Pandemia pozbawiła Chińczyków dostępu do luksusu

Rynek artykułów luksusowych w Chinach zmalał w 2022 r. o 10 proc. po pięciu latach wzrostu. To skutek długich lockdownów w walce z wirusem. Zniesienie ograniczeń sanitarnych pozwoli przywrócić sprzedaż od tego roku do poziomu z 2021 r. Firmy czekają na turystów.

Publikacja: 12.02.2023 14:29

Pandemia pozbawiła Chińczyków dostępu do luksusu

Foto: Bloomberg

W latach 2012-16 sprzedaż artykułów luksusowych w Chinach rosła średnio o 1 proc. rocznie, w 2016-19 nastąpiła poprawa do 26 proc. rocznie, a w 2019-21 skoczyła o 42 proc., natomiast w ubiegłym roku zmalała o 10 proc.- stwierdziła w opracowaniu firma doradcza z Bostonu, Bain & Co.

Nawiązując do rocznych wyników gigantów w zakresie luksusu, LVMH i Salvatore Ferragamo amerykańscy specjaliści podkreślili, że wszystkie segmenty sektora artykułów luksusowych odczuły w rożnym stopniu ujemne skutki pandemii. Najmniej straciły wyroby sprzedawane elektronicznie, sprzedaż drogich kosmetyków zmalała jednocyfrowo, biżuterii i galanterii skórzanej o 10-15 proc., modnych luksusowych sukienek i ubrań oraz artykułów lifestylowych o 15-20 proc., a sprzedaż zegarków załamała się o 20-25 proc. - podał Reuter.

Czytaj więcej

Młodzi pokochali luksus. Producenci dóbr luksusowych nie mają powodów do obaw

Dynamikę chińskiego rynku zahamowała bezwzględna polityka Covid-zero władz w Pekinie, zaniechana w grudniu po dużych protestach. Bain & Co uważa, że teraz działalność tego sektora powinna szybko odrodzić się, bo poprawiły się nastroje konsumentów, wzrosła frekwencja w centrach handlowych.

Brak chińskich turystów na świecie w ostatnich 2 latach został wyrównany dużym wzrostem klientów ze Stanów Zjednoczonych, korzystających z aprecjacji dolara do funta i do euro. Utrzymał się poziom Japończyków, Koreańczyków i mieszkańców krajów Azji Płd.-Wsch., a Europejczykom wróciła chęć do kupowania czegoś nadzwyczajnego - wyjaśnił Erwan Rambourg, analityk z banku HSBC, współpracujący wcześniej z Diorem i Cartierem, uważany od 15 lat za czołowego specjalistę od artykułów luksusowych i sportowych, autor książki „Przyszłość luksusu: co czeka ten biznes” („Future Luxe: What's Ahead for the Business of Luxury”). Linie lotnicze notują już rekordowy poziom rezerwacji lotów do Europy na wiosnę i lato. Tylko Europejczycy mogą stracić ochotę do szastania pieniędzmi z powodu sytuacji gospodarczej i różnych protestów i strajków - pisze dziennik „La Tribune” za agencją AFP.

- Europejskie butiki potrzebują pojawienia się nowej fali klientek z Chin - uważa Arnaud Cadart, zarządca portfelem w firmie zarządzania aktywami Flornoy Ferri, specjalista od sektora wyrobów luksusowych. Luksusowe marki w Europie muszą dostosować się do wracających klientów chińskich, którzy podróżują zwykle w zorganizowanych grupach. - Pojawiły się już kolejki przed niektórymi sklepami, a jeszcze nie ma Chińczyków. Trzeba będzie zatrudnić więcej personelu, z językiem chińskim. A nie wiadomo jeszcze, na co te klientki będą mieć ochotę - podkreśliła w styczniu Joelle de Montgolfier, dyrektor pionu luksusu w Bain & Co.

- Spodziewamy się powrotu poziomu sprzedaży z 2021 r. między pierwszym a drugim półroczem 2023. Zewsząd tryska optymizmem, ale są także zagrożenia. Marki muszą rozwiązać problem różnic cen w Chinach i w Europie przed pojawieniem się znowu podróży międzynarodowych —- stwierdziła Weiwei Xing, partnerka Bain & Co z Hongkongu.

W latach 2012-16 sprzedaż artykułów luksusowych w Chinach rosła średnio o 1 proc. rocznie, w 2016-19 nastąpiła poprawa do 26 proc. rocznie, a w 2019-21 skoczyła o 42 proc., natomiast w ubiegłym roku zmalała o 10 proc.- stwierdziła w opracowaniu firma doradcza z Bostonu, Bain & Co.

Nawiązując do rocznych wyników gigantów w zakresie luksusu, LVMH i Salvatore Ferragamo amerykańscy specjaliści podkreślili, że wszystkie segmenty sektora artykułów luksusowych odczuły w rożnym stopniu ujemne skutki pandemii. Najmniej straciły wyroby sprzedawane elektronicznie, sprzedaż drogich kosmetyków zmalała jednocyfrowo, biżuterii i galanterii skórzanej o 10-15 proc., modnych luksusowych sukienek i ubrań oraz artykułów lifestylowych o 15-20 proc., a sprzedaż zegarków załamała się o 20-25 proc. - podał Reuter.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Niemieckie luksusowe galerie handlowe uratowane. Przejmuje go egzotyczny inwestor
Handel
Właściciel 4F zaskakuje pozwem. Chce pieniędzy od Intersportu. Sam ma kłopoty
Handel
Rosjanie tęsknią za zachodnimi markami. Narzekają na jakość zamienników
Handel
Jak Rosjanie oszukali Chińczyków: sprzedali im zamiast miedzi tysiące ton kamienia
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Handel
7-Eleven szykuje ofensywę w Europie. Żabka może mieć problemy
Handel
W Sejmie o zakazie handlu w niedzielę. Petru: Chodziło o to, by zarobić na Polakach