Sklepy ruszają z wyprzedażami, muszą się pozbyć masy towaru

Posezonowe obniżki cen wystartowały już przed świętami, co pokazuje, że magazyny są pełne towaru i sklepy boją się o brak chętnych.

Publikacja: 26.12.2022 21:00

Sklepy ruszają z wyprzedażami, muszą się pozbyć masy towaru

Foto: Adobe Stock

W krajach zachodnich, gdzie sezon wyprzedaży ma jasno określone prawnie ramy czasowe, wyprzedaże z reguły przyciągają więcej uwagi. W USA, Wielkiej Brytanii czy Australii sezon zaczyna się od Boxing Day, czyli 26 grudnia, a trwa zazwyczaj 2–3 tygodnie i przeceny są pogłębiane. W Polsce nie ma przepisów regulujących, kiedy obniżki się zaczynają, w efekcie sklepy używają tego hasła w zasadzie cały rok, choć ma to zazwyczaj niewiele wspólnego z realną wyprzedażą.

Australijskie organizacje handlowców spodziewają się obrotów wyższych o 7,9 proc., co w efekcie ma przynieść wydatki konsumentów na poziomie 23,5 mld dol. Jednak już w USA wstępne dane wskazują, że obroty w sezonie przedświątecznym są niższe o 5 proc. niż w 2021 r., co pokazuje, że także w sezonie wyprzedaży nie ma co liczyć na wielkie żniwa.

Czarny piątek wygrywa

Eksperci handlowi podkreślają, że start sezonu traci jednak na znaczeniu, obroty są wyższe już w Black Friday.

Zakupy podczas wyprzedaży w Wielkiej Brytanii mają silne umocowanie w tradycji, tylko w okresie do 1 stycznia bierze w nich udział średnio co piąty konsument. Dodatkowo to wabik na turystów, londyńskie domy towarowe pękają wówczas w szwach.

Czytaj więcej

To był ostatni taki Black Friday. Promocje mogą odzyskać blask

Nawet marki luksusowe decydują się na kilkudziesięcioprocentowe rabaty, by sprzedać towar przed wprowadzeniem na wieszaki kolekcji wiosennych, co ma miejsce w lutym. W efekcie wcale nie są rzadkie przypadki regularnych bójek między chętnymi na szczególnie atrakcyjnie przeceniony produkt. Jednocześnie coraz częściej polowanie na okazje przenosi się do sklepów internetowych, choć te najbardziej atrakcyjne zakupy wciąż klientom kojarzą się ze stacjonarnymi butikami.

W Polsce rabaty są skromniejsze, niektóre sklepy rozpoczynają od 20 proc., by ewentualnie na niesprzedane resztki wprowadzić większe obniżki, co ma miejsce pod koniec stycznia. W efekcie wiele sklepów rozpoczęło obniżki już przed świętami.

Marki nie czekają

Z badania Santander Consumer Banku wynika, że 36 proc. Polaków chce robić zakupy podczas wyprzedaży.

– Już rozpoczęliśmy końcoworoczne wyprzedaże, oferując zniżki do -50 proc. – mówi Aleksandra Adrian z biura prasowego Zalando.

– W markach odzieżowych Vistula, Bytom, Wólczanka przeceny już ruszyły, w salonach i online. Promocyjną ofertę mamy również w W.KRUK, gdzie oferujemy specjalne zestawy świąteczne – podaje biuro prasowe Grupy VRG. – Przeceny będą kontynuowane, tydzień po świętach to tradycyjnie okres dużych obrotów i ruchu w sklepach. Kolejne promocje online wystartują 26 grudnia, w sieci stacjonarnej 27 grudnia – dodaje firma.

Niektórzy trzymają się jednak mocniej zwyczajowego harmonogramu. – W sklepach naszych marek wyprzedaże zaczynają się tradycyjnie zaraz po świętach, czyli 27 grudnia. W kanale online klienci mogli skorzystać z nich przed świętami, np. dla użytkowników aplikacji mobilnej Reserved w Polsce oferta objęta wyprzedażą dostępna jest już od 22 grudnia, a dzień później w całym e-commerce marki – mówi Tomasz Koczara, dyrektor sprzedaży Reserved z grupy LPP. – Nie planujemy też zmiany strategii, dlatego tegoroczna wyprzedaż będzie dla nas typowa. W pierwszych dniach zostanie przeceniona zdecydowana większość produktów z kolekcji jesień-zima 2022 – dodaje. Co tydzień będą przygotowywane dla klientów nowe atrakcyjne ceny wyprzedażowe i dodawane będą kolejne produkty do wyprzedaży. Główny etap powinien zakończyć się w styczniu.

W krajach zachodnich, gdzie sezon wyprzedaży ma jasno określone prawnie ramy czasowe, wyprzedaże z reguły przyciągają więcej uwagi. W USA, Wielkiej Brytanii czy Australii sezon zaczyna się od Boxing Day, czyli 26 grudnia, a trwa zazwyczaj 2–3 tygodnie i przeceny są pogłębiane. W Polsce nie ma przepisów regulujących, kiedy obniżki się zaczynają, w efekcie sklepy używają tego hasła w zasadzie cały rok, choć ma to zazwyczaj niewiele wspólnego z realną wyprzedażą.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Mają dość Biedronki i Lidla. Sojusz handlowy dużych sieci
Handel
W dekadę zniknie dwie trzecie e-sklepów
Handel
Europa ma dość. Szlaban na taniznę z Chin
Handel
Amazon przełamuje bariery. Nowy program umożliwia niewidomym pracę w magazynie
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Handel
Znane warszawskie centrum handlowe w poważnych tarapatach
Handel
Oszustwo na pietruszkę. Drogie warzywo zastępowane jest łudząco podobnym zamiennikiem