Połowa polskich dzieci chce, by ich zabawki wyrażały negatywne emocje

Badanie wykonane dla Lego przy wprowadzaniu nowych postaci w serii Lego Friends daje ciekawy wgląd w psychikę polskich dzieci.

Publikacja: 28.02.2023 14:26

Połowa polskich dzieci chce, by ich zabawki wyrażały negatywne emocje

Foto: Adobe Stock

Nowa seria Lego Friends zdążyła już wzbudzić kontrowersje na Zachodzie dzięki wprowadzaniu figurek z zespołem Downa lub pozbawionych kończyn, a także dzięki ogólnemu hasłu „inkluzywności”. Wprowadzanie nowych zabawek w Polsce poprzedziło zaś badanie, które miało dać wgląd w to, czego chcą od zabawek dzieci oraz jaka jest ich kondycja i jak zabawki mogą im pomóc.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Lego przez Instytut Golin wynika, że 9 na 10 dzieci w Polsce uważa, że ich zabawki przedstawiają tylko pozytywne emocje. Równocześnie prawie połowa dzieci chciałaby, aby ich misie, figurki czy lalki pokazywały także negatywne emocje. Wynikać to może z faktu, że 45 procent dzieci (badano dzieci w wieku 6 do 12 lat) jest zestresowanych. Przy czym negatywne emocje różnią się w zależności od wieku – najmłodsi respondenci (6-7) lat czują częściej złość (26 proc.) czy smutek (26 proc.), a starsze dzieci odczuwają dużo niepokoju (17 proc.). Źródłami niepokoju są zarówno szkoła (35 proc.), jak i poczucie, że nie wiadomo, co mają robić (29 proc.). Dziewczynki częściej niż chłopcy wskazują na problemy z przyjaciółmi, podczas gdy chłopcy częściej nie są w stanie sprecyzować źródła niepokoju i stresu.

Czytaj więcej

Lego bardziej inkluzywne. Nowe figurki z zespołem Downa i bez kończyn

Sposobem na radzenie sobie z negatywnymi emocjami jest dla dzieci rozmawianie z innymi – z bliskimi lub przyjaciółmi. Aż 93 proc. dzieci uważa to za istotne. Przy czym im dzieci starsze, tym chętniej rozmawiają z przyjaciółmi, a mniej chętnie z rodziną. W domach nadal częściej dzieci rozmawiają z mamami czy macochami (72 proc.) niż z ojcami czy ojczymami (40 proc.).

- Uczenie się od przyjaciół o tym, jak są podobni i różni, ostatecznie pomoże maluchom w akceptacji innych, gdy będą poruszać się w świecie przyjaźni i relacji – komentowała wyniki badania Laverne Antrobus, uznana psycholożka dziecięca z Wielkiej Brytanii.

Lego prezentując nową serię Friends w Polsce kładzie nacisk na wpływ przyjaźni na rozwój dzieci oraz na to, że odgrywa ona dużą rolę w zrozumieniu różnorodności. Odświeżona fabuła serii oraz postaci i zabawek pozwala na uzyskanie większej reprezentatywności. W ten sposób zabawki i filmy z serii Lego Friends lepiej oddają świat, w którym poruszają się dzisiejsze dzieci pozwalając lepiej zapoznawać się z cechami osobowościowymi, fizycznymi czy pochodzeniem etnicznym albo kwestią różnic płciowych.

– Nowe uniwersum LEGO Friends w pełni sprzyja integracji i lepiej odzwierciedla przyjaźnie z prawdziwego świata. Dzięki temu najmłodsi mogą bawić się, odkrywać i wyrażać swoje emocje z bardziej zróżnicowanymi postaciami i odtwarzać różne doświadczenia w swoich codziennych relacjach z przyjaciółmi – mówiła Laverne Antrobus.

– W 2023 roku w ramach serii LEGO Friends wprowadziliśmy postacie o bardziej zróżnicowanym kolorze skóry, pochodzeniu kulturowym, z różnymi rodzajami niepełnosprawności – wszystkie z autentycznymi osobowościami i wzajemnymi relacjami. Dzięki temu klocki stają się także świetnym narzędziem dla rodziców, którzy chcieliby pomóc swoim dzieciom otworzyć się na rozmowę o negatywnych emocjach i problemach – stwierdziła w komunikacie prasowym z okazji premiery odświeżonej serii w Polsce Marta Czarnecka, Senior Brand Manager w LEGO Polska.

Zwraca uwagę fakt, że przy okazji komunikowania nowej serii i nowych zabawek w Polsce, LEGO Polska znacznie mniejszy nacisk kładzie na inkluzywność rozumianą tak, jak w krajach zachodnich – choćby na podkreślaniu różnorodności etnicznej. W Polsce, kraju homogenicznym kulturowo, etnicznie i rasowo, problemy wielorasowych i wieloetnicznych społeczeństw są odleglejsze dla dzieci i dorosłych niż problemy z emocjami i z radzeniem sobie z nimi.

Badanie, na które powołuje się Lego w komunikacie prasowym przeprowadzone zostało między 19 grudnia 2022 a 5 stycznia 2023 na próbie 18 tys. dzieci 6-12 lat w 20 krajach. Brak informacji, jak duża była próba w Polsce.

Nowa seria Lego Friends zdążyła już wzbudzić kontrowersje na Zachodzie dzięki wprowadzaniu figurek z zespołem Downa lub pozbawionych kończyn, a także dzięki ogólnemu hasłu „inkluzywności”. Wprowadzanie nowych zabawek w Polsce poprzedziło zaś badanie, które miało dać wgląd w to, czego chcą od zabawek dzieci oraz jaka jest ich kondycja i jak zabawki mogą im pomóc.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Lego przez Instytut Golin wynika, że 9 na 10 dzieci w Polsce uważa, że ich zabawki przedstawiają tylko pozytywne emocje. Równocześnie prawie połowa dzieci chciałaby, aby ich misie, figurki czy lalki pokazywały także negatywne emocje. Wynikać to może z faktu, że 45 procent dzieci (badano dzieci w wieku 6 do 12 lat) jest zestresowanych. Przy czym negatywne emocje różnią się w zależności od wieku – najmłodsi respondenci (6-7) lat czują częściej złość (26 proc.) czy smutek (26 proc.), a starsze dzieci odczuwają dużo niepokoju (17 proc.). Źródłami niepokoju są zarówno szkoła (35 proc.), jak i poczucie, że nie wiadomo, co mają robić (29 proc.). Dziewczynki częściej niż chłopcy wskazują na problemy z przyjaciółmi, podczas gdy chłopcy częściej nie są w stanie sprecyzować źródła niepokoju i stresu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Niemieckie luksusowe galerie handlowe uratowane. Przejmuje go egzotyczny inwestor
Handel
Właściciel 4F zaskakuje pozwem. Chce pieniędzy od Intersportu. Sam ma kłopoty
Handel
Rosjanie tęsknią za zachodnimi markami. Narzekają na jakość zamienników
Handel
Jak Rosjanie oszukali Chińczyków: sprzedali im zamiast miedzi tysiące ton kamienia
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Handel
7-Eleven szykuje ofensywę w Europie. Żabka może mieć problemy
Handel
W Sejmie o zakazie handlu w niedzielę. Petru: Chodziło o to, by zarobić na Polakach