskonty mogą zyskać jeszcze na ruchu, ale będą to już dość symboliczne wartości, ponieważ obecna poprzeczka i tak już została wysoko postawiona.

Z analizy wynika, że zauważalny jest wzrost średniej częstotliwości wizyt w sklepach przypadającej na jednego konsumenta, a także wzrost rok do roku średniego łącznego czasu poświęconego na zakupy w analizowanym okresie. Polacy spędzają na zakupach spożywczych o 11,5 proc. więcej czasu niż przed rokiem.

Czytaj więcej

Szturm Polaków na produkty używane. Nie stać ich na nowe

Zmiany sięgają dalej, w ciągu dnia największy udział w ruchu mają sklepy osiedlowe typu convenience, jak Żabka. Przewaga convenience nad innymi formatami szczególnie jest widoczna rano, już od godz. 6.00 do 9.30. Podobnie było przed rokiem. Z kolei dokładnie odwrotną zależność widać w przypadku hipermarketów, które notują największy ruch po południu i wieczorem, tj. od godz. 16.30 do 21.30.

Ogólnie wszystkie sklepy są najbardziej oblegane od 16.00 do 18.00. Tracą na znaczeniu zakupy w weekend, teraz nowym liderem jest piątek, zwłaszcza w dyskontach, supermarketach i sklepach convenience. Na drugim miejscu jest sobota, która głównie należy do hipermarketów.

Inflacja, poszukiwanie promocji i oszczędzanie na zakupach w efekcie powodują zmiany w zwyczajach coraz większej grupy konsumentów. Choć podczas pandemii wizyty w sklepach były ograniczane, teraz Polacy robią zakupy średnio o 10,2 proc. częściej niż przed rokiem – wynika z badania firmy technologicznej Proxi.cloud oraz UCE Research. Na jego potrzeby w okresie od stycznia do połowy maja analizowano zwyczaje ponad 1,1 mln konsumentów i zbadano ruch w ponad 33 tys. sklepów.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji