Reklama

Polska rządzi w eksporcie czekolady. Jesteśmy lepsi niż Belgia

Nasz kraj jest trzecim co do wielkości dostaw eksporterem czekolady w Europie. Wyprzedzają nas tylko Niemcy i Holendrzy.

Publikacja: 12.04.2023 16:59

Polska rządzi w eksporcie czekolady. Jesteśmy lepsi niż Belgia

Foto: Adobe Stock

W światowym dniu czekolady Eurostat opublikował dane o eksporcie czekolady we wszystkich jej odmianach, od czystych tabliczek i batoników, przez białą czekoladę, po tabliczki z alkoholem, owocami czy orzechami. Z danych tych wynika, że Polska jest już trzecim eksporterem czekolady w UE.

Jak policzył Eurostat, Niemcy w ubiegłym roku wyeksportowali 680 tys. ton czekolady w różnych formach, Holandia – 322 tys. ton, a Polska – 285 tys. ton, co daje 28-proc. udział w całym eksportu Niemcom, 13-proc. - Holandii i 12-proc. – Polsce.

Eurostat dzieli swoje dane na rynek europejski i na rynki trzecie. Nasz eksport białej czekolady na rynki trzecie, czyli poza bezpieczny i oswojony przez polskich producentów rynek Europy, wyniósł jedynie 3 tys. ton, ale już w przypadku eksportu najważniejszego produktu, czyli nadziewanej czekolady w tabliczkach i batonikach o wadze poniżej dwóch kilogramów zajmujemy trzecie miejsce, z wynikiem 35,7 tys. ton. Wyprzedzają nas Niemcy (61,4 tys. ton), a prym wiedzie Holandia, która z handlem wielkości 97,2 tys. ton daleko wyprzedza peleton.

Ogółem UE wysyła w świat 269 tys. ton czekolady nadziewanej. Czystych tabliczek czy batonów kraje Unii wysyłają 146 tys. ton. Do tego dochodzi 80 tys. ton czekolady z orzechami czy owocami.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Kakao staje się surowcem cennym jak złoto

Siła rynku wewnętrznego

Dane Eurostatu wskazują na siłę rynku europejskiego wewnętrznego - kraje UE handlują między sobą blisko 480 tys. ton nadziewanej czekolady rocznie. I tu Polska również stoi na podium, choć trzeba przyznać, że od zajmowanego przez nas trzeciego miejsca (48,2 tys. ton) do drugiego Holandii (124 tys. ton) jest bardzo daleko. W przypadku nadziewanej czekolady Niemcy nadal o włos wyprzedają Holandię (127 tys. ton).

Jeszcze mocniejsi są w sprzedaży czekolady z orzechami czy owocami – tu nasz zachodni sąsiad ma dokładnie połowę eksportu: na 120 tys. ton na rynku wewnętrznym, wysyła za granicę 104 tys. ton. Druga jest… Austria (30 tys. ton), potem Belgia (10,1 tys. ton). Polska jest tuż za podium, z wynikiem 10 tys. ton.

Odzyskujemy prowadzenie w konkurencji czystej czekolady - tu sprzedajemy na rynku jedną szóstą eksportu unijnego, na 190 tys. ton wysyłanych do Europy, Niemcy mają 69,4 tys. ton, a Polska – 30,9 tys. ton.

Czytaj więcej

Polska czekoladą stoi, czyli słodkie dane z rynku

Europa pierwsza

Europa jest największym na świecie producentem czekolady, rynkiem eksportowym – pisze w swojej drobiazgowej analizie rynku firma CBI, założona przed laty przez… holenderski rząd. 

Reklama
Reklama

Trzeba jednak zauważyć, że choć jesteśmy największym producentem czekolady, to niezbędnego do jej wytwarzania ziarna kakaowca nie produkujemy. Europa jest wobec tego również największym importerem ziarna kakaowego na świecie, z 56 proc. światowego importu, gdy Ameryka Północna i Łacińska łącznie odpowiadają za około 17 proc., a Azja - za 26 proc.

Europa sprowadziła w 2021 r. ponad 2,2 mln ton ziarna kakaowca, jednak import ten spadał średnio o 1 proc. rocznie w latach 2017-2021. Co ciekawe, nie wszystko, a tylko 79 proc. importu sprowadziliśmy bezpośrednio z krajów produkujących ziarno. Wpływ na to miała pandemia, która pomieszała łańcuchy dostaw i spowolniła rynek kakao i czekolady, powodując znaczący spadek importu bezpośredniego w 2020 r.

Czytaj więcej

Polska jest rosnącą światową potęgą czekoladową

Można powiedzieć, że dziś rynek globalny należy do siedmiu międzynarodowych firm - Nestlé, Mondeleza, Marsa, Hersheya, Lindta & Sprüngli oraz Ferrero.  Z wyjątkiem jednej firmy Hershey (USA) wszyscy produkują też w Europie,

Oprócz czekolady konsumpcyjnej, istnieje też czekolada przemysłową. To tzw. produkt pośredni sprzedawany producentom żywności. Ta działka może rosnąć w średnim rocznym tempie 4,3 proc. do 2026 roku, by osiągnąć wtedy wartość 61 mld euro.

Tu największym graczem jest Barry Callebaut, który ma 60 fabryk na całym świecie. Innymi dużymi graczami na rynku czekolady przemysłowej są Cargill, Fuji Oil, Puratos i Cémoi.

Handel
Niedziele handlowe w grudniu 2025: Kiedy będzie można zrobić świąteczne zakupy?
Handel
Stało się – Prada ogłosiła, że przejęła rodzimego rywala Versace. „Transakcja dekady”
Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Handel
Świetny pomysł czy powrót PRL? O przejęcie Carrefoura przez państwo zapytaliśmy biznes
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
Problemy Pumy: chińscy giganci sportowi mogą przejąć markę
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama