Połowa polskich dzieci chce, by ich zabawki wyrażały negatywne emocje

Badanie wykonane dla Lego przy wprowadzaniu nowych postaci w serii Lego Friends daje ciekawy wgląd w psychikę polskich dzieci.

Publikacja: 28.02.2023 14:26

Połowa polskich dzieci chce, by ich zabawki wyrażały negatywne emocje

Foto: Adobe Stock

Nowa seria Lego Friends zdążyła już wzbudzić kontrowersje na Zachodzie dzięki wprowadzaniu figurek z zespołem Downa lub pozbawionych kończyn, a także dzięki ogólnemu hasłu „inkluzywności”. Wprowadzanie nowych zabawek w Polsce poprzedziło zaś badanie, które miało dać wgląd w to, czego chcą od zabawek dzieci oraz jaka jest ich kondycja i jak zabawki mogą im pomóc.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Lego przez Instytut Golin wynika, że 9 na 10 dzieci w Polsce uważa, że ich zabawki przedstawiają tylko pozytywne emocje. Równocześnie prawie połowa dzieci chciałaby, aby ich misie, figurki czy lalki pokazywały także negatywne emocje. Wynikać to może z faktu, że 45 procent dzieci (badano dzieci w wieku 6 do 12 lat) jest zestresowanych. Przy czym negatywne emocje różnią się w zależności od wieku – najmłodsi respondenci (6-7) lat czują częściej złość (26 proc.) czy smutek (26 proc.), a starsze dzieci odczuwają dużo niepokoju (17 proc.). Źródłami niepokoju są zarówno szkoła (35 proc.), jak i poczucie, że nie wiadomo, co mają robić (29 proc.). Dziewczynki częściej niż chłopcy wskazują na problemy z przyjaciółmi, podczas gdy chłopcy częściej nie są w stanie sprecyzować źródła niepokoju i stresu.

Czytaj więcej

Lego bardziej inkluzywne. Nowe figurki z zespołem Downa i bez kończyn

Sposobem na radzenie sobie z negatywnymi emocjami jest dla dzieci rozmawianie z innymi – z bliskimi lub przyjaciółmi. Aż 93 proc. dzieci uważa to za istotne. Przy czym im dzieci starsze, tym chętniej rozmawiają z przyjaciółmi, a mniej chętnie z rodziną. W domach nadal częściej dzieci rozmawiają z mamami czy macochami (72 proc.) niż z ojcami czy ojczymami (40 proc.).

- Uczenie się od przyjaciół o tym, jak są podobni i różni, ostatecznie pomoże maluchom w akceptacji innych, gdy będą poruszać się w świecie przyjaźni i relacji – komentowała wyniki badania Laverne Antrobus, uznana psycholożka dziecięca z Wielkiej Brytanii.

Lego prezentując nową serię Friends w Polsce kładzie nacisk na wpływ przyjaźni na rozwój dzieci oraz na to, że odgrywa ona dużą rolę w zrozumieniu różnorodności. Odświeżona fabuła serii oraz postaci i zabawek pozwala na uzyskanie większej reprezentatywności. W ten sposób zabawki i filmy z serii Lego Friends lepiej oddają świat, w którym poruszają się dzisiejsze dzieci pozwalając lepiej zapoznawać się z cechami osobowościowymi, fizycznymi czy pochodzeniem etnicznym albo kwestią różnic płciowych.

– Nowe uniwersum LEGO Friends w pełni sprzyja integracji i lepiej odzwierciedla przyjaźnie z prawdziwego świata. Dzięki temu najmłodsi mogą bawić się, odkrywać i wyrażać swoje emocje z bardziej zróżnicowanymi postaciami i odtwarzać różne doświadczenia w swoich codziennych relacjach z przyjaciółmi – mówiła Laverne Antrobus.

– W 2023 roku w ramach serii LEGO Friends wprowadziliśmy postacie o bardziej zróżnicowanym kolorze skóry, pochodzeniu kulturowym, z różnymi rodzajami niepełnosprawności – wszystkie z autentycznymi osobowościami i wzajemnymi relacjami. Dzięki temu klocki stają się także świetnym narzędziem dla rodziców, którzy chcieliby pomóc swoim dzieciom otworzyć się na rozmowę o negatywnych emocjach i problemach – stwierdziła w komunikacie prasowym z okazji premiery odświeżonej serii w Polsce Marta Czarnecka, Senior Brand Manager w LEGO Polska.

Zwraca uwagę fakt, że przy okazji komunikowania nowej serii i nowych zabawek w Polsce, LEGO Polska znacznie mniejszy nacisk kładzie na inkluzywność rozumianą tak, jak w krajach zachodnich – choćby na podkreślaniu różnorodności etnicznej. W Polsce, kraju homogenicznym kulturowo, etnicznie i rasowo, problemy wielorasowych i wieloetnicznych społeczeństw są odleglejsze dla dzieci i dorosłych niż problemy z emocjami i z radzeniem sobie z nimi.

Badanie, na które powołuje się Lego w komunikacie prasowym przeprowadzone zostało między 19 grudnia 2022 a 5 stycznia 2023 na próbie 18 tys. dzieci 6-12 lat w 20 krajach. Brak informacji, jak duża była próba w Polsce.

Nowa seria Lego Friends zdążyła już wzbudzić kontrowersje na Zachodzie dzięki wprowadzaniu figurek z zespołem Downa lub pozbawionych kończyn, a także dzięki ogólnemu hasłu „inkluzywności”. Wprowadzanie nowych zabawek w Polsce poprzedziło zaś badanie, które miało dać wgląd w to, czego chcą od zabawek dzieci oraz jaka jest ich kondycja i jak zabawki mogą im pomóc.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Lego przez Instytut Golin wynika, że 9 na 10 dzieci w Polsce uważa, że ich zabawki przedstawiają tylko pozytywne emocje. Równocześnie prawie połowa dzieci chciałaby, aby ich misie, figurki czy lalki pokazywały także negatywne emocje. Wynikać to może z faktu, że 45 procent dzieci (badano dzieci w wieku 6 do 12 lat) jest zestresowanych. Przy czym negatywne emocje różnią się w zależności od wieku – najmłodsi respondenci (6-7) lat czują częściej złość (26 proc.) czy smutek (26 proc.), a starsze dzieci odczuwają dużo niepokoju (17 proc.). Źródłami niepokoju są zarówno szkoła (35 proc.), jak i poczucie, że nie wiadomo, co mają robić (29 proc.). Dziewczynki częściej niż chłopcy wskazują na problemy z przyjaciółmi, podczas gdy chłopcy częściej nie są w stanie sprecyzować źródła niepokoju i stresu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł