Reklama

Polacy ostro zwalniają z zakupami. Szykują się na trudne czasy

Już 60 proc. Polaków oszczędza. W porównaniu do wyniku sprzed roku to wzrost o 20 pkt. proc. Najczęściej ograniczają wydatki na ubrania, słodycze oraz alkohole.

Publikacja: 12.08.2022 09:20

Polacy ostro zwalniają z zakupami. Szykują się na trudne czasy

Foto: Adobe Stock

Główny powód zmniejszania konsumpcji to wciąż rosnące ceny, drugą wskazywaną przyczyną jest obawa o pogorszenie się sytuacji gospodarczej w kraju, a kolejną brak oszczędności.

Obecnie wydatki są obniżane najczęściej o 10-15 proc., a rok wcześniej był to przedział 5-10 proc. - wynika z badania UCE Research i Grupy BLIX. Teraz prawie połowa Polaków tnie koszty głównie na art. odzieżowych, niemal tyle samo osób ogranicza kupowanie słodyczy i przekąsek. Dalej są napoje alkoholowe, RTV-AGD oraz kosmetyki.

Tylko 26,3 proc. zupełnie nie oszczędza na zakupach. Ogółem sytuacja wielu osób znacznie się pogorszyła w porównaniu z trzecim kwartałem 2021 roku. Wówczas o oszczędzaniu na codziennych zakupach mówiło 40,9 proc., teraz to już 60 proc.

Czytaj więcej

Wyprawka szkolna coraz droższa, 300 zł z ZUS nie wystarczy

– W ostatnim roku bardzo zmieniła się sytuacja rynkowa. Galopująca inflacja i wzrosty stóp procentowych, sprawiły, że osoby, które dotąd czuły się pewnie w kwestii finansów, zaczęły odczuwać pogorszenie sytuacji. Wzrosty rat kredytów, niekiedy przekraczające dwukrotność dotychczasowych spłat, zmuszają nawet osoby dobrze zarabiające do cięcia wydatków - mówi dr Krzysztof Łuczak, jeden ze współautorów badania i główny ekonomista Grupy BLIX. - Tak nagła zmiana nastrojów konsumenckich świadczy o niepokoju co do jesieni oraz przyszłego roku. Dużo zależeć będzie od cen energii i produktów spożywczych na światowych rynkach. Jednak możemy być pewni, że czeka nas okres zaciskania pasa i ograniczania wydatków – dodaje.

Reklama
Reklama

Polacy ograniczają wydatki głównie z powodu wciąż rosnących cen. - Ceny produktów codziennej potrzeby biją rekordy. Jest drożej niż rok temu czy w latach pandemicznych. Poza tym na decyzje o oszczędzaniu wpływa komunikowanie w mediach podwyżek dot. m.in. paliwa i węgla - mówi Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy BLIX. - W okresie wypoczynkowym Polacy zaczynają też zaciskać pasa podczas wakacyjnych wyjazdów. Świadczy o tym to, że zamawiają mniej dań w restauracjach. Zakopiańscy restauratorzy informują, że wyraźnie spada średni rachunek per stolik – dodaje.

Z badania wynika też, że obecnie Polacy najbardziej oszczędzają na artykułach odzieżowych – 46,9 proc. (w III kw. ub.r. – 50,7 proc.). Dalej wskazują takie kategorie, jak słodycze i przekąski – 44,5 proc. (poprzednio 29,7 proc.), napoje alkoholowe – 40,8 proc. (34,2 proc.), art. RTV-AGD – 35,8 proc. (31,6 proc.), a także kosmetyki – 30,3 proc. (29,5 proc.).

Czytaj więcej

Drożyzna uderza, będziemy ciąć wydatki
Patronat Rzeczpospolitej
Żywność: współpraca, regulacje i inwestycje
Handel
Rosyjskie drewno zalewa Unię, choć jest objęte sankcjami
Handel
Na święta szykuje się skok cen. Kawa i alkohol drożeją najmocniej
Handel
Shein kontratakuje. Chińska platforma oskarża francuski rząd o „spisek” i „krucjatę”
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
Niedziele handlowe w grudniu 2025: Kiedy będzie można zrobić świąteczne zakupy?
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama